متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع چیست؟

جدول محتوا

شاید بارها واژه مشاع به گوشتان خورده باشد و برایتان این سوال پیش آمده که ملک مشاع چیست؟ یا وقتی که صحبت از ملک مشاع می‌شود، منظور افراد چیست؟ ملک مشاع یکی از انواع املاکی می‌باشد که در زمان تقسیم سهم و یا خرید و فروش آن امکان دارد همواره با مشکلاتی رو به رو شوید. چرا که در این نوع از ملک‌ ها، بیش از یک صاحب وجود داشته و هر شخص قسمتی از ملک را تحت مالکیت خودش دارد.

به همین علت اینجانب سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری قصد دارم در این مقاله در رابطه با اینکه ملک مشاع چیست؟، سند ملک مشاع، نحوه افراز آن و … توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع نوعی ملک می‌باشد که مالکیت عرصه و اعیان آن بین ۲ و یا چند نفر مشترک خواهد بود و هر یک از بخش ‌های این ملک تحت مالکیت شرکا می‌باشد. در عین حال جالب است که بدانید در اصطلاحات قانونی هم به این نوع از ملک‌ ها، اشاعه می‌گویند.

برای این‌ که بهتر متوجه این موضوع شوید با یک مثال ساده ملک مشاع را برای شما تعریف خواهیم کرد. برای مثال یک خانه را در نظر بگیرید که ۲ مالک دارد و دارای یک پارکینگ می‌باشد، هر کدام از مالکین هم نیمی از ملک یعنی ۳ دانگ را تحت مالکیت خود دارند.

در این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که پارکینگ متعلق به یکی از این ۲ مالک است، چرا که هر یک از آن ها به‌ طور مساوی از این خانه و پارکینگ آن دارای سهم هستند. به وضعیت این چنینی، اشاعه و یا همان ملک مشاع گفته می‌شود.

ملک مشاع چیست؟
ملک مشاع چیست؟

سند ملک مشاع

در سند ملک مشاع نام تمامی مالکین ملک قید خواهد شد و این موضوع تنها برای مشخص بودن مالکیت افراد اهمیت دارد. در حقیقت قید شدن نام مالکان به معنی جدا شدن بخشی از ملک نیست و نمی‌توانند به دلیل این‌ که نام آن‌ ها به عنوان مالک در سند ذکر شده است، اقدام به فروش ملک و یا سهم خود از آن ملک کنند.

گاهی مواقع در اثر فروش ملک مشاع که ارث چند نفر می‌باشد، پلمپ ملک ورثه‌ای انجام خواهد شد. به این ترتیب مشخص است که برای هر نوع خرید و فروش، نیاز است که تمامی مالکین در مورد آن تصمیم گیری کنند. البته هر کدام از مالکین هم می‌توانند سندی جداگانه را دریافت کرده و نزد خود نگهداری کنند، اما مشاع بودن ملک حتما در آن قید خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

وکیل دعاوی ملکی کیست و چه اختياراتی دارد؟

کد رهگیری املاک چیست؟

مدت زمان تبدیل سند منگوله دار به تک برگی


فروش ملک مشاع به چه صورتی انجام می‌شود؟

بر اساس قوانین حال حاضر جهت فروش عرصه و اعیان ملک مشاع، ۲ راه پیش روی مالکین ملک مشاع قرار دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

فروش ملک مشاع پیش از ثبت: بر اساس ماده ۱۱۴ قانون ثبت، هر زمان که چند نفر صاحب یک ملک بوده و سهمی از آن ببرند و درخواست ثبت سند ملک را داشته باشند، می‌توانند پیش از پایان فرآیند ثبت، سند ملک را با ذکر کردن اسامی متقاضیان در این فرآیند، به نام یکی از صاحبانی که دیگر مالکین هم با آن موافق هستند، ثبت کنند.

فروش ملک مشاع پس از ثبت: بر اساس ماده ۱۱ قانون ثبت، بعد از این‌ که مراحل ثبت سند ملک مشاع به پایان رسید، مالکان می‌توانند دوباره آن‌ را به نام یکی از صاحبین که همه با آن موافق هستند، به ثبت برسانند تا تمام اسناد مالکیت قبلی باطل شده و سند مالکیت جدیدی صادر شود. الزام به تنظیم سند رسمی جهت جلوگیری از پیشامد های احتمالی می‌باشد.

ملک مشاع چیست؟
ملک مشاع چیست؟

افراز ملک مشاع

در خقیقت افراز به معنی این است که سهم هر یک از شرکا تعیین و مشخص شده و بین آن‌ ها تقسیم می‌شود. در عین حال مالکان هم یک سند رسمی دریافت خواهند کرد. به‌ طور کلی ۲ نوع افراز اجباری و تراضی برای ملک های مشاع وجود دارد.

افراز اجباری: در این حالت، افراز ملک مشاع بر اساس تصمیم دادگاه و یا اداره ثبت اسناد انجام خواهد شد. همچنین حدود سهم افراد هم به وسیله دادگاه مشخص شده و مالکین باید حکم را بپذیرند.

افراز تراضی: در این حالت مالکین با یکدیگر مشورت می‌کنند و سهم هر یک از ملک مشاع به صورت اختیاری و توافقی برای او مشخص خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

اثبات جعلی بودن قولنامه

تصرف عدوانی چیست؟

برای شکایت از مشاور املاک متخلف به کجا مراجعه کنیم؟


نحوه افراز اجباری ملک مشاع چگونه می‌باشد؟

همان‌ طور که توضیح داده شد، برای افراز اجباری ملک مشاع باید دادگاه یا اداره ثبت تصمیم گیری نهایی را انجام دهند. در ادامه این بخش از مطالب، ۲ نحوه افراز اجباری ملک مشاع را توضیح خواهیم داد.

افراز اجباری ملک مشاع توسط دادگاه: افراز ملک مشاع به وسیله دادگاه تحت شرایط زیر امکان پذیر می‌باشد و مالک یا مالکان می‌توانند دادخواست خود را برای افراز ملک مشاع به دادگاه ارائه دهند.

  • ملک مشاع مشکل یا سابقه ثبتی نداشته باشد.
  • مساحت ملک مشاع از حد مشخص شده جهت افراز توسط اداره ثبت نباید کمتر باشد.
  • در شرایطی‌ که ملک توسط اداره ثبت غیر قابل افراز تشخیص داده شده، در دادگاه قابل پیگیری می‌باشد.

افراز اجباری ملک مشاع توسط اداره ثبت: اگر که ملک مشاعی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، قابلیت این را خواهد داشت که به وسیله اداره ثبت به سادگی افراز شود.

جهت انجام این کار مالک یا مالکان می‌توانند به اداره ثبت مراجعه کنند و درخواست افراز ملک مشاع را ثبت کنند.

بعد از این ‌که درخواست شما در اداره ثبت، تنظیم شد، نماینده‌ای از سوی این اداره به محل ملک مشاع مراجعه خواهد کرد و آن ‌را مورد بررسی قرار خواهد داد. پس از ارائه محل و پلاک ثبتی ملک مشاع برای نقشه برداری، مساحت آن محاسبه می‌شود و اگر در حد استاندارد مد نظر اداره ثبت بود، در تاریخی مشخص، باید نماینده اداره ثبت، نقشه بردار و مالکین ملک مشاع در محل ملک حاضر شوند. در ادامه هم نقشه بردار صورت جلسه‌ای ترتیب خواهد داد تا مالکین آن ‌را امضا کنند. بعد از امضای شرکا، افراز به وسیله نقشه بردار انجام می‌شود، سپس اداره ثبت آن ‌را تایید می‌کند و در آخر به اطلاع صاحبین ملک مشاع خواهد رسید.

ملک مشاع چیست؟
ملک مشاع چیست؟

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز چیست؟

ملک مشاع و ملک مفروز تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

  • ملک مشاع بعد از تقسیم شدن، با تصمیم تمام مالکان، به ملک مفروز (تقسیم شده) تبدیل خواهد شد.
  • تصمیم گیری در خصوص ملک مشاع بر عهده تمامی مالکان می‌باشد، ولی در ملک مفروز فقط یک مالک وجود دارد و تصمیمات تنها بر عهده او است.
  • هنگامی که یک ملک مشاع به ۶ قسمت تقسیم شده و هر قسمت متعلق به یک شخص شود، هر یک از قسمت ‌ها، یک ملک مفروز به حساب می‌آید. به طور مثال اگر یک بلوک آپارتمانی ۶ طبقه را با ۶ واحد در نظر بگیریم که یک حیاط هم دارد و سند هر یک از واحد ها به نام یک شخص می‌باشد، متوجه این موضوع می‌شویم که حیاط این ملک برای تمام مالکین مشاع خواهد بود ولی به دلیل این‌ که هر واحد سند جداگانه‌ای دارد، به‌ طور کلی یک ملک مفروز محسوب خواهد شد و برای فروش هر واحد، نیازی به توافق و نظر دیگر مالکان نخواهد بود.

نکته: مورد آخر برای یک خانه ویلایی امکان پذیر نمی‌باشد، چون که خانه قابلیت تقسیم شدن ندارد و هر قسمت از آن می‌تواند تحت مالکیت یک نفر باشد و در حقیقت یک ملک مشاع محسوب می‌شود.

ملک مشاع چیست؟
ملک مشاع چیست؟

دادرسی ملک مشاع

برای این ‌که بتوانید از دعاوی ملک مشاع پیشگیری کنید و روند رسیدگی به درخواستتان را سریع‌ تر پیش ببرید، لازم است که دادخواست خود را به صورت دقیق جهت تفکیک املاک تنظیم کرده و همراه با مدارک شناسایی خود و دیگر مالکین، اقدام به دادرسی برای ملک مشاع کنید.

همچنین برای این ‌که بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه‌تان برسید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک وکیل ملکی متخصص و با تجربه در این زمینه درخواست کمک کنید.

هزینه وکیل ملکی طبق سختی پرونده مشخص خواهد شد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام