متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

وکیل مشارکت در ساخت

جدول محتوا

به علت تعداد بالای قرارداد‌های مشارکت در ساخت و حساسیت این موضوع، حضور و مشاوره گرفتن از یک وکیل مشارکت در ساخت همچون سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند خیال شما را از این جهت آسوده کند. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با وکیل مشارکت در ساخت توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

قرارداد مشارکت در ساخت

به مجموعه توافقات حاصل شده بین سازنده و مالک زمین، قرارداد مشارکت در ساخت می‌گویند. در این قرارداد آورده مالک، زمین است و آورده سازنده، هزینه ساخت پروژه.

چیزی که این قرارداد را جزء یکی از تخصصی‌ترین و مهن‌ترین قرارداد‌ها قرار می‌دهد حجم بسیار بالای آورده طرفین آن، مدت زمان پروژه، اخذ مجوز از شهرداری، سهم هر کدام از طرفین، تجاوز نکردن به حریم املاک مجاور پروژه، مصالح مورد نیاز، رعایت کردن اصول ایمنی و بهداشتی، امکان توقیف ملک به وسیله طلبکاران طرفین قرارداد، فسخ قرارداد، گارانتی بعد از ساخت، مهندس مرضی الطرفین تحت عنوان ناظر پروژه، داور، مراحل دریافت پایانکار و صورت مجلس تفکیکی، انتقال درصدی از سند زمین به سازنده در اثنای ساخت و … است.

وکیل مشارکت در ساخت

وکیل مشارکت در ساخت

سوالی که امکان دارد به ذهن افراد خطور کند این است که آیا در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت لازم است از یک وکیل ملکی متخصص مشاوره و کمک گرفته شود و یا به علت معرفی سازنده و مالک زمین از طرف مشاور املاک استفاده کردن از قرارداد‌های موجود در املاک کفایت می‌کند ؟

خیر. چرا که سپردن تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت به اشخاص عادی و مشاورین املاک امری با ریسک بالا و خطرناک می‌باشد و دلیل آن هم بسیار روشن است چرا که قانون فی‌ نفسه دارای پیچیدگی‌های بسیاری می‌باشد و از نگاهی دیگر عبارات و الفاظ حقوقی دارای معانی خاص و ویژگی ‌های متعددی هستند که تشخیص کاربرد درست آن‌ها در جای مناسب از عهده افراد عادی خارج است.

در بعضی موارد مشاهده شده است که وکلایی که در زمینه‌‌های تخصصی فعالیت نمی‌کنند هم از توجه کردن به نکات خاص در قرارداد مشارکت در ساخت غافل می‌شوند چون که تمرکز وکلا در حوزه‌ای خاص موجب بهبود کارایی و توجه کامل به موارد حساس در آن حوزه خاص خواهد شد.

برای مظالعه بیشتر:

انواع قرارداد مشارکت در ساخت

اختلاف در مشارکت در ساخت

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟

وکیل مشارکت در ساخت

بهترین وکیل مشارکت در ساخت

همان گونه که بیان شد استفاده از یک وکیل متخصص در تنظیم کردن قرارداد مشارکت در ساخت امری اجتناب ناپذیر است اما آیا هر وکیلی توانایی تنظیم کردن قراردادی با پیچیدگی‌های ذکر شده را دارد؟

خیر. بهترین وکیل متخصص در قرارداد مشارکت در ساخت وکیلی می‌باشد که تحصیلات تکمیلی خود اعم از کارشناسی ارشد یا دکتری را با گرایش حقوق خصوصی ادامه داده باشد تا با کسب دانش کافی نزد اساتید دانشگاهی و مطالعات شخصی در امور قرارداد‌ها متبحر شود.

این علم اندوزی هم به خودی خود کافی نیست و باید با به دست آوردن تجربه کافی نسبت به ریزه کاری‌ها و نکات خاص در قرارداد مشارکت در ساخت آشنا شود.

این امر جز با داشتن خصوصیات خوب گوش کردن، فهم بالا و اعمال نظرات عادلانه و قانونی طرفین به وسیله وکیل متخصص در قرارداد امکان پذیر نخواهد بود.

داشتن این خصوصیات موجب کاهش استرس و دغدغه‌های روانی طرفین، پیش‌ بینی کردن چالش ‌ها و ارائه راه حل‌های لازم، وضوح و شفافیت بیش‌تر قرارداد‌ها و جلوگیری از ابهام زدایی می‌شود.

وکیل مشارکت در ساخت

وکیل دعاوی مشارکت در ساخت

با آگاهی از رشد روز افزون جمعیت و همچنین افزایش قدمت بنا‌های موجود، فرآیند ساخت و ساز در قالب مشارکت میان سازنده و مالک رشد بسیاری داشته است.

متاسفانه همانطور که گفته شد قالب قرارداد‌های مشارکت در ساخت به وسیله مشاورین املاک با جای‌گذاری مشخصات طرفین قرارداد و زمین در قرارداد‌های آماده تنظیم می‌شوند که به نکات لازم و حقوقی این قرارداد‌ها توجهی نمی‌شود.

با توجه به اینکه در قرارداد‌های مشارکت در ساخت سود بسیاری نصیب طرفین می‌شود، تعهدات سنگینی بر عهده طرفین مخصوصا سازنده خواهد بود و در شرایط موجود در جامعه که قیمت‌‌ها روز به روز دچار تورم افسار گسیخته‌ای می‌شوند مشاهده می‌شود که یکی از دعاوی‌ای که آمار بالایی در قوه قضائیه دارد، دعاوی مربوط به اختلاف طرفین قرارداد مشارکت در ساخت است.

دعاوی‌ای با عناوینی مثل الزام به تنظیم تقسیم نامه رسمی، الزام به انجام تعهدات قراردادی، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به تحویل، الزام به دریافت پایان کار شهرداری، الزام به دریافت صورت مجلس تفکیکی و  … .

پس آنچه که قابل انکار نمی‌باشد توجه به این نکته است که دعاوی ذکر شده نیازمند طرح، پیگیری و اجرا به وسیله یک وکیل متخضص در مشارکت در ساخت است که علاوه بر تحصیلات و تجربه کافی نسبت به این دسته از انرژی و جسارت کافی به قصد پیشبرد اهداف موکل خود و در نهایت جلوگیری از ضایع شدن حقوق ایشان شود.

وکیل مشارکت در ساخت

نکات قابل توجه در قرارداد‌های مشارکت در ساخت

در قرارداد‌های مشارکت در ساخت باید به نکات و موارد بسیاری توجه کرد اما به صورت کلی تعدادی از آن‌ها در ادامه اعلام می‌شوند.

قواعد و مقررات حاکم بر کل قرارداد مدت زمان قرارداد و آثار تاخیرات تعهدات اختصاصی سازنده فوت یا محجور شدن یکی از طرفین قرارداد
طرفین قرارداد، موضوع قرارداد و آورده آن‌ها تعهدات عمومی طرفین قرارداد وکالت کاری اعطایی از طرف مالک به سازنده تحویل ساختمان تازه احداث شده
زمان تحویل ملک به سازنده رویداد‌های استثنایی رعایت کردن مقررات ایمنی و بهداشتی مهندس مرضی الطرفین تحت عنوان ناظر
مدت زمان دریافت مجوز ساخت مصالح مورد نیاز و استفاده در پروژه نحوه فسخ کردن قرارداد و آثار آن مبحث حل اختلاف اعم از محاکم دادگستری و یا داور
سهم هر کدام از طرفین تعهدات اختصاصی مالک گارانتی دریافت پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و متعاقبا سند مفروز واحد‌های تازه احداث شده

لازم به توضیح است که جزئیات بسیاری در شرح هر یک از سر فصل‌های بالا توسط یک وکیل مشارکت در ساخت گنجانده می‌شود که از عهده افراد غیر متخصص خارج است.

وکیل مشارکت در ساخت


بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز


سخن پایانی

در پایان مجددا به عرض می‌رسانیم که استفاده از دانش و تجربه کافی یک وکیل مشارکت در ساخت در این زمینه تا حد زیادی می‌تواند عواقب خطرناک و بد این نوع از قرارداد‌ها را کاهش دهد و موجب تنظیم قراردادی امن و مطمئن شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام