متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

کد شهاب چيست؟

کد شهاب چيست؟

جدول محتوا

کد شهاب یا به عبارتی دیگر شناسه هویت الکترونیک بانکی، یک شماره اختصاصی ۱۲ رقمی می‌باشد که از طریق سامانه نهاب بانک مرکزی و بعد از احراز هویت مشتری بانکی، صادر شده و بعضی خدمات بانکی، صرفا بعد از دریافت آن، انجام می‌شود. روش های دریافت این کد، به دو روش مراجعه حضوری و استعلام آنلاین، بعد از ارائه مدارک لازم، می‌باشد. در این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری، قصد داریم در مورد اینکه کد شهاب چيست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. همراه ما در ادامه این مقاله باشید.

یکی از مهم ترین پیش نیاز های برقراری امنیت در سیستم بانکی کشور و جلوگیری از وقوع جرایم مالی، مثل پول شویی در این سیستم، احراز هویت دقیق مشتریان نظام بانکی است. در کشور ما هم در سال های اخیر، با هدف شفاف سازی تراکنش های بانکی و کاهش جرایم مرتبط، سامانه های متعددی، مثل سامان نماد و نهاب، از طرف بانک مرکزی، تاسیس و راه اندازی شدند و با استفاده از این سامانه ها، یک کد اختصاصی، با عنوان کد شهاب، برای مشتریان بانک ها صادر می‌شود.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

کد شهاب چيست؟

کد شهاب چيست؟

کد شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، یک شماره اختصاصی ۱۲ رقمی است که به وسیله آن، مشتریان بانک‌ها در سراسر کشور، در سیستم‌بانکی، احراز هویت می‌شوند و خدمات مورد نظر خود را دریافت خواهند کرد. دریافت این کد از این نظر دارای اهمیت می‌باشد که گرفتن آن، شرط بهره‌مندی از بعضی از خدمات مهم بانکی، مثل انتقال پول در سامانه پایا و ساتنا و دریافت کردن خدمات بورسی می‌باشد.

سامانه نماد بانک‌مرکزی، سامانه‌ای است که از طریق تخصیص امضای دیجیتال به مشتریان بانک‌ها، زمینه ایجاد هویت دیجیتالی ایمن را برای این گروه از افراد فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند در انجام‌دادن خدمات بانکی اینترنتی، از این امضای‌دیجیتال، استفاده کنند. همچنین، سامانه نهاب بانک‌مرکزی هم سامانه‌ای یک پارچه است، که در آن، اطلاعات هویتی مشتریان تمامی بانک‌های کشور، ثبت شده و به وسیله این سامانه، یک کد کاملا منحصر‌به‌فرد، برای هر یک از این افراد، صادر شده که با عنوان شماره شهاب شناخته می‌شود.

همانگونه که اشخاص حقیقی و حقوقی، در کشور با شماره اختصاصی، با عنوان کد‌ملی و شناسه‌ملی، شناخته می‌شوند و مورد احراز هویت قرار می‌گیرند، در سیستم‌بانکی کشور ما هم به هر کدام از مشتریان، یک شماره کاملا منحصر به فرد، اختصاص پیدا کرده که توسط آن، در سیستم‌بانکی، مورد شناسایی قرار می‌گیرند و در نتیجه، می‌توانند دارای یک امضای دیجیتال مختص به خودشان شوند. به این کد اختصاصی، کد‌شهاب گفته می‌شود.

با توجه به توضیحات بالا، در جواب به این سوال که کد شهاب چیست؟ باید گفت، شماره شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، یک کد اختصاصی ۱۲ رقمی است که با هدف آسان خواندن آن، به چهار عدد چهار رقمی تقسیم می‌شود. کد شهاب، به وسیله سامانه نهاب بانک‌مرکزی و بعد از احراز هویت مشتری‌بانکی و ارائه مدارک لازم، صادر می‌گردد و انجام بعضی از خدمات بانکی، صرفا بعد از دریافت آن، امکان‌پذیر است.

کد شهاب چيست؟
کد شهاب چيست

نکته مهم

لازم به ذکر است که تمامی افرادی که در سیستم بانکی کشور، دارای حساب هستند، لازم است تا در سریع ترین زمان ممکن، جهت تکمیل مدارک و احراز هویت خود، به بانکی که در آن صاحب حساب هستند، مراجعه کرده و برای دریافت کد شهاب اقدام کنند. در غیر این صورت، تراکنش های بانکی این اشخاص، در سامانه های پایا و ساتنا برگشت خواهد خورد.

همچنین، طبق اعلام شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، پرداخت کردن سود، اصل سررسید اوراق و انجام دیگر امور مرتبط با سهام داران حقیقی و حقوقی، در سراسر کشور، منوط به دریافت کردن کد شهاب است.


بیشتر بخوانید:

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

تفاوت دادگاه و دادسرا


روش های دریافت و استعلام کد شهاب

از آنجایی که دریافت این کد، شرط دریافت بعضی از خدمات بانکی مهم است، در ادامه به توضیح روش های دریافت و استعلام شماره شهاب خواهیم پرداخت.

دریافت و استعلام آنلاین کد شهاب:

در روش دریافت و استعلام آنلاین شماره شهاب، مشتری بانک می‌تواند با مراجعه به سایت همان بانکی که در آن حساب دارد، از طریق بخش خدمات الکترونیکی سایت آن بانک، جهت دریافت و استعلام آنلاین کد شهاب خود اقدام کند.

دریافت و استعلام کد شهاب با مراجعه حضوری:

دریافت و استعلام کد شهاب با مراجعه حضوری، برای مشتریانی کاربرد دارد که به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت یا آشنا نبودن با آن، امکان دریافت و استعلام آنلاین این کد را ندارند. این اشخاص می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعبه بانکی که در آن صاحب حساب هستند، با ارائه کد ملی و مدارک لازم، مراحل دریافت و استعلام شماره شهاب خود را انجام بدهند.

به دلیل اینکه افرادی که قصد دارند کد شهاب را دریافت کنند، باید در ابتدا جهت تکمیل احراز هویت خود، با مراجعه حضوری به بانکی که در آن حساب داشته اقدام کنند و با توجه به اینکه تکمیل احراز هویت در بانک، مستلزم ارائه مدارک لازم است، در ادامه، مدارک لازم جهت دریافت شماره شهاب مورد بررسی قرار خواهیم داد. این مدارک شامل موارد زیر می‌باشند :

  1. کارت ملی هوشمند متقاضی و در صورت عدم صدور کارت ملی هوشمند، کارت ملی قدیمی به همراه رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند
  2. شناسنامه متقاضی
  3. ارائه اطلاعات مرتبط با محل زندگی، محل اشتغال و شماره تماس متقاضی

کد شهاب چيست؟

سوالات متداول

کد شهاب چيست؟

کد شهاب یک کد اختصاصی ۱۲ رقمی می‌باشد که از طریق سامانه نهاب بانک مرکزی و بعد از احراز هویت مشتری بانکی صادر می‌شود و انجام بعضی از خدمات بانکی صرفا بعد از دریافت این کد، یعنی کد شهاب، امکان پذیر می‌باشد.

با چه روش هایی می‌توان کد شهاب را دریافت و استعلام کرد؟

روش های دریافت این کد به دو صورت می‌باشد. روش اول مراجعه حضوری به بانک، و روش دیگر جهت دریافت کد شهاب، به صورت آنلاین بعد از ارئه کردن مدارک لازم امکان پذیر است.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام