متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

جدول محتوا

یکی از مهم‌ترین قرارداد‌هایی که به دقت و دانش بالایی نیاز دارد، قرارداد مشارکت در ساخت می‌باشد. زیرا کوچک‌ترین اشتباه در تنظیم این نوع از قرارداد‌ها می‌تواند منجر به فریب و کلاهبرداری مشارکت در ساخت شود. این کار نتیجه‌های ناگواری به دنبال دارذ و می‌تواند آسایش و سرمایه شما را از بین ببرد.

شاید قصد دارید که با یک سازنده شروع به ساخت و ساز ملکی در زمین شخصی خود کنید و یا سازنده‌ای می‌باشید که به صورت مشارکتی کار ساخت و ساز انجام می‌دهید.

همچنین اگر که ملکی را پیش خرید می‌کنید که به صورت مشارکتی در حال ساخت می‌باشد، در هر ۳ حالت قرارداد مشارکت در ساخت را امضا می‌کنید.

پس داشتن اطلاعات کافی برای حداقل قربانی نشدن در کلاهبرداری مشارکت در ساخت یک امر ضروری می‌باشد که در ادامه من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری قصد دارم در این مقاله به آن‌ها بپردازم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت

همانطور که از نام آن پیدا است توافقی دو طرفه که در آن هر یک سهمی در ساخت یک بنا خواهند داشت را مشارکت در ساخت می‌گویند.

برای درک بیش‌تر اگر شخصی زمین یا خانه‌ای کلنگی داشته باشد، ولی سرمایه و تخصص لازم به جهت ساخت نداشته باشد می‌تواند از مشارکت در ساخت استفاده کند.

در حقیقت می‌تواند با یک سازنده توافق کند که آن خانه کلنگی و یا زمین را با تخصص و سرمایه خود به آپارتمان تبدیل کند. بعد از ساخت مطابق با توافق در سود این ساخت و ساز شریک می‌شوند.

قول‌نامه مشارکت در ساخت‌ همانطور که مزایایی برای هر دو طرف معامله دارد، می‌تواند خطراتی را هم به همراه داشته باشد.

بنابراین کلاهبرداری در این زمینه می‌تواند هم از سوی مالک و هم از سوی سازنده صورت بگیرد و موجب ضرر یکی از طرفین شود.

برای مظالعه بیشتر:

انواع قرارداد مشارکت در ساخت

اختلاف در مشارکت در ساخت

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

به طور کلی کلاهبرداری مشارکت در ساخت می‌تواند به دو شکل انجام شود : کلاهبرداری از سوی سازنده و یا از سوی مالک.

کلاهبرداری از سوی سازنده

از جمله موارد کلاهبرداری از طرف سازنده تاخیر در انجام پروژه یا عمل نکردن به تعهدات است که در نتیجه می‌تواند موجب فریب‌ دادن و خسارت به مالک شود. برای مثال با وعده ساخت طبقه اضافه و یا دریافت مجوز تجاری غیر مجاز مالک را‌ترغیب به عقد قرارداد می‌کند ولی به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

نمونه‌های بسیاری هم وجود دارند که شخصی خود را سازنده معرفی کرده است و نمونه کار‌هایی که برای او نیست را ارائه می‌دهد تا بتواند اعتماد مالک را به خود جلب کند.

پیش فروش کردن ملک بدون اطلاع رسانی و توافق با مالک هم یکی دیگر از مدل‌های کلاهبرداری سازندگان تقلبی می‌باشد که مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

کلاهبرداری از سوی مالک

مالک هم می‌تواند با بستن قرارداد با دو و یا چندین سازنده و همچنین پیش فروش کردن ملک بدون اطلاع دادن به سازنده اقدام به کلاهبرداری و خسارت زدن به او کند.

به علاوه امکان دارد کل ساختمان را بدون اطلاع داشتن سازنده به فروش برساند. در شرایطی که ملک اوقافی باشد و یا در بازداشت و رهن باشد و یا در ثبت آن عیب و اشکالی وجود داشته باشد و مالک به سازنده اطلاع ندهد، می‌تواند خسارت بسیار زیادی را به او وارد کند.

برای مثال از کلاهبرداری توسط مالک می‌توان فردی را در نظر گرفت که تحت عنوان مالک یک طرف از قرارداد مشارکت در ساخت باشد. بعد از مدتی سند ارائه داده شده از سوی او جعلی از آب در بیاید و معلوم شود که او مالک نیست و طی قرارداد عقد شده هم مبلغی تحت عنوان بلاعوض دریافت کرده باشد.

از نظر قانونی این شخص در عملی که انجام‌ داده است، مالی را با استفاده کردن از یک سند جعلی ربوده، پس کلاهبردار می‌باشد.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

مجازات کلاهبرداری

در شرایطی که حکم دادگاه مبنی بر کلاهبردار بودن شخص صادر گردد، علاوه بر رد مال به صاحب آن، مجازات ۱ تا ۷ سال حبس یا جزای نقدی به اندازه مالی که سرقت کرده هم به آن اضافه می‌شود.


بیشتر بخوانید:

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز


شروع به کلاهبرداری جرم است ؟

در جواب به این سوال باید گفت که، بله. بر اساس قانون اگر فردی با سوء نیت و انجام اعمال فریب‌ دهنده قصد داشته باشد مال طرف مقابل را برباید، ولی موفق نشود با این حال باز هم او جرمی را انجام داده‌ و مجرم شناخته می‌شود.

طرف مقابل قرارداد با وجود اینکه مالی را از دست نداده است اما با ارائه شواهد و مدارکی مبنی بر ثابت کردن سوء نیت و فریب کاری شخص می‌تواند به جرم شروع به کلاهبرداری اقدام به شکایت کند.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

پیشگیری از کلاهبرداری مشارکت در ساخت

همانطور که اطلاع دارید در تمام موارد، پیشگیری بهتر از درمان است. درست است که در صورت ایجاد مشکل در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان به شکل قانونی پیگیری کرد، اما اثبات حق‌ شما در دادگاه نیازمند وقت و هزینه بسیاری می‌باشد.

به علاوه اینکه شما را تحت فشار‌های روحی و روانی قرار می‌دهد. چرا که همیشه روند همه چیز آنطور که پیش بینی می‌شود اتفاق نمی‌افتد.

مشورت کردن با یک وکیل با تجربه و با دقت در ذکر جزئیات ذکر شده در قرارداد می‌تواند مناسب‌ترین راه برای پیشگیری از کلاهبرداری در این زمینه شود. چرا که تنظیم قرارداد امری بسیار حساس می‌باشد که کم‌ترین سهل انگاری در آن می‌تواند خسارات زیاد و جبران ناپذیری را به همراه داشته‌ باشد.

همچنین هر چه قرارداد جزئیات بیش‌تری از اقدامات و تعهدات دو طرف را در بر داشته باشد علاوه بر کم شدن درصد کلاهبرداری، در صورت ایجاد آن می تواند دلیل محکم‌تری در دادگاه باشد.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

اشتباهات رایج در قرارداد مشارکت در ساخت

در این قسمت از مقاله کلاهبرداری مشارکت در ساخت ظرف مدت قرارداد به جای برنامه زمان بندی، فقط زمان تحویل ساختمان نوشته می‌شود. یعنی به طور مثال، سازنده در مدت ۲۴ ماه پس از امضای قرارداد یا گرفتن پروانه‌ ساخت باید ساختمان را تحویل دهد.

دومین اشتباه، دادن حق فروش و یا پیش فروش به سازنده است. زیرا امکان داره که سازنده با پول‌های به دست آمده از طریق فروش و یا پیش فروش واحد‌های خود دیگر دلیلی برای به اتمام رساندن پروژه نداشته باشد. یا آن پول را صرف پروژه دیگری کرده است و برای ادامه دادن پروژه شما سرمایه کافی برای او باقی نماند.

مورد بعدی در این خصوص را می‌توان انتخاب نکردن یک داور خوب و مشخصی در قرارداد دانست. داور در قرارداد مشارکت در ساخت وظیفه برطرف کردن مشکلات میان مالک و سازنده را بیرون از دادگاه بر عهده خواهد داشت.

کلاهبرداری

جمع بندی

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است که بین مالک زمین و سازنده منعقد می‌شود و طی آن هر یک از آن‌ها به نسبت آورده خود از ساختمان دارای سهم می‌شوند.

در این بین در صورت عدم رعایت مواردی مثل مشورت با متخصص حقوقی برای تنظیم قرارداد، می‌تواند موجب از دست رفتن سرمایه شما شود.

به راهکار‌های پیشگیری و مقابله با کلاهبرداری مشارکت در ساخت باید توجه ویژه‌ای شود. چرا که اگر به قرارداد اهمیت ندهید و کلاهبرداری اتفاق بیفتد با توجه به عدم ذکر تعداد زیادی از موارد در قرارداد، ثابت کردن کلاهبرداری برای شما در دادگاه طاقت فرسا و حتی در مواردی غیر ممکن خواهد بود.

پس در کنار مزایای قرارداد مشارکت در ساخت، احتمال کلاهبرداری را هم درنظر بگیرید و تدابیر لازم را به کار ببرید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام