متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود

جدول محتوا

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟ این پرسشی است که ممکن است برای ما پیش بیاید. قولنامه خانه در حقوق، پیش قراردادی می‌باشد که قبل از قرارداد اصلی خانه و با هدف تعهد به انجام قرارداد اصلی تنظیم می‌شود.

قراردادها در حقوق، دارای انواع مختلفی بوده که یکی از آن‌ها، قولنامه یا پیش قرارداد می‌باشد. در علم حقوق، هنگامی که گفته شود، دو نفر بین خود، قول نامه‌ای را منعقد کردند، این امر به این معنی می‌باشد که دو طرف، بین خود، قراردادی را منعقد کرده و ضمن آن، توافق کرده‌اند که در تاریخ مشخصی در آینده، برای عقد قرارداد اصلی، حاضر شوند.

اما اصطلاح قولنامه، معمولا در عرف، در مواردی استفاده می‌شود که دو طرف، قبل از حضور در دفاتر اسناد رسمی، اقدام به انعقاد یک قرارداد و تنظیم یک سند عادی کنند که به آن، قولنامه گفته می‌شود. قولنامه در این مفهوم، معادل مبایعه نامه یا اجاره نامه عادی است. حال چنانچه این قولنامه در خصوص با یک خانه، بین طرفین منعقد شود، قولنامه خانه نامیده شده و دارای شرایط و آثار مهمی می‌باشد که لازم است از طرف منعقدکنندگان آن، مورد توجه قرار بگیرد.

برای پاسخ به این پرسش با این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود 
در چه مکانی قولنامه نوشته می شود

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟

برای نوشتن قول نامه خانه باید به کجا مراجعه کرد؟. در جواب به این سوال باید ذکر کرد که به طور معمول قول نامه خانه، در دفاتر املاک نوشته می‌شود و پس از تکمیل آن، یک کد رهگیری املاک صادر خواهد شد. اما این مساله، مانع از آن نمی‌شود که دو طرف معامله بین خود و بدون مراجعه کردن به بنگاه املاک، اقدام به نوشتن قول نامه کنند.

تعریف قولنامه خانه

قبل از جواب به این سوال که تعریف قولنامه خانه چیست لازم است در مورد قولنامه و انواع آن کمی توضیح دهیم. در علم حقوق، زمانی که گفته می‌شود، دو نفر بین خود، قول نامه ای را منعقد کردند، این امر به این معنی می‌باشد که دو طرف، بین خود یک عقد و قرارداد را منعقد کرده‌اند و ضمن آن توافق کرده‌اند که در تاریخ مشخصی در آینده، برای عقد قرارداد اصلی، حاضر شوند.

در نتیجه همانطور که از توضیحات بالا مشخص می‌شود، قول نامه یا وعده قرارداد، در انواع مختلف آن، در حقیقت یک پیش قراداد می‌باشد که بین دو طرف که قصد انعقاد قراردادی را داشته، منعقد شده و حاوی تعهد آن‌ها به انعقاد قرارداد اصلی در آینده و با شرایطی تعیین شده در قولنامه است. این پیش قرارداد، یک عقد مشخص و معین در قانون مدنی نیست.

بنابراین با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، در جواب به این سوال که تعریف قولنامه خانه چیست باید گفت که از نظر حقوقی، قولنامه خانه، یک قرارداد مقدماتی و تعهد به عقد قرارداد اصلی در آینده در مورد یک خانه و متعلقات خانه می‌باشد. با این حال در اصطلاح عرف، زمانی که صحبت از قولنامه خانه می‌شود، منظور مبایعه نامه یا قولنامه اجاره خانه ای است که در دفاتر املاک و در قالب یک سند عادی، تنظیم شده باشد.

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود 
در چه مکانی قولنامه نوشته می شود

انواع قول نامه خانه

در بخش قبلی به این سوالات جواب دادیم که قول نامه خانه چیست و در چه مکانی قول نامه خرید ملک نوشته می شود و توضیح دادیم که از نظر حقوقی، قول نامه خانه، یک پیش قرارداد یا یک قرارداد مقدماتی و تعهد به عقد قرارداد اصلی در آینده در مورد یک خانه می‌باشد که در دفتر املاک تنظیم می‌شود. با این وجود در اصطلاح عرف، زمانی که از قول نامه خانه صحبت می‌شود، منظور مبایعه نامه یا قولنامه اجاره خانه ای است که در دفاتر املاک و در قالب یک سند عادی، تنظیم شده باشد.

اما سوال مهم دیگر که در مورد قولنامه دستی یا رسمی خانه، در معنی دوم، یعنی همان معنی عرفی آن مطرح می‌شود، این مساله است که انواع قول نامه خانه چه می‌باشد؟. به عبارتی دیگر، زمانی که صحبت از مفهوم قول نامه خانه می‌شود، کدام قراردادها می‌توانند در قالب قولنامه منعقد شوند؟

در جواب به این سوال که انواع قول نامه خانه چه می‌باشد باید ذکر کرد که از نظر حقوقی، محدودیتی در مورد قراردادهایی که می‌توانند در قالب قول نامه منعقد شوند، وجود ندارد. در نتیجه، تمامی قرادادهای قانونی افراد در رابطه با خانه، می‌توانند در قالب قول نامه منعقد شوند. با این حال، در عرف کشور ما، قول نامه خانه، در رابطه با دو قرارداد، منعقد خواهد شد که عبارتند از:

قول نامه بیع خانه

منظور از قول نامه بیع خانه، یا همان قول نامه خرید و فروش خانه، به عنوان یکی از انواع مهم قول نامه، در معنی عرفی آن، قراردادی می‌باشد که در قالب سند عادی که میان دو طرف و در دفتر املاک، منعقد می‌شود و ضمن آن، یکی از طرفین، مالکیت خانه خود را در مقابل مبلغ مشخصی، به طرف دیگر آن قرارداد، انتقال می‌دهد. این انتقال در قالب سند عادی، اغلب با تعهد به حضور در دفتر اسناد رسمی و در تاریخ مشخص شده، جهت تنظیم سند رسمی خانه می‌باشد.

قول نامه اجاره خانه

نوع دیگری از انواع قول نامه در معنی و مفهوم عرفی آن، قول نامه اجاره خانه است. زمانی که صحبت از قول نامه اجاره خانه شود و این سوال مطرح گردد که در چه مکانی قول نامه خرید ملک نوشته می شود، منظور آن است که موجر (مالک) خانه، با حاضر شدن در دفاتر املاک و با تنظیم یک سند عادی، قرارداد اجاره خانه را با مستاجر، منعقد کرده و مالکیت منافع خانه را در مقابل اجاره بها و مبلغی مشخص، به آن شخص انتقال داده تا مستاجر بتواند از آن ملک استفاده کند.

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود 
در چه مکانی قولنامه نوشته می شود

وجه التزام قول نامه خانه چیست؟

با توجه به تعریف قانونی وجه التزام قول نامه خانه، در جواب به این سوال که وجه التزام قولنامه خانه چیست می‌توان گفت که معمولا در قرارداد قول نامه خانه، دو طرف قرارداد، شرطی را درج کرده و به موجب همان شرط بین خودشان توافق می‌کنند که اگر یکی از طرفین، به تعهدات قانونی خود عمل نکرد، مجبور باشد تا مبلغ مشخصی را به عنوان خسارت، به طرف مقابل پرداخت کند. به این مبلغ خسارت توافق شده در قول نامه خانه، وجه التزام قول نامه خانه گفته می‌شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام