متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی چیست

جدول محتوا

در این مقاله به سوالاتی مثل تصرف عدوانی چیست و یا انواع تصرف عدوانی و … پاسخ خواهیم داد و آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مسائل حقوقی دارای ظرافت ها و پیچیدگی های بسیار زیادی هستند، به نحوی که هر کدام از کارشناسان حقوقی و وکلا فقط می‌توانند در یک یا چند حوزه از آن ها دارای تخصص باشند. بنابراین در زمینه دعاوی ملکی بهتر است از یک وکیل متخصص ملکی مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

امروزه یکی از پیچیده ترین دعاوی موجود در دادگاه ها، به دعاوی املاک مربوط است. در این خصوص، یکی از مشکلاتی که گاهی اوقات بعضی از افراد در امور ملکی با آن رو به رو می‌شوند و معمولا برای مالکان دردسر ساز خواهد بود، روبرو شدن با اشخاصی است که بدون داشتن مجوز قانونی و یا داشتن رضایت از مالک، ملک را به تصرف خودشان درمی‌آورند که این موضوع در قانون مدنی کشور ما ایران، با نام تصرف عدوانی شناخته شده است.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

تصرف عدوانی چیست؟

طبق ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای تصرف عدوانی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه شخص دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده است و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌کند. به عبارتی دیگر، تصرف عدوانی هنگامی اتفاق می‌افتد که مال غیر منقول، بدون رضایت مالک آن از طرف شخص دیگری تصرف شود. این عمل بر اساس قانون جرم به حساب آمده و مجازات به همراه دارد.

تصرف عدوانی چیست
تصرف عدوانی چیست

انواع تصرف عدوانی

به طور کلی تصرف عدوانی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد :

  • تصرف عدوانی کیفری
  • تصرف عدوانی حقوقی

تصرف عدوانی کیفری:

تصرف عدوانی کیفری عبارت است از اخراج مال غیر منقول بدون رضایت مالک یا اجازه از سوی مالک به وسیله فرد دیگری با علم به موضوع و از روی عمد. این جرم از جمله جرائم مرتبط به اموال و مالکیت می‌باشد که موضوع آن مال غیر منقول متعلق به فرد دیگری است.

قانون گذار در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره داشته و بیان کرده است که در صورت اجتماع عناصر سه گانه جرم، شامل عناصر  قانونی، مادی و معنوی، فرد مرتکب به جرم، به مجازاتی برابر با ۱ ماه تا ۱ سال حبس محکوم می‌شود.


بیشتر بخوانید:

کد رهگیری املاک چیست؟

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟

در چه مکانی قولنامه نوشته می شود؟


تصرف عدوانی حقوقی:

طبق ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای تصرف عدوانی حقوقی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه شخص دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده است و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌کند. با در نظر گرفتن این تعریف، مال مورد تصرف باید غیر منقول باشد. یعنی مالی که غیر قابل نقل و انتقال باشد. مثل مسکن.

تصرف عدوانی چیست
تصرف عدوانی چیست

چه تفاوتی بین تصرف عدوانی کیفری و حقوقی وجود دارد؟

همان گونه که مشخص است، با توجه به تعاریف تصرف عدوانی کیفری و حقوقی بین این دو تفاوت هایی وجود دارد. این تفاوت ها به شرح زیر هستند :

مهم ترین تفاوت بین تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی، وجود یا عدم وجود رکن روانی در متصرف عدوان می‌باشد که جهت مجرم شناخته شدن شخص مرتکب، باید به وسیله قاضی احراز شود که آن شخص اطلاع داشته که مال متعلق به غیر می‌باشد.

در قانون مجازات اسلامی احراز مالکیت ضروری است در صورتی که در قانون آیین دادرسی مدنی نیاز به احراز مالکیت نمی‌باشد. همچنین در قانون آیین دادرسی مدنی، احراز سبق تصرف خواهان و لحوق تصرف (تصرف جدید) خوانده ملاک است اما در قانون مجازات اسلامی نیازی به کشف و احراز سبق تصرف شاکی نیست.

دعوی تصرف از نوع عدوانی با تقدیم دادخواست حقوقی قابل طرح کردن می‌باشد اما شکایت کیفری تصرف عدوانی صدور حکم رفع تصرف به تقدیم دادخواست حقوقی نیازی ندارد و صرف شکایت کیفری جهت تعقیب جزایی متهم و صدور حکم رفع تصرف کفایت خواهد کرد.

افزون بر این لازم به ذکر است که مساله تصرف، هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری قابلیت رسیدگی و تعقیب را دارد. در نتیجه، اگر در محکمه حقوقی، دادخواست رفع تصرف، تقدیم به دادگاه شده باشد، در دادگاه کیفری صرفا باید متهم از نظر جرم تصرف عدوانی موضوع ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قرار بگیرد و مطالبه رفع تصرف در شکایت کیفری عملی لغو به نظر می‌آید.

طرح شکایت کیفری و تقاضای رفع تصرف منوط به احراز مالکیت شاکی می‌باشد به همین علت از غیر مالک قابلیت استماع نداشته و اقامه دعوی تصرف در شرایطی قابلیت استماع خواهد داشت که خواهان دارای سبق تصرف بوده باشد.

تصرف عدوانی چیست
تصرف عدوانی چیست

تصرف‌عدوانی چه مجازاتی را در پی دارد؟

در حقوق کیفری و بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هر شخصی اقدام به هر نوع تصرف از نوع عدوانی و یا به وجود آمدن مزاحمت یا ممانعت از حق در مورد های ذکر شده کند، به مجازات ۱ ماه تا ۱ سال حبس محکوم خواهد شد و دادگاه موظف به رفع تصرف و یا رفع مزاحمت و یا ممانعت از حق خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

اثبات جعلی بودن قولنامه

مراحل سند زدن ملک به نام همسر

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟


علاوه بر این، بر اساس ماده ۳۱۰ قانون مدنی در صورتی که کسی مالی را به عاریه و یا به ودیعه و مثل آن ها در دست داشته باشد و منکر آن شود، از تاریخ انکار در حکم غاصب می‌باشد.

چه نهادی مرجع رسیدگی کننده به دعوای تصرف عدوانی می‌باشد؟

این دعوی از نظر مرجع رسیدگی کننده در صلاحیت مراجع قضائی است و از نظر صلاحیت محلی هم مرجع قضائی محل وقوع جرم که همان محل وقوع ملک می‌باشد. پس در نتیجه، دادگاه و دادسرا محل وقوع مال غیر منقول، مراجع صالح رسیدگی کننده به این جرم به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است دعاوی مرتبط با مال غیر منقول بر اساس قانون شورا های حل اختلاف، قابل طرح کردن در شورا های حل اختلاف نمی‌باشد.

تصرف عدوانی چیست
تصرف عدوانی چیست

سخن پایانی

و در پایان پیشنهاد ما این است که به منظور پیشبرد هر چه بهتر و صحیح تر پرونده های مرتبط با امور ملکی از یک فرد آگاه در این زمینه مثل وکیل متخصص ملکی استفاده شود، چون که با تکیه بر تخصص و علم حقوقی این دسته از افراد، می‌توان از نتایج مثبت پرونده و هم جلوگیری از مشکلات و اشتباهات بعدی آن تا حد زیادی اطمینان خاطر حاصل کرد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام