متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

پیش ‌نویس قرارداد چیست ؟

پیش ‌نویس قرارداد چیست

جدول محتوا

پیش ‌نویس قرارداد چیست ؟ نحوه نوشتن متن قرارداد و تنظیم قرارداد ها یکی از مهارت ‌های مهمی می‌باشد که می‌تواند سرنوشت افراد، کسب و کار ها و شرکت ها را رقم بزند.

در ماده ۱۸۳ قانون مدنی تعریفی از عقد یا همان قرارداد که معادل انگلیسی آن Contract می‌باشد ارائه شده که عبارت است از اینکه دو و یا چند نفر در برابر دو و یا چند نفر دیگر تعهد بر امری کنند و مورد قبول آن ها باشد. به عبارتی دیگر قرارداد نشان‌ دهنده اراده طرفین جهت ایجاد یک اثر حقوقی به همراه پذیرش تعهدات و مسئولیت‌ ها می‌باشد.

با امضای قرارداد تمام اسنادی که ذکر شد پایه و اساس تفسیر قصد طرفین قرارداد به حساب می‌آیند. نقض شرط و بند قرارداد نه تنها ضمانت‌ آور می‌باشد بلکه از اعتبار و حمایت قانونی نیز برخوردار است.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

قرارداد ها بر حسب طرفین، موضوع و تعهدات به دسته‌ های متفاوت و مختلفی تقسیم می‌شوند و در حقیقت قرارداد در جایی است که تمام مذاکرات اولیه و مقدماتی به نتیجه رسیده و ظهور و بروز رسمی و قانونی پیدا می‌کند. به قصد نوشتن متن قرارداد و نهایی کردن آن، طرفین قرارداد در ابتدا پیش‌ نویسی از متن را تهیه خواهند کرد و بخش‌ های مختلف آن را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت نیاز، تغییراتی را بر روی آن اعمال می‌کنند.

برای نوشتن پیش نویس قرارداد مناسب بهتر است از یک وکیل متخصص مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه پیش نویس قرارداد چیست، ضرورت آن و مواردی دیگر توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

پیش ‌نویس قرارداد چیست
پیش ‌نویس قرارداد چیست

تهیه‌ پیش‌ نویس قرارداد به وسیله یکی از طرفین قرارداد

امکان دارد طرفین قرارداد با یکدیگر توافق کنند که یکی از آن‌ ها پیش‌ نویس اولیه را تهیه کند و بعد آن را به جهت بررسی و ایجاد تغییرات احتمالی و پیشنهادی به طرف دیگر تحویل دهد.

در این شرایط طرفی که مسئول تهیه‌ و تنظیم پیش‌ نویس می‌باشد باید اطلاعات خود را نسبت به موضوع، حواشی و فرضیات احتمالی مربوط به موضوع قرارداد کامل کرده باشد.

به عنوان مثال از منابع اینترنتی و کتابخانه‌ای بهره ببرد. همچنین بررسی و مشاهده‌ نمونه قرارداد های مشابه و مرتبط هم منجر خواهد شد تا هیچ مطلب مهمی را فراموش نکند و پیش‌ نویس کامل و دقیق‌ تری را تنظیم نماید.

انجام این مطالعات و تحقیقات اولیه نشانگر اندیشه، دقت و آینده‌ نگری تنظیم‌ کننده‌ متن پیش‌ نویس قرارداد می‌باشد. طرف مقابل هم پس از دریافت کردن متن پیش‌ نویس قرارداد، باید به دقت آن را مطالعه کند و بدون هیچ‌گونه معذوریت اخلاقی و هراس، نظرات خود را به جهت اصلاح قرارداد مطرح کند.

پیش ‌نویس قرارداد چیست
پیش ‌نویس قرارداد چیست

مبادله‌ متن پیش‌ نویس تنظیم شده

گفته می‌شود که مبادله‌ چند باره‌ متن اولیه‌ پیش‌ نویس قرارداد بین طرفین به قصد انجام اصلاحات و ارائه‌ نظرات، مطلوب نیست و بهتر است که سند پیش‌ نویس فقط یک بار مبادله شود و بعد از آن در صورت حاصل نشدن توافق، طرفین جلسه‌ای حضوری ترتیب بدهند و در آن جلسه نظرات خود را در رابطه با متن عنوان کنند و نهایتا به توافق برسند.

هر چه تعداد این جلسات و مبادلات بیشتر شود، مشخصا از امتیازات قراردادی طرفین کم شده و در نتیجه به ضرر آن‌ ها تمام خواهد شد.

در جلسات مذاکره در رابطه با متن پیش‌ نویس، طرفین قرارداد باید سعی کنند که هر آنچه بر آن توافق حاصل شده را در صورت‌ جلسه ذکر کنند و بعد این صورت‌ جلسه توسط هر دو طرف به امضا برسد.

در شرایطی که طرفین و یا یکی از آن‌ ها نخواهد که مفاد صورت‌ جلسه در آینده مورد استناد قرار بگیرد، باید از امضا کردن آن خودداری کرده و یا اینکه در زیر امضا تصریح کند که مفاد این صورت‌ جلسه در صورت انعقاد قرارداد نهایی اعتبار و اثر حقوقی خواهد داشت و به‌ تنهایی و فی نفسه فاقد اعتبار می‌باشد.

پیش ‌نویس قرارداد چیست
پیش ‌نویس قرارداد چیست

تنظیم پیش‌ نویس قرارداد اولیه به وسیله وکیل یا مشاور حقوقی

حالت دومی که در نوشتن پیش‌نویس قرارداد وجود دارد این است که به درخواست طرفین و یا یکی از آن‌ ها، یک وکیل و یا مشاور حقوقی متن اولیه را تنظیم نماید.

در این شرایط، فردی که این وظیفه را بر عهده‌ وکیل و یا مشاور حقوقی می‌گذارد باید موارد مهم مورد نظر را به او اعلام کرده و توضیحات مورد نیاز و لازم را ارائه کند. همچنین بعد از دریافت متن اولیه‌ تنظیمی وکیل و یا مشاوره حقوقی، قبل از ارسال آن به طرف مقابل، باید حتما مفاد آن مورد بررسی قرار بگیرد و از مطلوبیت آن مطمئن شود.


بیشتر بخوانید:

شرایط ابطال یک قرارداد چیست؟

فسخ قرارداد اجاره بعد از تحویل


مواردی که باید در تهیه‌ متن پیش‌ نویس قرارداد به آن‌ ها توجه شود

  • متن های پیش‌ نویس قرارداد ها حتما باید دارای علامتی باشند که پیش‌ نویس بودن آن‌ ها را معین کند.
  • این متون نباید به هیج عنوان به وسیله طرفین قرارداد و یا صاحبان امضا مجاز، حتی جهت امور داخلی امضا شوند.
  • طرفین باید موارد اصلاحی توافق شده را در متن نهایی به دقت بررسی کنند تا دقیقا همان کلمات و عبارات توافق شده در متن نهایی ذکر شوند.
  • بهتر است که قرارداد نهایی شده پیش از امضا به وسیله وکیل و یا کارشناس حقوقی تنظیم‌ کننده‌ متن قرارداد تایید شود.

گفته می‌شود که یک پیش‌ نویس قرارداد مطلوب، پیش‌ نویسی می‌باشد که بعد از اتمام و ارسال به طرف مقابل، نیازی به اضافه کردن مطلب و موضوعی نداشته باشد در نتیجه اگر مقرر شده است که شما متن اولیه را تهیه و تنظیم کنید، توصیه می‌شود که درج موارد مورد نظرتان را به زمان بعد از اظهار نظر طرف مقابل موکول نکنید.

در تهیه‌ و تنظیم متن اولیه‌ پیش‌ نویس قرارداد، نباید خیلی به گذشت مدت‌ زمان و میزان زمان صرف شده توجه کرد. مهم‌ ترین نکته، تهیه و تنظیم متن پیش‌ نویس کاملی می‌باشد که تمامی ملاحظات و نکات مورد نظر شما را در خود داشته باشد تا تصمین کننده آسودگی خاطر شما در آینده شود.

پیش ‌نویس قرارداد چیست
پیش ‌نویس قرارداد چیست

ضرورت تهیه‌ پیش‌ نویس قرارداد چیست ؟

با توجه به مسائل ذکر شده، می‌توان این چنین گفت که پیش‌ نویس قرارداد این فرصت را برای طرفین قرارداد به وجود خواهد آورد که هم نظرات، نگرانی‌ ها و مسائل مورد توجه‌شان را به اطلاع طرف دیگر برسانند و هم با دیدگاه‌ های طرف مقابل در رابطه با موضوع قرارداد آشنا شوند.

پیش‌ نویس قرارداد، سندی می‌باشد که توسط طرفین به امضا نمی‌رسد. در نتیجه با رد و بدل شدن آن بین طرفین قرارداد و یا صحبت کردن در مورد آن در جلسه‌ای حضوری، این امکان را برای آن‌ ها به وجود می‌آورد که تغییرات لازم را در پیش‌ نویس به وجود آورده و امتیازاتی را برای خود به دست بیاورند.

سخن پایانی

دقت داشته باشید که تنظیم قرارداد در زمینه‌ های مختلف، متفاوت می‌باشد. برای مثال شما نمی‌توانید از یک نمونه قرارداد اداری به عنوان قرارداد استخدام و یا قرارداد طراحی و توسعه سایت استفاده کنید. پس جهت نگارش و تنظیم یک قرارداد اصولی و حقوقی، باید دقت کافی داشته باشید و با تحقیق و بررسی و گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب و با سابقه، قراردادی را تهیه و تنظیم کنید که موجب امنیت و پیشرفت اصولی موضوع قرارداد شود.

یاد گرفتن شیوه نوشتن متن قرارداد و مهارت در قرارداد نویسی، در حقیقت آشنایی با اصول قرارداد نویسی و تنظیم قرارداد های اصولی می‌باشد، که موجب پایداری و استحکام روابط طرفین قرارداد و یا شرکای تجاری خواهد شد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام