متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

گرفتن ارث قبل از فوت پدر

گرفتن ارث قبل از فوت پدر

جدول محتوا

یکی از مباحث حقوقی که موضوع بسیاری از مشاوره‌هایی است که با حقوق دانان و وکلای برجسته همچون سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری انجام می‌شود، گرفتن ارث قبل از فوت پدر می‌باشد. ارث جزء مباحثی است که در امور حسبی مطالعه می‌شود.

طبق قوانین مربوط به این بحث، وراث می‌توانند بعد از پرداخت دیونی که برای شخص فوت شده تعیین شده است، با نوشتن تقسیم نامه ارث، اموال باقی مانده از متوفی را بین خود تقسیم کنند. با این وجود مساله‌ای که امکان دارد مطرح شود، تقسیم ارث قبل فوت مورث است.

انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شود که وراث برای اطلاع از نحوه تقسیم ارث قبل از مرگ اقدام کنند. نیاز مالی وراث، پرداخت نکردن مالیات، حضور مالک اموال در هنگام تقسیم ارث قبل از فوت و … از جمله عواملی هستند که وراث را تشویق به مطالعه این مبحث می‌کنند.

در این مقاله، این مساله را بررسی خواهیم کرد که آیا وراث می‌توانند با تقسیم ارث قبل از فوت، سهم خود را دریافت کنند به شکلی که در آینده، نیازی به تنظیم ورقه تقسیم نباشد؟! اضافه بر این به نکات مهمی مثل طبقات وراث نیز اشاره می‌کنیم. وراث شخص فوت شده در زمان تقسیم ارث قبل از مرگ با توجه به متن ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث شخص فوت شده در سه طبقه جدا از یکدیگر قرار می‌گیرند. این طبقات را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

گرفتن ارث قبل از فوت پدر
گرفتن ارث قبل از فوت پدر

وراث طبقه اول

وراث طبقه اول در دو درجه قرار خواهند گرفت. در صورتی که وراث حاضر در درجه اول حضور داشته باشند، نوبت به درجه دوم در سهم بردن از اموال شخص فوت شده نمی‌رسد. درجات اشاره شده به شرح زیر می‌باشند :

  • درجه اول : پدر و مادر شخص فوت شده، فرزندان باقیمانده از او
  • درجه دوم: اولاد فرزندان شخص فوت شده (نوه‌ها)
  • آخرین درجه: نبیره‌ها

برای مطالعه بیشتر:

فروش ملک بدون انحصار وراثت

برای انحصار وراثت کجا باید بریم؟


وراث طبقه دوم

وراث حاضر در طبقه دوم نیز به همان شکل، در دو دسته یا دو درجه قرار خواهند گرفت:

  • درجه اول: پدر بزرگ (جد) و مادر بزرگ (جده)، برادر و خواهر شخص فوت شده
  • درجه دوم: پدر و مادر جد و جده، فرزندان برادر و فرزندان خواهر
گرفتن ارث قبل از فوت پدر
گرفتن ارث قبل از فوت پدر

ورثه طبقه سوم

در آخر وراث حاضر در طبقه سوم و در صورتی که هیچ یک از وراث طبقات اول و دوم حضور نداشته باشند، از اموال شخص فوت شده سهم می‌برند. این طبقه از وراث مثل وراث حاضر در سایر طبقات، در دو درجه قرار می‌گیرند که به شرح زیر می‌باشند :

  • درجه اول : عمو، عمه، خاله و دایی شخص فوت شده
  • درجه دوم : فرزندان عمو، فرزندان عمه، فرزندان خاله و فرزندان دایی شخص فوت شده

تکلیف وراث فوت شده قبل از مورث

قبل از اینکه به حکم تقسیم ارث قبل از فوت اشاره کنیم، باید به این سوال مهم پاسخ داد که تکلیف وراث فوت شده قبل از مورث چیست؟ آیا آن‌ها هم از اموال مورث سهم دارند یا وراث آن‌ها می‌توانند برای گرفتن سهم الارث مورث فوت شده خود، دست به اقدام بزنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همانطور که در ماده ۸۷۵ قانون مدنی اشاره شده، شرط وراثت، زنده بودن در زمان فوت مورث می‌باشد. بنابراین وراث فقط زمانی از اموال سهم دارند که در زمان فوت مورث زنده و در قید حیات باشند. با این حال در مورد تقسیم ارث قبل از فوت فرآیند دیگری وجود دارد و تقسیم اموال، بیشتر مبتنی بر تمایل مالک آن‌ها می‌باشد.

گرفتن ارث قبل از فوت پدر

چگونگی تقسیم ارث قبل از فوت با آنچه که بیشتر وراث فکر می‌کنند تفاوت دارد. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، پس از فوت شخص، وراث می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و تقسیم نامه ارث را نیز تنظیم کرده و در پایان امضاء و اثر انگشت بزنند. علاوه بر تقسیمی که از طریق توافق وراث انجام می‌شود، امکان تقسیم اموال به واسطه مراجع قضایی نیز وجود دارد. در حقیقت هر یک از وراث این حق را دارند که تقاضای تقسیم اموال شخص فوت شده را در دادگاه آخرین محل اقامت شخص فوت شده مطرح کنند.

درمورد تقسیم ارث قبل از فوت، تقسیم اموال به گونه دیگری می‌باشد. در حقیقت قبل از فوت، وراث حق تقسیم اموال شخص فوت شده را نداشته و نمی‌توانند مباحث مرتبط به ارث که در متن قانون مدنی و قانون امور حسبی بیان شده است را معیار قرار دهند. البته امکان انتقال اموال به روش دیگری ممکن است. در حقیقت بسیاری از مالکان، اموال خودشان را قبل از فوت، با استفاده از صلح عمری به هر شخصی که تمایل داشته باشند، انتقال می‌دهند که در نتیجه با استفاده از این روش، از وجود اموال و در نتیجه آن، از تعلق گرفتن مالیات بر آن‌ها جلوگیری خواهند کرد.

گرفتن ارث قبل از فوت پدر
گرفتن ارث قبل از فوت پدر

صلح عمری چیست؟

صلح عمری عقدی قانونی می‌باشد که با استفاده از آن، مالکیت اموال به اشخاص دیگری منتقل می‌شود، بدون آنکه حق انتفاع آن، تا زمان حیات شخص انتقال دهنده، به آن‌ها واگذار شود. فرض کنید شخصی با استفاده از این عقد، املاک خود را به وراث انتقال می‌دهد. با وجود انتقال این دسته از اموال، همچنان امکان استفاده برای شخص انتقال دهنده وجود دارد، چون طبق قانون، حق بهره مندی تا زمان فوت، برای او فراهم می‌باشد.

حکم تقسیم ارث قبل از فوت با استفاده از روش‌های دیگر

در صورتی که وراث با استفاده از روش‌های دیگر، اموال شخص را بین خودشان تقسیم کنند، حکم تقسیم ارث قبل از فوت چیست؟ به طور مثال اگر وراث برای نگارش تقسیم نامه اقدام یا اقرار نامه‌ای مبنی بر دریافت سهم الارث را امضاء کنند، آیا پس از فوت نیز این عقود همچنان معتبر می‌باشند؟

آنچه که واضح است قبل از فوت مورث، مالکیت اموال به وراث شخص تعلق ندارد تا نسبت به آن، حق تصرف داشته باشند. به عبارت دیگر حتی اگر وراث اموال را بین خودشان تقسیم کنند یا یکی از وراث با نگارش متن اقرار، سهم خودش را از اموال دریافت کند، این اسناد از نظر قانون فاقد اعتبار هستند، چون مالکیت اموال تقسیم شده بین وراث، متعلق به شخصی دیگر یعنی مورث می‌باشد. بنابراین اگر وراث اموال را به عنوان سهم به یکدیگر منتقل کنند، هر یک از آن‌ها این حق را دارد که بعد از فوت نیز نسبت به سهم الارث اعتراض داشته باشد و به طور مجدد، سهم خود را دریافت کنند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام