متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

جدول محتوا

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

با توجه به افزایش تقاضای انتقال ملک به همسر در چند سال اخیر، همیشه برای افراد، سوالاتی در مورد بهترین روش انتقال ملک به نام همسر وجود دارد. طبق قانون مدنی راه های زیاد و مختلفی برای انتقال اموال به دیگران وجود دارد که افراد با توجه به شرایط خود، راه مناسب را برای انتقال مال مورد نظر انتخاب خواهند کرد.

امکان انتقال خانه به همسر، از راه انعقاد عقد بیع، صلح عمری، هبه، و یا توسط مهریه با توجه به درخواست خانم و توانایی مرد و حتی از راه های قهری مثل وصیت و به ارث رسیدن خانه نیز وجود دارد. انتقال خانه و ملک به همسر، به دو صورت معوض(با پرداخت بهای ملک) و بلاعوض(بدون پرداخت بهای ملک) انجام پذیر می‌باشد.

همانطور که گفته شد، هرچند انتقال اموال از طریق سند عادی قانونا صحیح می‌باشد، اما انتقال از طریق سند رسمی، به علت اعتبار و حمایت قانون گذار، همیشه بهترین راهی است که برای انتقال اموال، توصیه خواهد شد و بر سایر راه‌ها برتری دارد. بنابراین با این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

مراحل سند زدن ملک به نام همسر
مراحل سند زدن ملک به نام همسر

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

سند زدن یا به نام زدن خانه و ملک به نام شخص دیگر مثل همسر، جزئیات خاصی دارد که لازم است هنگام انتقال، مورد توجه قرار بگیرد، تا باعث پشیمانی دو طرف نشود.

انتقال سند ملک به همسر از طریق مبایعه نامه

یکی از روش‌های رایج حقوقی در انتقال سند خانه و ملک به همسر، استفاده از راه بیع می‌باشد. اگر سند زدن خانه از راه بیع به همسر انجام شود، مرحله اول برای سند زدن خانه یا ملک توافق بین طرفین و تنظیم مبایعه نامه می‌باشد. با تنظیم مبایعه نامه مال به صورت قطعی بین طرفین انتقال داده می‌شود. مبایعه نامه یک سند غیر رسمی، قبل از سند زدن به صورت رسمی است.

مبایعه نامه باید دست کم حاوی این ۵ مورد زیر باشد:

  1. مشخصات فروشنده: مانند مشخصات هویتی، آدرس با ذکر کدپستی، شماره تلفن
  2. مشخصات خریدار: مانند مشخصات هویتی، آدرس با ذکر کدپستی، شماره تلفن
  3. مبلغ مورد معامله: بر اساس وجه رایج کشور، یعنی به ریال یا معادل تومان
  4. مشخصات موضوع مورد معامله: مانند مشخصات کامل ثبتی، جغرافیایی و هندسی
  5. زمان معامله: نحوه پرداخت شامل مبلغ، زمان و شرایط پرداخت هزینه، زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند.

بیشتر بخوانید:

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟

معامله معارض چیست؟


پس از مشخص کردن این موارد، برای شفاف سازی بیش‌تر، می‌توانند موارد دیگری را هم به مبایعه نامه اضافه کنند. مثلا ذکر شرایط و زمان پشیمانی و تعیین خسارت در این خصوص، ذکر جزئیات مربوط به منصوبات و ملزومات ملک و … . در مبایعه ‌نامه باید نحوه پرداخت هزینه‌های انتقال سند هم نوشته شده و در آخر توسط دو شاهد امضاء شود.

مرحله بعدی، دریافت کد رهگیری است. برای اینکه مبایعه نامه به یک مبایعه نامه منحصر به فرد تبدیل شود و فروشنده نتواند ملک را به چند نفر دیگر بفروشد، لازم است طرفین با مراجعه به بنگاه های معامله املاک معتبر و رسمی، مبایعه نامه خود را در سیستم جامع سازمان ثبت املاک، ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

دریافت کد رهگیری تضمین کننده سلامت معامله می‌باشد و این کار، برای سند زدن خانه به نام شخص دیگر ضروری است. مرحله بعدی، مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی می‌باشد. فروشنده همراه با مدارک لازم، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را دریافت خواهد کرد تا آن ها را آماده کند.

مراحل سند زدن ملک به نام همسر
مراحل سند زدن ملک به نام همسر

مدارک لازم برای انتقال و سند زدن ملک در دفاتر اسناد رسمی

هر شخصی که قصد انتقال سند ملک به شخص دیگری در دفتر اسناد به صورت رسمی را دارد باید این مدارک را داشته باشد:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی بنچاق(برگه‌ای که پیوست و پیش نیاز سند می‌باشد و در آن مشخصات فروشنده و خریدار، آدرس و تمام هزینه‌هایی که طرفین پرداخت کردند، در آن ذکر می‌شود)
  • مدارک هویتی فروشنده و خریدار
  • اصل و کپی وکالتنامه
  • اصل و کپی پایان کار یا عدم خلافی شهرداری
  • صورت مجلس تفکیکی آپارتمان(در صورت نیاز)
  • گواهی انحصار وراثت(در مورد املاکی که به ارث رسیده باشند)
  • فرم مالیات بر ارث(در صورت نیاز)

زمانی که فروشنده برای انتقال سند به دفترخانه می‌رود، دفترخانه وظیفه دارد از شهرداری، دارایی، بیمه(در املاک تجاری)، بخشداری(در املاک خارج از محدوده) در خصوص بدهی داشتن ملک استعلام بگیرد. به این کار اصطلاحا، مفاصا حساب گفته می‌شود. همچنین دفتر اسناد بررسی خواهد کرد که سند در رهن یا گروی جای دیگری نبوده یا اینکه در طرح‌های ساخت و ساز شهرداری نباشد. به دلیل اینکه در این موارد اجازه معامله داده نمی‌شود. چهار درصد بهای ملک، مالیات انتقال ملک است که توسط اداره دارایی گرفته می‌شود. عوارض نوسازی هم از هزینه‌های انتقال سند می‌باشد که باید پرداخت شود. همچنین فروشنده باید هزینه‌ای برای پسماند، و کمک به آموزش و پرورش به شهرداری پرداخت کند.

مراحل سند زدن ملک به نام همسر
مراحل سند زدن ملک به نام همسر

مرحله نهایی سند زدن ملک

طرفین به همراه تمامی مدارکی که گفته شد، طبق تاریخ مشخص شده در مبایعه نامه، برای سند زدن ملک در دفترخانه اسناد رسمی حاضر می‌شوند. اگر خریدار، در همان تاریخ، در دفترخانه حاضر نشد و فروشنده نتوانست با او تماسی برقرار کند، لازم است تا آخرین ساعت اداری در دفترخانه منتظر بماند اما اگر فروشنده نیامد، خریدار گواهی عدم حضور خواهد گرفت و می‌تواند با این گواهی به دادگاه رفته و خسارت پشیمانی را از فروشنده دریافت کند.

هزینه سند زدن ملک به نام همسر

دفتر املاک، پنج درصد ارزش ملک را از طرفین برای انتقال سند از طریق فروش خواهد گرفت. همانطور که توضیح دادیم، فروشنده باید به شهرداری برای خلافی، نوسازی و پسماند هزینه پرداخت کند.

اداره مالیات نیز، هزینه‌های مربوط به انتقال که چهار درصد ارزش ملک می‌باشد را دریافت می‌کند، اگر ملک قبلا اجاره داده شده باشد، مالیات بر اجاره هم گرفته خواهد شد. هزینه دفترخانه نیز بر اساس تعرفه‌های مشخص، به صورت برابر بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. به طور کلی، فروشنده باید تمام بدهی‌های ملک را پرداخت کرده و پس از پرداخت مفاصا حساب، می‌تواند خانه یا ملک را به نام شخص دیگری بزند.


بیشتر بخوانید:

تصرف عدوانی چیست؟

وکیل دعاوی ملکی کیست و چه اختياراتی دارد؟

اثبات جعلی بودن قولنامه


انتقال سند ملک به همسر از طریق عقد صلح

انتقال اموال از طریق عقد قرارداد صلح، پس از انتقال از طریق بیع یکی از روش‌های رایج برای انتقال سند ملک می‌باشد. به این دلیل که انتقال از طریق قرارداد صلح، بسیاری از پیچیدگی‌ها و قوانین و الزامات عقد بیع را ندارد، تعداد زیادی از افراد تمایل دارند که از این روش اقدام به انتقال اموال کنند.

واگذاری ملک به همسر از طریق صلح عمری به این شکل می‌باشد که مصالح یعنی صلح کننده که در این فرض مرد است، مالکیت عین ملک را به متصالح که در این فرض، همسر(زوجه) است، منتقل می‌کند اما با انعقاد این عقد، مالک اصلی یعنی مرد، تا وقتی که زنده باشد، می‌تواند از ملک و منافع آن استفاده کند و همسر او تا وقتی که مرد زنده است نمی‌تواند تصرف مالکانه‌ای در ملک داشته باشد و فقط بعد از فوت مرد، می‌تواند مالکیت خانه را به دست بیاورد.

مراحل سند زدن ملک به نام همسر
مراحل سند زدن ملک به نام همسر

انتقال سند ملک به همسر از طریق مهریه

مهریه مالی می‌باشد که با توافق زوجین قبل از عقد ازدواج تعیین شده و زوج مجبور به پرداخت آن بعد از عقد ازدواج است. از آنجایی که مهریه می‌تواند هر چیزی که ارزش مالی دارد مثل: وجه نقد، طلا، سکه و هر نوع اموال منقول یا غیرمنقول باشد، ملک هم می‌تواند به عنوان مهریه مشخص شود.

اگر یک خانه یا ملکی به عنوان مهریه خانم تعیین شده باشد، بعد از عقد ازدواج، خانم مالک آن ملک می‌باشد. به همین علت این روش، یکی از راحت ترین روش‌های انتقال ملک و خانه به همسر است. در نتیجه در بسیاری از موارد، واگذاری ملک به همسر، برای پرداخت مهریه می‌باشد. بعضی مواقع، مهریه‌ای که برای زن تعیین می‌شود، شامل همه یا چند دانگ از یک ملک می‌باشد که در این صورت، به محض اینکه همسر مهریه خود را تقاضا کند، باید مراحل واگذاری یا انتقال سند آن ملک به نام همسر انجام شود.

پس اگر مرد ملکی که به عنوان مهریه برای همسر خود تعیین کرده است را به شخص دیگری بفروشد، زن می‌تواند علیه همسر خود دعوای انتقال مال غیر را طرح کرده و خواستار باطل شدن آن معامله باشد. ولی در بعضی موارد که مهریه مثلا وجه نقد است، اگر دارایی شوهر، شامل ملک باشد، در صورت درخواست مهریه از طرف زن و نداشتن وجه نقد، زن می‌تواند به صورت قانونی، در ازای پرداخت مهریه خود، ملک را به نام خودش انتقال دهد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام