متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم

جدول محتوا

به احتمال خیلی زیاد تا به حال برای خرید فروش ملک به بنگاه مشاور املاک مراجعه کرده‌اید و آگاه هستید که با انجام هر خرید و فروشی حق کمیسیونی هم باید به مشاور املاک پرداخت کنید. اما زمانی که با بنگاه مشاور‌ املاک به مشکل برمی‌خوریم باید برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟ چگونه باید تخلفات بنگاه‌ها را گزارش دهیم؟ برای پاسخ به این پرسش ها در ادامه این مطلب از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری همراه ما باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

تخلف در بنگاه مشاور املاک

معمولا یک پای همه ملک هایی که در کشور خرید و فروش می‌شوند، بنگاه های مشاوره املاک می‌باشند. حتی اگر ملک مورد نظرتان را از طریق سایت ها و اپلیکیشن ها هم پیدا کرده‌ باشید، باز هم حداقل برای نوشتن یک مبایعه نامه رسمی و گرفتن کد رهگیری، باید به این مراکز مراجعه کنید. تعداد این بنگاه های مشاوره املاک نیز آنقدر زیاد است که به طور معمول در هر خیابانی می‌توانید حداقل یکی دو بنگاه مشاور املاک را پیدا کنید.

اما همان طور که این بنگاه ها می‌توانند در خرید‌ و‌ فروش ملک، کار شما را پیش ببرند، اگر صاحبان آن ها با مسائل حقوقی آشنا نباشند می‌توانند باعث ضرر و زیان شما نیز بشوند. در ضمن متاسفانه بعضی‌ از صاحبان بنگاه ها هم از اعتماد فروشندگان و خریداران سوء استفاده کرده و اقدام به تخلف یا کلاه برداری علیه آن ها می‌کنند.

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟
برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

 

چرا برای معامله ملک به بنگاه های مشاوره املاک می‌رویم ؟

زیرا صاحبان این مراکز به مسائل حقوقی مربوط به خرید و فروش ملک آگاهی کامل دارند و می‌توانند در این زمینه به ما کمک و راهنمایی کنند. ضمن اینکه این بنگاه ها می‌توانند یک مبایعه نامه رسمی برای ما بنویسند و کد رهگیری صادر کنند تا امکان فروش دوباره آن ملک به افراد دیگر وجود نداشته باشد. در اذای این کار هم بر اساس تعرفه اتحادیه مشاوران املاک، کمیسیون دریافت خواهند کرد.

بررسی صحت مدارک

یک مشاور بنگاه املاک اولین کاری که لازم است انجام دهد، بررسی صحت مدارک ملکی و مدارک هویتی خریدار و فروشنده می‌باشد تا به اصطلاح احراز مالکیت و هویت شود.

همچنین کد رهگیری گرفتن جزء وظایف این افراد به حساب می‌آید. به خاطر داشته باشید که اگر بعدا مشکلی در این زمینه ها پیش بیاید، طبق قانون، باید مشاور بنگاه املاک پاسخگو باشد.

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟
برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

چه زمانی به اتحادیه مشاوران مراجعه کنیم؟

در خرید و فروش یک ملک امکان دارد با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو شوید که مقصر این مشکلات مشاوران املاک باشند که حالا یا به صورت عمدی یا با سهل انگاری این مشکلات را ایجاد کرده‌اند. پس در ابتدا باید یک دسته بندی از این مشکلات داشته باشیم تا بدانیم برای هر یک از آن ها باید به کدام یک از مراجع قانونی مراجعه کنیم.

اگر در خصوص نگرفتن کد رهگیری توسط بنگاه، گرفتن کمیسیون بیشتر از نرخ مصوب اتحادیه و عدم بررسی مالکیت و هویت فروشنده و خریدار دچار مشکل شدید، لازم است برای پیگیری به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه کنید. در واقع مرجع رسیدگی به اینگونه مشکلات، مسئولان اتحادیه می‌باشند.

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟
برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

هم حضوری و هم تلفنی !

امکان شکایت از مشاوران املاک در اتحادیه هم به صورت حضوری امکان دارد و هم تلفنی. تهرانی ها برای این کار می‌توانند با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند. اتحادیه هم سعی می‌کند در ابتدا تلفنی و با اعلام تذکر شفاهی به مشاور املاک، موضوع را حل‌ و‌ فصل نماید اما اگر موضوع تلفنی حل نشد، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از شما و مشاور می‌خواهد که با مستندات و مدارک خود به اتحادیه بروید تا مشکلتان برطرف شود.

قطعا اگر سهل انگاری و اشتباه مشاور املاک باعث شده تا شما خسارتی متحمل شوید و این موضوع اثبات شود، اتحادیه از مشاور می‌خواهد که خسارت وارد شده را به شما پرداخت کند.

قانون هم ماده ۲۸ نظام صنفی برای اصناف مجوز دار و ماده ۲۷ را برای اصناف بدون مجوز پیش بینی کرده است تا اگر به طور مثال اتحادیه نتوانست مشاور را به پرداخت کردن خسارت راضی کند، بنگاه املاک توسط نیروی انتظامی پلمپ شود.


بیشتر بخوانید:

معامله معارض چیست؟

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی


در صورت دریافت کمیسیون بیش از حد مجاز از سوی بنگاه های املاک و مطرح شدن شکایت از طرف مردم، میزان مبلغ اضافی، گرفته می‌شود و به شخص مربوطه باز می‌گردد. طبق قانون نظام امور صنفی و مصوبه هیات عالی نظارت، کمیسیون هایی که در اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور تعیین و مشخص شده از مشتریان دریافت خواهد شد.

طبق قانون، تمامی مشاوران املاک کشور توسط اتحادیه هایشان مکلف می‌باشند که به شکایات در خصوص کمیسیون های گرفته شده رسیدگی کنند.

بر همین اساس اگر مشاور املاکی در هر جای کشور نسبت به دریافت حق الزحمه، بیش از مبلغ قانونی اقدام کند، شخصی که کمیسیون اضافه پرداخت کرده است با مراجعه به اتحادیه مربوطه، مشاور املاک متخلف را احضار می‌کند و آن مشاور املاک مکلف است که طبق قانون مبلغ اضافه گرفته شده را به شخص شاکی بازگرداند.

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم
برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

از جعل سند تا کلاه‌برداری

بعضی از مشکلات نیز امکان دارد در خرید‌ و‌ فروش ملک برایتان پیش بیاید که اتحادیه نمی‌تواند برای حل آن ها ورود کند. به طور مثال ممکن است مشاور املاک از مدارکی که شما تحت عنوان امانت نزد او گذاشته‌اید سوء استفاده کند یا سندی را در معاملات املاک جعل کند یا با یک طرف معامله تبانی کرده و از طرف دیگر، اقدام به کلاه برداری کند.

مرجع رسیدگی به اینگونه موارد مراجع قضایی می‌باشند که شامل شورای حل اختلاف، دادگاه، دادسرا و حتی سازمان تعزیرات حکومتی می‌شود.


بیشتر بخوانید:

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

وکیل دعاوی ملکی کیست و چه اختياراتی دارد؟


برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

اگر یک مشاور املاک به علت سهل انگاری، خسارتی را به شما وارد کند که باعث مسئولیت مدنی و حقوقی شود، می‌توان به شورا های حل اختلاف مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنید. اما اگر بحث یک عمل مجرمانه مانند جعل سند توسط مشاور املاک مطرح باشد می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید و بعد از اینکه پرونده تکمیل شد، برای انجام شکایت، به دادگاه های کیفری بروید.

یک راه دیگر برای پیگیری مشکلات این راه را به خاطر داشته باشید که اگر بنگاه املاکی مجوز نداشت یا مجوز باطل شده بود یا به گران فروشی خدمات که همان دریافت کمیسیون اضافه است اقدام کرد، علاوه بر اتحادیه مشاوران املاک می‌توانید شکایتتان را نزد سازمان تعزیرات حکومتی هم ببرید و در آنجا موضوع را پیگیری کنید.

این سازمان هم اجازه دارد به دلایلی که ذکر شد به صاحبان بنگاه های املاک اخطار بدهد، بنگاه را پلمپ کند و یا حتی پروانه کسب آن ها را باطل کند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام