متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

دعاوی ارثی

ارث در لغت به معنی انتقال غیر قراردادی چیزی به شخص دیگر است. اما به طور خلاصه و مفهوم جا افتاده بین مردم، ارث یعنی باقی مانده اموال و دارایی های شخص فوت شده یا انتقال آن به وارث یعنی کسی که ارث به آن تعلق خواهد گرفت. ارث از آن دسته از مباحث حقوقی می‌باشد که هر کسی به طور خواسته یا ناخواسته ممکن است در طول زندگی با آن روبرو شود. هر کسی هم که با ارث و مباحث مرتبط با آن رو به رو می‌شود اولین کاری که لازم است انجام دهد مراجعه به یک وکیل دعاوی ارث متخصص است.

وکیل دعاوی ارثی

وکیل ارث کسی می‌باشد که به صورت تخصصی، با تجربه لازم و کافی و با آشنایی و آگاهی از تمامی قوانین مربوط به امور ارث توانایی این را دارد که دعاوی تخصصی ارث را بر عهده بگیرد و آن را به سر انجام برساند تا موکل او به خواسته به حق خود برسد. به همین علت بهتر است که تمامی امور انحصار وراثت و وصیت خود را به وکیل متخصص ارث بسپارید.

بهترین وکیل دعاوی ارثی در ایلام

چنانچه شما نیز درگیر امور حقوقی ارث و انحصار وراثت هستید، مسلماً به دنبال یک وکیل متخصص در زمینه ارث می باشید. سمیه خدای پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور دعاوی ارثی، دعاوی ملکی و دعاوی قراردادی آماده است تا شما را در مشکلاتتان یاری کند. درصورت نیاز برای برقراری ارتباط با ایشان می توانید همین حالا با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. چنانچه نیاز به مشاوره رایگان در خصوص دعاوی ارث دارید نیز می توانید تماس بگیرید.

دعاوی ارثی
دعاوی ارثی

آشنایی با قوانین دعاوی ارثی

وارث به شخصی گفته می‌شود که ارث می‌برد. یعنی کسی که ارثیه به او تعلق می‌گیرد. کسی که فوت شده را مورث می‌گویند و کلیه اموال و دارایی های به جا مانده از شخص فوت شده یا همان مورث را ترکه می‌نامند. در واقع ترکه به معنی تمامی اموال و دارایی و حقوق مالی شخص فوت شده (مورث) که پس از مشخص شدن و وصیت او به وراث منتقل می‌شود می‌باشد.

زمانی که هر شخصی فوت می‌شود لازم است که باقی مانده اموال و دارایی اش و همینطور چگونگی اجرای وصیت نامه اش تعیین و مشخص شود. مهمترین قضیه در بحث دادرسی ارث، صدور گواهی انحصار وراثت است که معمولا و در بیشتر اوقات کمی زمان بر خواهد شد. در واقع این گواهی نشان دهنده این است که اموال و دارایی شخص فوت شده چگونه و به چه مقدار به شخص یا اشخاصی باید واگذار شود.

در کشور ما مرجع اصلی صادر کننده گواهی انحصار وراثت، دادگاه شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی و سکونت شخص فوت شده می‌باشد. طبق ماده 9 قانون تصدیق انحصار وراثت اگر شخصی که درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را می‌دهد نام یک یا چند شخص دیگر را که ارث به آن ها تعلق می‌گیرد، اعلام نکند عمل انجام شده توسط آن شخص طبق قانون مجازات اسلامی کلاهبرداری خوانده می‌شود و پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

دعاوی ارثی
دعاوی ارثی

چه افرادی صلاحیت تقاضای انحصار وراثت را دارند؟

به طور کلی اشخاصی که جزء وارثین شخص فوت شده باشند مثل فرزندها، پدر و مادر یا اقوام درجه دو مثل دایی و خاله می‌توانند تقاضای انحصار وراثت شخص فوت شده را از دادگاه شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت شخص فوت شده بدهند. طبقات ارث به سه دسته تقسیم می‌شوند: طبقه اول شامل پدر و مادر، فرزند ها و نوه ها می‌باشد. طبقه دوم شامل پدر بزرگ و مادر بزرگ، خواهر و برادر، خواهر زاده ها و برادر زاده ها هستند و طبقه سوم شامل عمو، دایی، خاله و عمه و فرزندان آن ها می‌شوند.

در چه شرایطی ارث به کسی تعلق نمی گیرد؟ 

ارث به اشخاصی که در طبقه بالاتر قرار دارند تعلق می‌گیرد. مثلا اگر فرزندان شخص فوت شده زنده و در قید حیات باشند به هیچ عنوان ارث به طبقه دوم که شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ، برادر، خواهر، خواهر زاده ها و برادر زاده ها بود تعلق نخواهد گرفت.

مانع هایی که در ارث وجود دارد طبق قانون مدنی عبارت اند از:

طبق ماده 880 قانون مدنی زمانی که کسی مورث (شخص فوت شده) خود را به قتل رسانده باشد، هرگز ارث نخواهد برد. همچنین طبق ماده 881 قانون مدنی کافر از مسلمان ارث نمی‌گیرد ولی مسلمان از کافر می‌تواند ارث بگیرد.

در بحث لعان هم زمانی که محرمیت زن و شوهر از بین می‌رود و به هم حرام ابدی می‌شوند ارثی به یکدیگر نخواهد رسید. همینطور در لعان، فرزند هم نمی‌تواند از پدر ارث بگیرد و پدر هم از او ارث نمی‌برد.(لعان در لغت به معنی یکدیگر را نفرین کردن می‌باشد و در اصطلاح، نوعی سوگند است که در حقوق اسلام، در موردی که شوهر نسبت زنا به زوجه (همسر) دائمی خود می‌دهد ، یا فرزند متولد از همسر خود را از خود نفی می‌کند می‌توان به آن متوسل شد.)

دعاوی ارثی
دعاوی ارثی

شیوه محاسبه ارث 

همچنین لازم است که بدانید سهم ارث برای اشخاصی که در وصیت نامه شخص فوت شده ممنوع الارث شده اند، باطل می‌باشد و وارث مورد نظر می‌تواند سهم ارث خود را از دارایی شخص فوت شده بردارد.

آیا مهریه زن بخشی از ارث محسوب می شود؟

مهریه زن جزء ارث محسوب نمی‌شود اما اگر مهریه زن برابر و یا بیشتر از اموال و دارایی های شخص فوت شده باشد، تمامی ارث به زن تعلق خواهد گرفت و چیزی به ورثه تعلق نمی‌گیرد. البته این اتفاق زمانی قابل اجرا و انجام است که شخص فوت شده به کسی بدهکار و مقروض نباشد و اموالش آزاد باشد.