متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

گرفتن حکم تخلیه مستاجر

گرفتن حکم تخلیه مستاجر

جدول محتوا

امروزه اجاره منزل، یکی از بحث‌ برانگیز ترین کار هایی می‌باشد که متاسفانه در بعضی از موارد موجب بروز مشکلاتی برای اشخاص می‌شود. یکی از همین مشکلات، رعایت نکردن بند های قرارداد اجاره ‌نامه توسط مستاجر می‌باشد که راهی به جز گرفتن حکم تخلیه مستاجر توسط صاحب خانه برای تخلیه‌ منزل و در نهایت گرفتن حکم تخلیه مستاجر، نخواهد بود.

در ادبیات قانونی، به صاحب خانه، موجر و به کسی که خانه‌ای را اجاره می‌کند، مستاجر گفته می‌شود. بین این دو طرف قراردادی با قوانین و تعهداتی منعقد می‌شود که رعایت کردن آن‌ ها از طرف هر دو، ضروری و لازم است.

در مدت زمانی که قرارداد بین دو طرف برقرار می‌باشد و هر دو به تعهدات قرارداد پایبند هستند، مشکلی به وجود نخواهد آمد و با مسائلی مثل حکم تخلیه مواجه نمی‌شویم اما در صورت ایجاد اختلاف، صاحب‌ خانه می‌تواند درخواست حکم تخلیه کند. در این مطلب از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری به بررسی روش‌ هایی برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر خواهیم پرداخت.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

گرفتن حکم تخلیه مستاجر
گرفتن حکم تخلیه مستاجر

اجاره ‌نامه‌ چیست؟

اجاره ‌‌نامه یک قرارداد موقت می‌باشد که بین صاحب خانه و مستاجر منعقد می‌شود و بیانگر تعهداتی است که باید دو طرف قرارداد به آن عمل کنند. قراردادی که اعتبار آن به ذکر طول مدت اجاره وابسته است و اگر که مدت اجاره در قرارداد ذکر نشود، دارای اعتبار نمی‌باشد.

البته این نوع قرارداد می‌تواند به دو شکل رسمی و غیر رسمی بسته شود. حال اگر به هر علتی بین دو طرف قرارداد مشکلاتی به وجود آمد، قانون راه حل‌ هایی برای حل مشکل آن‌ ها در نظر گرفته است.

اگر اجاره ‌نامه به صورت رسمی منعقد شود، موجر می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد، حکم تخلیه مستاجر را دریافت کند. با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آنجا بسته شده است، درخواست صدور اجراییه انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

قرارداد پيمانکاری ساختمان

اثبات جعلی بودن قولنامه

قرارداد کار چیست؟


انواع اجاره ‌نامه

اجاره‌ نامه‌ های قابل قبول و معتبر از نظر قانون سه نوع هستند. اجاره منزل یا محل سکونت، اجاره محل کسب و تجارت و اجاره محل ‌هایی مثل درمانگاه، موسسه‌ خیریه و … که در واقع در گروه محل ‌های مسکونی به‌ محسوب می‌شوند.

همانطور که گفتیم، طبق قراردادی که بین موجر و مستاجر منعقد می‌شود، مستاجر با پرداخت کردن مبلغی تحت عنوان اجاره‌‌ بها، به عنوان مالک منافع عین مورد اجاره شناخته خواهد شد و این مسئله با خود موضوع اجاره کاملا تفاوت دارد. اگر شرایط زیر رخ دهد، صاحب خانه قادر است تا حکم تخلیه مستاجر را از مراکز قانونی دریافت کند.

گرفتن حکم تخلیه مستاجر
گرفتن حکم تخلیه مستاجر

در چه زمانی می‌توان حکم تخلیه مستاجر گرفت؟

  • زمانی که مدت زمان اجاره در قرارداد تمام شده باشد، ولی مستاجر همچنان در ملک باقی بماند و آن را تخلیه نکند.
  • با گذشت ۳ ماه از موعد پرداخت کردن اجاره ‌بها، مستاجر هیچ مبلغی را به صاحب خانه پرداخت نکرده باشد.
  • مستاجر از ملکی که اجاره کرده، در مواردی که غیر مشروع می‌باشد استفاده کند.
  • مستاجر ملکی را که اجاره کرده، به شخص دیگر انتقال داده باشد.

در چهار موردی که ذکر شد، صاحب خانه می‌تواند جهت تخلیه‌ منزل، اقدام به دریافت حکم تخلیه از مراکز قانونی کند. البته قراردادی که بین صاحب خانه و مستاجر بسته می‌شود، می‌تواند رسمی و یا غیر رسمی باشد.

چنانچه این قرارداد، به صورت رسمی بسته شده باشد، موجر یا همان صاحب خانه باید با مراجعه به اداره ثبت اسناد، حکم تخلیه را دریافت کند و بعد به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آنجا منعقد شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه صورت بگیرد. در شرایطی که مستاجر به مفاد اجاره‌ نامه پایبند نباشد، موجر قادر خواهد بود از طریق مراجع قانونی، جهت دریافت حکم تخلیه اقدام کند.

مدارک لازم برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر

هنگامی که موجر و مستأجر نتوانستند با یکدیگر توافق کنند و مستاجر متعهد و پایبند به تعهدات ثبت شده در اجاره نامه یا قرارداد نباشد، صاخب خانه می‌تواند با مراجعه به شورا، دادگاه یا ثبت اسناد املاک، اقامه دعوی کرده و با ارائه مدارک لازم مثل سند مالکیت و سند اجاره‌ نامه، اقدام به گرفتن حکم تخلیه مستاجر کند.

در این هنگام موجر با توجه به سند مالکیتی که ارائه کرده و با در نظر گرفتن اجاره‌ نامه، چه رسمی باشد و چه عادی و ثابت کردن یکی از شرایط صدور حکم تخلیه که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، می‌تواند از مراکز قضایی، درخواست صدور حکم تخلیه مستاجر را بدهد.

برای اخذ حکم تخلیه مستاجر می‌توانید از طریق دادگاه، شورا های حل اختلاف یا سازمان ثبت اسناد و املاک اقدام کنید.

گرفتن حکم تخلیه مستاجر
گرفتن حکم تخلیه مستاجر

اجرای حکم تخلیه و ابلاغ آن به چه صورت می‌باشد؟

صدور حکم تخلیه توسط شورا یا دادگاه

هنگامی که صاحب خانه توانست با ارائه مدارک لازم، ثابت کند که مستاجر یکی از مشکلات بند های فوق را ایجاد کرده، اگر که حکم تخلیه از طرف شورا یا دادگاه صادر شود، طی مدت زمان ۲۴ ساعت بعد از صادر شدن حکم، مستاجر از آن مطلع شده و حکم تخلیه به وی ابلاغ می‌شود.

در این شرایط، مستاجر ۷۲ ساعت مهلت خواهد داشت تا ملک اجاره شده را تخلیه کند. در این صورت مستاجر نمی‌تواند در برابر حکم تخلیه، اعتراضی کند و باید مطابق با حکم، برای تخلیه ملک اجاره شده اقدام کند.

دستور حکم تخلیه زمانی قابل اجرا می‌باشد که اگر مبلغی به عنوان پول پیش یا ودیعه از مستاجر نزد موجر باشد، موجر آن را به مستاجر پرداخت کرده باشد. تا زمانی که مبلغ ودیعه پرداخت نشده باشد و رسید پرداخت آن به مراکز قضایی تحویل داده نشود، اجرای حکم تخلیه ممکن نخواهد بود.

اگر مستاجر در مدت زمان اقامت در ملک موجر، خسارتی به ملک وارد کرده باشد یا به موجر بدهکار باشد، موجر برای ثابت کردن ادعای خود باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواست بدهد.

گرفتن حکم تخلیه مستاجر
گرفتن حکم تخلیه مستاجر

چه زمانی می‌توان حکم تخلیه را متوقف کرد؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد، موجر می‌تواند بر اساس شرایطی دستور حکم تخلیه را بگیرد و از مراکز مربوطه آن را پیگیری کند.

البته نباید از این نکته غافل شد که در صورت وجود شرایطی، می‌توان مانع از به اجرا درآمدن حکم تخلیه شد. به طور مثال مستاجر ادعا کند که قرارداد اجاره ‌نامه را تمدید کرده است. و یا مستاجر ادعا کند که سندی که موجر جهت دریافت حکم تخلیه ارائه داده است، جعلی می‌باشد و صحت ندارد.

مهلت ۷۲ ساعته‌ای که به مستاجر جهت تخلیه منزل داده شده، مانع از این خواهد شد که وی فرصت لازم را داشته باشد تا بتواند اقدامی جهت توقف حکم تخلیه انجام دهد.

در صورت درخواست دادرسی فوری از طرف مستاجر باعث می‌شود بدون نیاز به ارائه دادخواست، ادعا های مستاجر را بررسی و به آن ها رسیدگی کنند.

جمع‌بندی

با توجه به توضیحات داده شده، موجر در شرایط زیر بعد از ارائه‌ مدارک مستند قادر است تا حکم تخلیه مستاجر را دریافت کند.

  • عدم پرداخت اجاره به مدت ۳ ماه توسط مستاجر
  • پایان مدت زمان اجاره و عدم تمدید قرارداد
  • استفاده مستاجر از ملک اجاره شده به صورت غیر مشروع
  • انتقال ملک از سوی مستاجر به فردی دیگر
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام