متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

جدول محتوا

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟ قرارداد به معنی، ایجاد یک توافق و تعهد مالی یا غیر مالی برای بهره مندی طرفین از امتیازات و حقوق قانونی یکدیگر. هر چند بعضی قرارداد ها را می‌توان به صورت شفاهی منعقد کرد ولی در اصل تنظیم آن به شکل مکتوب می‌باشد.

قرارداد وکالت هم یکی از انواع قرارداد ها می‌باشد. قرارداد وکالت از دو طرف وکیل و موکل تشکیل خواهد شد. بر اساس این قرارداد وکیل به عنوان نماینده و نائب موکل، وظیفه انجام اعمال حقوقی موکل را مطابق حدود اختیاراتی که برای او در قرارداد تعیین شده، بر عهده دارد. در ادامه این مطلب در مورد اینکه چگونه با وکیل قرارداد ببندیم، توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

جهت عقد قراردا با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی با شماره ایشان تماس بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

اولین مرحله و شرط اول در بستن قرارداد وکالت با وکیل، مطالعه با دقت قرارداد وکالت یا همان وکالت نامه می‌باشد. به طور معمول اشخاص به متن قرارداد ها دقتی ندارند و بدون مطالعه دقیق و آگاهی از تعهدات و وظایف طرفین و با اعتماد به طرف مقابل، قرارداد را امضاء خواهند کرد.

توجه داشته باشید که پیش از امضای وکالت نامه، به دقت آن را مطالعه کرده تا از شرایط قرارداد به درستی اطلاع پیدا کنید و اگر قصد دارید نکته‌ای به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید، حدود اختیاراتی که برای وکیل مشخص کرده‌اید به درستی در وکالت نامه قید شده باشد. همچنین درباره میزان و نحوه پرداخت، حق الوکاله در برابر عمل به تعهدات، با وکیل به توافق رسیده تا در انتها با مشکلی در این خصوص مواجه نشوید.

در ادامه نکاتی که هنگام تنظیم یک قرارداد وکالت، لازم است رعایت شود، بیان خواهد شد. با رعایت این نکات و مطالعه وکالت نامه توسط موکل با حوصله و دقت و درخواست توضیح در مورد موارد مبهم در وکالت نامه، مشکل خاصی در تنظیم و عقد این قرارداد ایجاد نخواهد شد.

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟
قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

نکات مهم در تنظیم قرارداد وکالت

قرارداد وکالت از موارد متعددی تشکیل می‌شود که بخش مهم و اصلی آن، شامل تعهدات طرفین می‌باشد. موضوعاتی مثل : مشخصات طرفین قرارداد یعنی موکل و وکیل، موضوع وکالت، حدود اختیارات وکیل، توکیل، حق الوکاله و سایر تعهدات طرفین در قرارداد مشخص می‌شود که در ادامه به توضیحات این موارد خواهیم پرداخت.

مشخصات طرفین

به طور معمول وکلا برای تنظیم قرارداد با موکل خود، از قبل قرارداد چاپی آماده‌ای به همراه دارند، که شامل درج اطلاعات هویتی، کد ملی، نشانی محل اقامت و … می‌شود.

موکل باید توجه داشته باشد علاوه بر نوشتن صحیح مشخصات خود، مشخصات وکیل هم به شکل صحیح در وکالت نامه ذکر شود. اینکه وکیل این بخش را خالی گذاشته باشد به این علت که بعدا تکمیل خواهد کرد، قابل قبول نیست.


بیشتر بخوانید:

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟

مراحل تبدیل سند اوقافی به ملکی


موضوع قرارداد وکالت

مورد دیگر، ذکر کردن موضوع مورد وکالت در وکالت نامه می‌باشد. با ذکر موضوع قرارداد وکالت، مشخص خواهد شد که محوریت وکالت بر چه چیزی است و همچنین وکیل حق ورود به چه موضوعاتی را خواهد داشت.

موکل باید توجه داشته باشد که در قرارداد به شکل صحیح، موضوع وکالت عنوان شود و موافقت با وکالت با عنوان هایی کلی مثل : طرح دعاوی حقوقی و کیفری به طرفیت از اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از موکل در برابر کلیه دعاوی، می‌تواند برای آن ها مشکل ساز شود.

به این علت که وکالت در تمامی دعاوی و اختیار دادن به وکیل در طرح هر نوع دعوایی، این اختیار را به وکیل خواهد که در هر دعوایی که در خصوص موکل مطرح می‌شود، بتواند اعلام وکالت کند حتی اگر که موکل موافق این تصمیم نباشد.

در نتیجه اگر موضوع مورد وکالت شما مشخص می‌باشد و صرفا قصد اعطای وکالت در آن مورد را دارید، نیازی به دادن وکالت عام نمی‌باشد و می‌توانید با ذکر عنوان موضوع مورد وکالت، به طور مثال وکالت در مطالبه مهریه، صرفا اجازه وکالت در آن موضوع و محدوده را بدهید اما اگر قصد دارید به وکیل در تمام دعاوی خود، اجازه وکالت دهید، ذکر همان عنوان کلی در بخش موضوع وکالتنامه کافی می‌باشد.

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟
قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

وکالت در توکیل

وکالت در وکالت یا وکالت در توکیل، به این معنا می‌باشد که وکیل دارای این حق را باشد که اگر به هر دلیلی نتوانست در دادگاه حاضر شود، وکیل دیگری به نیابت و وکالت از خودش را به دادگاه بفرستد.

بعضی وکلا این شرط را در وکالت نامه ذکر می‌کنند، موکل باید اطلاع داشته باشد که این مورد با رضایت او قابل انجام می‌باشد و از اختیارات او به حساب می‌آید. پس توجه داشته باشید که درباره وکیل دوم و درج اطلاعات او در وکالت نامه، رضایت دارید. در چنین مواردی به پرداخت حق الوکاله بیشتر نیازی نیست.

محدوده اختیارات وکیل

بر اساس ماده ۳۵ آیین دادرسی مدنی، اختیارات وکیل باید در ۱۴ مورد مذکور در این ماده در وکالت نامه تصریح شود و در مورد دیگر موارد هم، وکالت در دادگاه ها شامل تمامی اختیارات مربوط به دادرسی می‌شود، غیر از مواردی که موکل در وکالت نامه استثناء کرده باشد، یا وکالت گرفتن در مورد آن ها خلاف شرع باشد.

البته موارد ذکر شده در این ماده که باید در وکالت نامه تصریح شود، مطلق نمی‌باشند و موکل می‌تواند، هر یک از آن ها را از حدود اختیارات وکیل حذف کند. به طور مثال وکیل اختیار توکیل را نداشته باشد و یا اینکه وکیل اختیار برقراری سازش را نداشته باشد.

همچنین موکل می‌تواند اختیارات وکیل را در غیر از این موارد هم افزایش دهد. به طور مثال وکالت در تمامی مراحل اجرای احکام، وکالت در مزایده، وکالت در اعتراض به رای کارشناسی و … که همه این موارد باید از همان ابتدا و در قرارداد وکالت تعیین شود.

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟
قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

هزینه و حق الوکاله وکیل

مورد مهمی که در وکالت نامه باید مشخص باشد، موضوع مالی و تعیین حق الوکاله وکیل و نحوه پرداخت کردن آن می‌باشد. به این علت که وکیل طبق مبلغ حق الوکاله لازم ایت در قالب ابطال تمبر، مالیات مربوطه را پرداخت کند.

وکلا به طور معمول، تعرفه وکالت را بر اساس آیین تعرفه حق الوکاله و هزینه دادرسی وکلا مشخص می‌کنند و در قرارداد مالی، می‌آورند. پیشنهاد می‌شود یک نسخه از این قرارداد را که به امضای طرفین رسیده، از وکیل خودتان درخواست کنید.

سایر تعهدات طرفین

ممکن است بعضی از قرارداد های وکالت به ذکر موارد قبلی بسنده نکنند. یک قرارداد کامل به اضافه موارد ذکر شده، به صورت کامل و مشروح، تعهدات دو طرف را در قرارداد می‌آورد.

به طور مثال وکیل در قرارداد، موکل را متعهد می‌کند تا در زمان مقرر، مدارک و مستندات دعوی را در اختیار وکیل قرار دهد و در شرایطی که این مورد نقض شود، وکیل تعهدی جهت حضور در دادگاه نخواهد داشت.

همچنین باید توجه داشته باشید که شرایط صحت وکالت هنگام عقد قرارداد باید رعایت شود. این شرایط عبارتند از : بلوغ، عقل و رشد طرفین قرارداد و اینکه موضوع وکالت حتما باید از اموری باشد که وکالت در آن از نظر شرعی، مشکلی نداشته باشد و جایز باشد و اینکه موضوع مورد وکالت در مالکیت موکل بوده باشد و همچنین قابل نیابت باشد.

به صورت کلی پس از تنظیم قرارداد و در صورت وجود هر نوع ابهام و مشکلی، حتما از وکیل‌تان بخواهید تا آن ابهام را رفع کند و پس از آن، قرارداد وکالت را امضا کنید.

با رعایت این نکات می‌توانید یک قرارداد وکالت اصول و درست داشته باشید تا از بروز اختلاف بین وکیل و موکل در اثنا یا انتهای کار، پیشگیری کنید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام