متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

معامله معارض چیست؟

معامله معارض چیست

جدول محتوا

معامله معارض چیست؟ از کجا بفهمیم ملک به چند نفر فروخته شده است؟ این پرسش‌هایی است که ممکن است برای هر‌کسی به وجود بیاید. برای رسیدن به پاسخ، بهتر است با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

معامله معارض چیست؟

در خیلی از موارد حتما این موضوع را شنیده‌اید و یا با این مسئله مواجه شده‌اید که شخصی ملکی را خریداری کرده اما بعد از مدتی که در آن زندگی کرده یا قصد فروش آن را دارد متوجه شده که آن ملک به چند نفر فروخته شده است. در این شرایط فرد باید از راه های مختلفی ثابت کند که صاحب ملک مورد نظر می‌باشد و معامله معارض اتفاق افتاده است.

به هر نوع معامله‌ای که املاک و یا اموال چندین بار به افرادی مختلف فروخته شده باشد معاملات معارض می‌گویند. شخصی که در این معاملات به عنوان خریدار ظاهر می‌شود مال غیر را خریداری کرده است.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

معامله معارض چیست؟
معامله معارض چیست؟

معامله معارض و قانون

در ماده 117 قانون ثبت اسناد و املاک ذکر شده که هر شخصی اگر به سند عادی و یا رسمی در مورد عین مال و یا منفعت مال حقوقی را به شخص و یا اشخاصی بدهد اما پس از مدتی در مورد همان ملک یا اموال معامله‌ای را با سند رسمی و یا عادی صورت دهد بر اساس قانون به مجازات حبس محکوم می‌شود. برای این نوع معاملات دو حالت وجود دارد که عبارتند از :

  • هر دو معامله با سند رسمی صورت گرفته باشند.
  • معامله اول با سند عادی و معامله دوم با سند رسمی رخ داده باشد.

در این نوع معاملات همواره معامله‌ای که در ابتدا صورت گرفته باشد از نظر قانون مورد تایید می‌باشد. علت این امر نیز این است که در معامله اول ملک از تصاحب اولین فروشنده خارج می‌شود و معاملات بعدی که آن شخص روی همان ملک انجام می‌دهد، دیگر آن شخص، مالک ملکی که به چند نفر فروخته شده نیست. همین علت باعث می‌شود تا معاملاتی که در بعد ها اتفاق می‌افتد معاملاتی بی اساس بوده و از نظر قانونی فاقد اعتبار باشد.

از نظر حقوقی نیز در معامله معارض تنها کسی مالک قانونی آن ملک می‌باشد که برای اولین بار معامله کرده است که در این شرایط باید به دادگاه شکایت کرده و خواستار این موضوع شود تا معاملات بعدی مربوط به ملک مورد نظر را باطل اعلام کنند. این موضوع نیز فرقی ندارد که سند مالک اول به صورت رسمی یا عادی تنظیم شده باشد.

معامله معارض چیست
معامله معارض چیست؟

مجازات افرادی که ملک فروخته شده به چند نفر را به ثبت می‌رسانند چیست؟

اگر ملکی که به چند نفر فروخته شده است دارای دو سند باشد که هر دو این سندها به صورت رسمی تنظیم شده و فقط تاریخ آن ها فرق داشته باشد، در این صورت برای سردفتری که برخلاف اخطار های اداره ثبت، معامله معارض را به ثبت برساند مجازاتی پیش بینی شده که این مجازات برای وی، انفصال دائم سردفتر از شغل سردفتری خواهد بود. اگر هم شخصی که این جرم را مرتکب شده از کارکنان اداره ثبت باشد، مجازات وی انفصال موقت از کارمندی خواهد بود. البته مدت زمان این انفصال موقت از دو سال کم تر نخواهد بود.


بیشتر بخوانید:

کد رهگیری املاک چیست؟

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

اثبات جعلی بودن قولنامه


به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی از جرم ها قابل بازگشت هستند یعنی اگر شاکی رضایت خود را اعلام کند مجازات جرم منتقی خواهد شد ولی بعضی از جرم ها هم وجود دارند که غیر قابل بازگشت هستند یعنی حتی با رضایت شاکی هم این نوع از جرم ‌ها بخشیده نمی‌شوند و رضایت شاکی فقط باعث تخفیف جرم مجرم خواهد شد. معاملات معارض به این علت که با آرامش جامعه مغایر می‌باشند جزء جرم های عمومی به حساب می‌آیند و رضایت شاکی فقط باعث می‌شود که در جرم آن فرد تخفیف لحاظ شود.

البته تخفیف قاضی فقط در جزای نقدی می‌باشد و حتما فرد مجرم یک سالی را به حبس محکوم خواهد شد. در این بین اگر مال باخته خودش نخواهد که مال او برگردد، قاضی هم برای برگرداندن مال شخص مال باخته تلاشی نخواهد کرد.

معامله معارض چیست
معامله معارض چیست؟

آیا خریدار هم در معامله معارض مجرم خواهد بود؟

خریدار هم می‌تواند در معامله معارض‌ مجرم باشد و هم می‌تواند بی گناه باشد. به این شکل که خریدار شاید هیچ اطلاعی در این خصوص که ملک به چند نفر فروخته شده، نداشته باشد و نداند که فروشنده، مالک آن ملک نیست. در این شرایط خریدار مجرم به حساب نمی‌آید ولی باید مالی را که خریداری کرده به صاحب اصلی آن برگرداند. اما اگر خریدار در هنگام معامله از این موضوع آگاه باشد که ملکی که در حال خریدن آن است متعلق به شخص دیگری می‌باشد او نیز در این جرم شریک خواهد بود و مجازات به همراه خواهد داشت.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که ممکن است مالک اصلی خودش نیز مجرم باشد و مجازات شود. البته شاید تعجب کنید که مالک اصلی که مال خود را هم در این بین از دست می‌دهد چطور امکان دارد مجازات هم بشود. این همه ظاهر موضوع می‌باشد البته باید توجه کنید که مالک نیز مسئولیت هایی را به عهده دارد. به طور مثال اگر مالک اطلاع پیدا کند که معامله ای درمورد ملک وی صورت گرفته است باید نهایت تا یک ماه بعد از این که اطلاع پیدا کرد اظهارنامه ای را بنویسد و مالکیت خود را به اطلاع خریدار برساند.

اگر مالک اصلی با آگاهی به این موضوع به پیگیری آن نپردازد خودش هم در این جرم شریک می‌باشد و دادگاه احتمال می‌دهد که مالک اصلی با فروشنده تبانی کرده و اقدام به کلاهبرداری کرده است.


بیشتر بخوانید:

تصرف عدوانی چیست؟

وکیل دعاوی ملکی کیست و چه اختياراتی دارد؟

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟


معامله معارض چیست
معامله معارض چیست؟

شکایت برای معامله معارض چه مراحلی دارد؟

قانون گذاران در خصوص ملک فروخته شده به چند نفر قوانین و مجازات بسیار سنگینی دارند. در مرحله اول برای این که به این جرم رسیدگی شود لازم است که شکایت کیفری طرح شود. پس باید شخص شاکی به دادسرایی مراجعه کند که جرم در همان منطقه رخ داده است که به طور معمول همان منطقه ای می‌باشد که انتقال سند در آن جا صورت گرفته است و یا قول نامه در آن جا تنظیم شده است. پس برای شکایت کردن در خصوص ملک فروخته شده به چند نفر باید به دادسرا مراجعه کنید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام