متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

معامله فضولی چیست

معامله فضولی چیست

جدول محتوا

معامله فضولی چیست؟ معامله فضولی، معامله ای می‌باشد که در آن مالک از معامله بی‌خبر است و یا رضایت ندارد. در معامله‌ فضولی شخص بدون اینکه صاحب مال باشد یا از صاحب آن وکالت یا اجازه بگیرد، اقدام به فروش آن مال می‌کند. این در حالی می‌باشد که یکی از شرط‌های لازم در معامله، رضایت مالک است.

چنانچه معامله‌ای بدون رضایت مالک انجام شود، غیرنافذ است و تا زمانی که رضایت مالک جلب نشود، معامله از نظر قانونی صحیح نیست. با توجه به ماده 247 قانون مدنی ” معامله به مال غیر، جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت، نافذ نیست ولو این که صاحب مال باطنا راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم‌مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نمود در این صورت معامله، صحیح و نافذ می‌شود .”

برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

انواع معامله فضولی

معامله فضولی دو نوع است ؛

معامله فضولی تملیکی

در معامله فضولی تملیکی شخص فضول، مالی را بدون رضایت صاحب آن به شخص دیگری می‌فروشد.

معامله فضولی عهدی

در معامله فضولی عهدی شخص به حساب شخص دیگری متعهد می‌شود تا معامله‌ای را برای شخص دیگر انجام دهد.

طبق آنچه در ماده 674 قانون مدنی آمده ؛ “موکل باید تمام تعهداتی را که وکیل در حدود وکالت خود کرده است، انجام دهد. در درباره آنچه که در خارج از حدود وکالت انجام شده است، موکل هیچ‌گونه تعهد نخواهد داشت، مگر آنکه اعمال فضولی وکیل را صراحتا یا ضمنا اجازه کند .” در اینجا منظور از وکیل، معامله کننده فضول می‌باشد وقتی که از حدود اختیاراتش خارج شده باشد.

معامله فضولی چیست
معامله فضولی چیست

حکم معامله فضولی چیست؟

معامله فضولی هم مثل سایر معامله‌ها سه نوع دارد ؛

  • معامله صحیح
  • معامله باطل
  • معامله غیر نافذ

در چه شرایطی معامله‌ فضولی، باطل می‌باشد؟

معامله فضولی در دو حالت باطل خواهد شد ؛

  1. اگر مالک بعد از اینکه در جریان معامله قرار گرفت، عدم رضایت خود را اعلام کند معامله باطل است.
  2. اگر وکالتی که شخص وکیل برعهده گرفته، به دلایلی باطل شده باشد و بعد از آن اقدام به معامله کند، معامله انجام شده باطل می‌شود.

ماده 251 قانون مدنی چنین می‌گوید که : “رد معامله فضولی، به هر لفظ یا فعلی که بر عدم رضای به آن، دلالت کند، حاصل می‌شود .”


بیشتر بخوانید:

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟


معامله‌ غیر نافذ چیست؟

معامله‌ی غیرنافذ معامله‌ای می‌باشد که نقصی در آن وجود داشته باشد، و معامله نه باطل می‌باشد و نه صحیح. معامله در صورتی که نقص آن برطرف شود صحیح می‌شود. همان نقصی که باعث غیر نافذ بودن معامله شده بود.

این نقص در معامله فضولی، همان عدم رضایت مالک می‌باشد. هر زمان که رضایت مالک برای معامله جلب شود این نقص حل شده و معامله صحیح می‌شود. مالک می‌تواند به شکل صریح یا ضمنی رضایت خود را اعلام کند. رضایت به صورت صریح به این معناست که مالک به شکل لفظی و به صراحت رضایت خود را اعلام کند. ولی در رضایت ضمنی، مالک با دادن اجازه و وکالت به شخص دیگر (فضول) رضایت خود را نسبت به معامله اعلام می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اجازه مالک در صورتی شرط معامله می‌باشد که مالک اهلیت داشته باشد؛ یعنی صغیر و یا مجنون و سفیه نباشد.

معامله فضولی چیست
معامله فضولی چیست

اشخاص دخیل در معامله‌ فضولی

در معامله‌ فضولی سه نفر دخالت دارند ؛

مالک

مالک صاحب واقعی مال است که از این معامله بی خبر می‌باشد یا نسبت به آن رضایت ندارد. برای معامله صحیح، رضایت مالک شرط اصلی می‌باشد.

فضول

فضول کسی است که اقدام به فروش مالی کرده که صاحب آن نیست و بدون رضایت مالک قصد فروش ملک را دارد.

اصیل

شخص اصیل، کسی است که در معامله فضولی با شخص فضول معامله می‌کند.

البته باید بدانید که همیشه شخص فضول با نیت بد اقدام به معامله نمی‌کند و امکان دارد اقدام او به قصد خیرخواهی باشد. در هر صورت این معامله آثار حقوقی دارد و اگر فضول با نیت بدی اقدام به انجام این معامله کرده باشد جرم محسوب می‌شود و کیفر و مجازات به همراه خواهد داشت.

معامله فضولی چیست
معامله فضولی چیست

اظهارنامه معامله فضولی

اظهار نامه چیست؟

اظهارنامه نوعی اوراق قضایی می‌باشد که در آن شخص جهت مطالبه‌ حق خود با ارسال کردن اظهارنامه به صورت رسمی اقدام به اقامه دعوی خواهد کرد.

در حقیقت با ارسال اظهارنامه است که شخص می‌تواند هر تعهدی که انجام گرفته را به فرد متعهد یادآوری کند. برای ثبت اظهارنامه لازم است که به مراجع قضایی و دفاتر ارائه دهنده خدمات قضایی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سامانه الکترونیکی اقدام به ثبت آن کنید. نکاتی را در نوشتن اظهارنامه باید رعایت کنید، در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم؛ در نوشتن اظهارنامه باید دقت بسیار زیادی داشته باشیم تا مطلبی نامناسب ذکر نکنیم چون امکان دارد در آینده این مطالب علیه خود ما استفاده شود. در نوشتن اظهارنامه نباید از کلمات غیراخلاقی استفاده کرد. علاوه بر این نباید مطلب دروغ و یا تهمت آمیز به شخص مقابل نوشت که عواقب بدی به همراه داشته باشد. هر مطلب باید همراه با سند ارائه شود. در حقیقت اظهارنامه یک هشدار برای مخاطب می‌باشد که متوجه شود در صورت حل نشدن مشکل، اقدامات قانونی علیه او انجام می‌شود.

تفاوت دادخواست و اظهارنامه چیست؟

نوشتن دادخواست، قدم اول برای شروع رسیدگی‌های دعوای حقوقی می‌باشد که بعد از اظهارنامه شکل می‌گیرد. اظهارنامه قبل از دادخواست نوشته می‌شود تا مخاطب بعدا کتمان نکند که از ماجرا بی‌خبر است و از چیزی خبر ندارد. البته ارسال اظهارنامه همیشه هم راهکار مناسبی نیست چون امکان دارد طرف مقابل با هوشیاری اموال خود را به نام شخص دیگری بزند تا از دسترس طلبکار خارج شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام