متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

کد رهگیری املاک چیست؟

کد رهگیری املاک چیست

جدول محتوا

کد رهگیری املاک چیست و چه کاربردی دارد؟ به دلیل اینکه خرید و فروش ملک به عنوان یکی از سنگین ترین معاملات موجود به شکل قانونی‌تر صورت بگیرد، اخذ کد رهگیری ملک اجباری شده است. به جهت جلوگیری از جرائم مالی و معاملاتی املاک، سامانه استعلام کد رهگیری املاک کار خودش را شروع کرد.

در گذشته که کد رهگیری وجود نداشت، امکان داشت یک فرد کلاهبردار بتواند یک ملک را در طی چند روز به چندین نفر بفروشد و بعد از کشور خارج شود. خریداران تا متوجه این موضوع شوند، کار از کار گذشته می‌گذشت. سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور علاوه بر اینکه کد رهگیری ارائه می‌دهد، بلکه برای دریافت اطلاعات مربوط به ملک هم می‌توان از آن استفاده کرد.

در این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری سعی داریم که اطلاعاتی در خصوص اینکه کد رهگیری املاک چیست، مراحل دریافت آن، نمونه کد رهگیری، مراحل اخذ کد رهگیری و از این دست اطلاعات را به شما ارائه دهیم تا در زمان خرید و فروش زمین و ملک به مشکل برنخورید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

کد رهگیری املاک چیست و خصوصیات آن چه می‌باشد؟

همانطور که توضیح دادیم، معاملات ملک با روش های سنتی و تنظیم و نوشتن مقاله های دستی دیگر منسوخ شده و بهتر است که شما نیز با روش های جدید، کد رهگیری ملک و قول نامه های امن‌تر آشنا شوید.

برای بالا بردن امنیت معاملات ملکی، کد رهگیری معاملات تنظیم شد و با بررسی‌های دولت، به دلیل نبودن اعتبارات کافی در قرارداد های دست نویس، کد رهگیری از طرف دولت در سال ۱۳۸۷ برای بازرگانان و اصناف صادر شد.

بعد از آن زمان، همه مشاوران املاک ملزم شدند تا تمامی معاملات ملکی خود مثل قرارداد های خرید و فروش املاک، اجاره ملک، خرید آپارتمان و ویلا و … را با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، در این سامانه به ثبت برسانند. به همین ترتیب باید یک کد رهگیری مربوط به معامله را از این سامانه دریافت کنند.


بیشتر بخوانید:

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟

مراحل سند زدن ملک به نام همسر


کد رهگیری املاک چیست
کد رهگیری املاک چیست

کد رهگیری چگونه است؟

در روش جدید ثبت مبایعه نامه، به صورت پرینتی(چاپی)، یک کد رهگیری ۱۳ رقمی در صفحه ۴ مبایعه نامه در قسمت سمت چپ پایین برگه ثبت خواهد شد. چنانچه از یک مشاور املاک معتبر برای خرید زمین کمک گرفته باشید، این کد رهگیری در زمان ثبت معامله در سیستم برای شماره همراه فروشنده و خریدار ارسال خواهد شد. امکان دارد که این سوال برایتان پیش آمده باشد که دریافت کد رهگیری ملک چه مزایایی می‌تواند برایتان به همراه داشته باشد.

چرا باید برای ثبت معاملات ملکی کد رهگیری ملک را دریافت کنید؟

ممکن است که نوشتن و تنظیم یک قول نامه دستی کاری ساده تری باشد و زمان کمتری ببرد، اما مزیت دریافت کد رهگیری ملک باعث این شده که تقریبا همه کسانی که نسبت به این اطلاعات آگاهی دارند تن به قول نامه های دستی نمی‌دهند.

قولنامه های الکترونیکی که در حال حاضر به ثبت می‌رسند، مزایایی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده به همراه دارند که هر یک را جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱-پیگیری راحت معاملات ملکی

کد رهگیری یک عدد قابل ردیابی می‌باشد که در تمامی مراجع قضایی قابل دسترسی و ردیابی است. با این راه می‌توانید خرید زمین و ملک را به شکلی امن انجام دهید.

۲-امنیت معاملات با دریافت کد رهگیری

یکی از نکاتی که امنیت معاملات ملکی را تضمین خواهد کرد، دریافت کد رهگیری می‌باشد. بعد از دریافت این کد، نمی‌توان برای آن ملک یا خانه معاملات دیگری هم انجام داد. پس اگر نگران این موضوع هستید که امکان دارد ملک به شخص دیگری نیز فروخته شود، با دریافت کد رهگیری ملک شما آخرین و تنها کسی خواهید بود که به عنوان صاحب ملک یا خانه شناخته می‌شود و اگر این معاملات به شکل غیر قانونی صورت بگیرد باز هم شما مالک این زمین و یا خانه شناخته خواهید شد.


بیشتر بخوانید:

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی

معامله معارض چیست؟


۳-دریافت مبلغ معامله و پیگیری آن

در صورتی که شخص خریدار، وجه معامله را در زمان توافق شده پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند با استفاده از کد رهگیری و از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کرده و به حق خود برسد.

۴-تخلیه به موقع برای ملک های استیجاری

در خانه های استیجاری به طور معمول مشکلات بر سر زمان تخلیه ملک بسیار رایج و شایع می‌باشد. مالک با داشتن کد رهگیری ملک می‌تواند به آسانی حکم تخلیه خانه را بگیرد.

۵-عدم توانایی فروشنده برای فسخ کردن معامله با دریافت کد رهگیری

زمانی که ارزش ملک افزایش پیدا می‌کند، امکان دارد فروشنده سعی کند تا ملک معامله شده را با قیمت بالاتری به فروش برساند و برای انتقال سند آپارتمان یا ویلا شخص خریدار را به اصطلاح اذیت کند، اما زمانی که کد رهگیری ملک صادر می‌شود، مالکیت انتقال پیدا می‌کند و فروشنده هیچ گونه حقی برای افزایش قیمت و یا به تعویق انداختن پروسه انتقال سند نخواهد داشت.

کد رهگیری املاک چیست
کد رهگیری املاک چیست

مراحل دریافت کد رهگیری املاک

حالا که فواید و مزایای استفاده از کد رهگیری ملک را در خرید و فروش ملک و زمین متوجه شده‌اید، لازم است مراحل دریافت کد رهگیری قرارداد را هم بدانید.

مشاورین املاک برای وارد شدن به این سامانه می‌توانند به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور رفته و پس از ثبت نام، از قسمت ورود به سامانه برای شروع اقدام کنند. برای دریافت کد رهگیری ملک باید مراحل زیر انجام شوند:

  1. مدارک هویتی مثل کارت ملی هوشمند و مدارک مالکیت آن در اختیار مشاور املاک قرار می‌گیرد.
  2. هر دو طرف معامله باید یک شاهد برای ثبت قرارداد به همراه داشته باشند و مدارک شناسایی آنها نیز باید کامل باشد.
  3. بعد از تکمیل فرم پیش نویس قرارداد، مشاور املاک اطلاعات این فرم را در سامانه وارد خواهد کرد.
  4. بعد از تایید اطلاعات قرارداد توسط سامانه باید سه نسخه از قرارداد پرینت گرفته شود و نزد طرفین معامله(خریدار و فروشنده) و مشاور املاک وجود داشته باشد.
  5. در قسمت بالای صفحه قرارداد یک بارکد دو بعدی وجود دارد که همه مشخصات معامله مثل آدرس دقیق ملک و اطلاعات هویتی طرفین با استفاده از بارکد خوان بر روی آن قابل رؤیت و مطالعه می‌باشد.
کد رهگیری املاک چیست
کد رهگیری املاک چیست

چگونه کد رهگیری ملک را استعلام کنیم؟

برای این کار باید به سامانه ثبت معاملات املاک کشور رفته و کد رهگیری ملک و کد ملی را به همراه داشته باشید. در این سامانه گزینه‌ای با عنوان استعلام کد رهگیری وجود دارد که در آن کد ملی،  کد رهگیری و کد امنیتی را وارد خواهید کرد و بعد روی دکمه جستجو کلیک می‌کنید. اگر که اطلاعات درست باشد، اطلاعات قرارداد به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید آن را چاپ کنید.

خلاصه مطلب و جمع بندی

کد رهگیری ملک برای قولنامه های جدید همراه با امنیت بالا وجود دارد که در حال حاضر در مشاورین املاک معتبر قابل دریافت می‌باشد. این کد را در زمان خرید و فروش ملک، زمین، خرید ویلا و … می‌توان دریافت کرد. به این شکل که معاملات در سامانه املاک و مستغلات کشور به ثبت رسیده و خریدار، مالک اصلی ملک یا خانه شناخته خواهد شد. البته به این نکته هم باید توجه کرد که طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک برای دریافت کردن کد رهگیری نیازی نیست و نباید هزینه‌ای پرداخت کنید. البته هزینه دریافت کد رهگیری از دفتر املاک در زمان ثبت قرارداد دریافت می‌شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام