متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

جدول محتوا

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

سند اوقافی چیست؟

در دنیای املاک و مسکن اسناد مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی ‌هایی نسبت به آن ملک دارند. بیشترین اسناد، معمولا اسناد قطعی یا همان رسمی می‌باشند که مربوط به خانه های معمولی است. اما در این بین اسنادی وجود دارند که مربوط به خانه های خاص مثل خانه های وقفی هستند. خانه های وقفی معمولاً متولی‌ای دارند که مالک زمین آن خانه هستند که به آن عرصه گفته می‌شود و ساختمان را به شخصی دیگر می‌فروشند.

همچنین آن ها از شخصی که خانه را به آن فروخته‌اند مبلغی را تحت عنوان اجاره دریافت می‌کنند. تمامی این مبالغ در سند ذکر می‌شود. پس سند خانه وقفی به طور کلی با اسناد دیگر متفاوت است و ویژگی های خاص خود را دارد.

برای تبدیل ستد اوقافی به ملکی بهتر است با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

منظور از سند معمولی چیست؟

تقریبا همه ما تا به حال سند معمولی یک خانه را دیده‌ایم. این سند به صورت شش دانگ و معمولا به صورت دفترچه یا تک برگی عرضه می‌شود. در سند معمولی شخص، مالک کل خانه است و اگر کسی در آن شریک باشد می‌توان به صورت دانگ در سند ذکر کرد و یا برای شرکا اسناد جدا نوشته شود.

می‌توان گفت که سند معمولی همان سند رسمی و قطعی می‌باشد که اعتبار بسیار بالایی دارد و معمولا همه افراد ترجیح می‌دهند که خانه ای با سند معمولی را معامله کنند و معمولا از اسناد قولنامه ای یا وقفی دوری می‌کنند چون اسناد قولنامه‌ ای امکان دارد کلاهبرداری در آن اجرا شده باشد و یا اینکه اسناد وقفی مراحل پیچیده ای دارد و برای اینکه فرد به دردسر و زحمت نیوفتد به دنبال خانه با سند معمولی می‌گردد.

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی
مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

آیا امکان تبدیل سند اوقاف به سند معمولی وجود دارد؟

برای تبدیل سند وقفی به معمولی اولین چیزی که لازم می‌باشد اجازه متولی سند وقفی است. یعنی متولی باید اجازه دهد و صلاح را در نظر بگیرد تا فرد بتواند خانه وقفی را به به خانه عادی تبدیل کند. به طور معمول در این زمینه فقه نیز دخالت می‌کند. به این شکل که باید ما به تفاوت این صرف خرید یک ملک مناسب شود و این ملک نیز اهدا گردد. اگر این کار انجام شود حق وقف ضایع می‌شود و از نظر دینی مشکل دار است.

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی چگونه است؟

برای انجام مراحل تبدیل سند اوقاف به سند معمولی باید به قوانین املاک اوقافی آگاه باشیم. پس از اینکه نسبت به قوانین آشنایی کامل داشتیم می‌‌توانیم مراحل را انجام دهیم. در ابتدا باید همان طور که در بالا گفتیم متولی را راضی کنیم که سند را از وقف دربیاورد و به شش دانگ تبدیل کند. البته نکته قابل ذکر این است که این سند زمانی که به سند معمولی تبدیل شد، سند شش دانگ وقفی نامیده می‌شود.

بعد از آن باید ما به تفاوت را بر اساس فقه و اسلام طوری خرج کنیم که تبدیل به نحو احسن شود. پس از این که تمام این کار ها انجام شد باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند را در آن جا ثبت کنیم.

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی
مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

سند اوقاف چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

همان طور که گفتیم سند اوقافی با سند ملکی یا معمولی تفاوت زیادی دارد. این بدین علت است که سند اوقافی معمولا یک سند شش دانگ به حساب نمی‌آید. یعنی کسی که خانه را خریده است مالک اصلی خانه نیست و به عنوان مستاجر متولی خانه وقف شده حساب می‌شود.

اما کسی که یک خانه معمولی را خریداری کند می‌تواند مالک شش دانگ خانه شود یعنی مالک عرصه و اعیان خانه می‌شود. همچنین کسی که سند اوقافی دارد بدون اجازه از متولی نمی‌تواند بر روی خانه یا سند تغییری ایجاد کند. اما کسی که سند ملکی دارد چون خودش مالک سند به حساب می‌آید می‌‌تواند هر تغییر و کاری انجام دهد.

هزینه تبدیل سند اوقاف به سند معمولی چقدر است؟

هزینه انتقال سند ملک اوقافی در زمان های مختلف متفاوت می‌باشد. امکان دارد خود شما بتوانید انتقال را انجام دهید. به این شکل که مراحل را از فردی با تجربه می‌پرسید و سپس کار انتقال سند را انجام می‌دهید. اما گاهی به وکیل نیاز دارید تا بتوانید این کار را بدون نقص انجام دهید.

اگر بحث وکیل در میان باشد طبیعتا باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همین طور هزینه‌ های خود انتقال سند نیز در این زمینه حساب خواهد شد که ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد.

هزینه تبدیل سند وقفی به سند معمولی بر عهده کیست؟

هزینه تبدیل سند اوقاف به سند معمولی بر عهده شخصی می‌باشد که می‌ خواهد این کار را انجام دهد. یعنی شخصی که خانه به نام او است و قصد دارد سند خود را به سند معمولی تبدیل کند. اوقاف هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نمی‌کند و فرد باید تمامی هزینه ها را خودش بپردازد.

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی
مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

آیا می توان با سند وقفی وام گرفت؟

شما می‌توانید با استفاده از سند اوقافی وام دریافت کنید. به این صورت که باید سند اوقافی حتما به صورت شش دانگ باشد. در این صورت سند اوقافی به عنوان ضامن شما حساب می‌شود و شما می‌توانید به وسیله آن وام خود را دریافت کنید و دیگر نیازی به ضامن ندارید.

آیا برای انجام این کار نیاز به وکیل است؟

اگر تبدیل سند اوقافی به سند ملکی با مشکل روبرو شود و متولی قبول نکند و شخص نیاز داشته باشد که سند خود را به سند ملک تبدیل کند، باید از وکیل خوب در این زمینه درخواست کمک کند. معمولا وکیل می‌تواند کار را برای فرد راحت کرده و مراحل قانونی را با سرعت بیشتری جلو ببرد. سمیه خدای پور وکیل خبره در ایلام و متخصص در امور دعاوی ملکی آماده است تا شما را در این زمینه یاری دهد.

چگونه سند اوقافی را از سند ملکی تشخیص دهیم؟

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم، سند اوقافی با سند ملکی تفاوت های بسیار زیادی دارد. در واقع سند اوقافی دو‌ نفر را به عنوان مالک تعیین می‌کند. یکی از افراد مالک عرصه و شخص دیگر مالک اعیان. اما در سند ملکی این چنین نیست و مالک شش دانگ خانه فقط یک نفر می‌باشد و اگر قصد این را داشته باشد که مالکیت دانگ های دیگر خانه را به اشخاص دیگری بدهد باید برای هر کدام سند جدا صادر شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام