متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

نحوه تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

جدول محتوا

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان چیست، نکات قابل ذکر در قرارداد چه چیز هایی هستند و نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان چگونه می‌باشد ؟

امروزه یکی از مواردی که بسیار مشاهده می‌شود روی آوردن تعداد زیادی از افراد به پیش فروش یا پیش خرید آپارتمان می‌باشد که با رشد قابل توجهی همراه بوده است. و به طبع عدم توجه به ملاحظات حقوقی در این مسیر دردسر ها و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است که وجود یک وکیل متخصص مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند بسیار مفید باشد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

در این نوشتار مقاله چگونگی تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان و نکات مهم در این قرارداد را بررسی خواهیم کرد.

نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان چیست ؟

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان قراردادی می‌باشد که به وسیله آن یک طرف متعهد می‌شود. که آپارتمانی را منطبق بر نقشه ساختمانی و اوصاف قراردادی ساخته و بعد از اتمام و تکمیل ساخت در زمان و موعد مشخص و در ازاء دریافت مبلغ قراردادی آپارتمان را به خریدار تحویل دهد.

این قرارداد مثل قرارداد های دیگر از نوع توافق‌ هایی رایج در روند معاملات روزمره می‌باشد. که به قواعد عمومی قرارداد ها و یا به تعبیر قانون گذار شرایط صحت معاملات هم در این قرارداد نیز مطرح می‌باشد که شامل قصد و رضا، اهلیت، موضوع مشخص و مشروعیت می‌باشد. یعنی از لحاظ ماهیت حقوقی بیع است.

یک متن نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان شامل چه مواردی می‌باشد ؟

  • طرفین قرارداد را مشخص کنید
  • موضوع قرارداد را مشخص کنید: موضوع نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان عبارت است از ساختن مورد معامله با مشخصات مقرر شده بین طرفین قرارداد و انتقال آن مطابق با شرایط به خریدار در ازای پرداخت ثمن (قیمت).
  • مشخصات مورد قرارداد را مشخص کنید.
  • قیمت مورد معامله را مشخص کنید.
  • زمان و چگونگی تسلیم مورد معامله را تعیین کنید.
  • شرایط و آثار قرارداد را مشخص کنید :
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

ذکر این موارد در متن نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان مهم می‌باشد

  1. فروشنده مکلف است پیش از انعقاد قرارداد پیش فروش مجوز ساخت را از مراجع دارای صلاحیت دریافت کند.
  2. فروشنده وظیفه دارد که تمام ضوابط، مقررات و آیین نامه هایی از قبیل دریافت پروانه ساختمانی، پایان کار، تراکم را رعایت کند.
  3. شخص فروشنده وظیفه دارد که تمامی آیین نامه های مهندسی مرتبط با ساخت و مقاومت سازی در برابر زلزله را رعایت کنند.
  4. فروشنده متعهد است که پس از اتمام و تکمیل مورد معامله و محقق شدن شرایط توافق شده بین طرفین برای تنظیم سند رسمی به نام خریدار در تاریخ تعیین شده در دفتر اسناد رسمی حاضر شود.
  5. با تنظیم و عقد نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان، فروشنده از هر گونه انتقال مورد معامله به هر عنوان و به هر علت به غیر منع می‌شود. و در صورت تخلف و انتقال به غیر، معامله به مال غیر تلقی خواهد شد و فروشنده موظف است تمامی خسارات وارد شده به خریدار را جبران کند.
  6. اگر پس از اتمام و احداث مورد معامله از نظر متراژ زیادت و یا نقصانی عرفی وجود داشته باشد. ارزش مساحت اختلافی طبق قیمت هر متر مربع بین طرفین محاسبه می‌شود.
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان

نکات مهم درمورد تنظیم متن قرارداد پیش فروش آپارتمان

علاوه بر نکات گفته شده در بخش قبل، ذکر موارد زیر در تنظیم متن نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان مهم می‌باشد:

  • قیمت تعیین شده در مورد معامله قطعی است و به هیچ وجه از قبیل بالا رفتن قیمت مصالح و دیگر هزینه‌ ها قابل افزایش نمی‌باشد.
  • فروشنده وظیفه دارد که در صورت تخلف و تاخیر در اجرای تعهدات خود بر اساس تنظیم سند رسمی و تحویل مورد معامله در ازای هر روز تاخیر معادل مبلغ تعیین شده را به طرف مقابل بپردازد. این خسارت مانع از الزام متعهد به اجرای تعهد اصلی نمی‌باشد.
  • چنانچه خریدار قیمت مورد معامله را مطابق با توافق پرداخت نکند و یا ترتیبی جهت پرداخت باقی مانده اقساط نداشته باشد. به ازای مبلغ باقی مانده باید درصدی را با عنوان خسارت دیرکرد به فروشنده بپردازد‌.
  • فروشنده وظیفه دارد که کارگران و کارکنان را در برابر حوادث بیمه کند.
  • فروشنده متعهد خواهد شد که مشخصات مورد معامله و نقشه ساخت را روشن و بدون هیچ ابهامی به خریدار تفهیم و آن را اجرا کند.
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان
قرارداد آپارتمان

مزایای پیش فروش و پیش خرید برای پیش خریدار چه می‌باشد ؟

  • در معاملاتی که آپارتمان به شکا آماده به فروش می‌رسد باید خریدار مبلغ قرارداد را حداکثر طی مدت ۲ ماه بر اساس توافق طرفین پرداخت کند. ولی در معاملات پیش فروش مبلغ قرارداد، مرحله‌ای و طی پیشرفت کار پرداخت خواهد شد‌.
  • در پیش فروش آپارتمان طراحی و اجزای آپارتمان مطابق با سلیقه خریدار قابل تغییر می‌باشد.
  • در ساختمان‌ های آماده فقط اجزای قابل رویت و روکار قابل مشاهده شدن هستند. اما در پیش فروش تمامی مراحل ساخت کیفیت و چگونگی چینش اجزا قابل ملاحظه خواهد بود.
  • از لحاظ تکمیل نشدن ملک قیمت پیش فروش آپارتمان از قیمت همان آپارتمان در صورت آماده بودن برای تحویل مقداری ارزان‌ تر می‌باشد.

در کنار این مزایا آیا پیش فروش و پیش خرید آپارتمان معایبی دارد ؟

  • این احتمال وجود دارد که امکان تحویل آپارتمان در موعد مقرر از طرف سازنده کم شود.
  • در شرایط رکود و نابه‌سامانی بازار امکان دارد که پروژه ناتمام باقی بماند.
  • امکان فروش ملک به چند نفر بسیار بالا می‌باشد.
  • امکان کلاهبرداری از سوی شرکت‌ های نامعتبر وجود خواهد داشت.
  • این احتمال وجود دارد که سازنده، وام‌ های کلان به واسطه سند مادر دریافت کند. که در صورت عدم تسویه، پرداخت کردن اقساط به عهده خریدار می‌باشد.

جهت انعقاد بهتر قرارداد پیش فروش آپارتمان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی ملک مهم می‌باشد.
  • اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله اعم از تعدا اتاق ها، مساحت ‌، شماره طبقه، شماره واحد، انباری باید معین باشد.
  • مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد مد نظر در آن احداث می‌شود. مثل نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم سرمایشی و گرمایشی، تعداد طبقات و تمامی واحد ها، کاربری، مساحت کل عرضه و زیر بنا باید معین و معلوم باشد.
نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان
قرارداد آپارتمان

سخن پایانی

در این مقاله به متن نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان، نحوه تنظیم آن، موارد مهمی که لازم هستند تا در قرارداد ذکر شوند، معایب و … اشاره کردیم و توضیحاتی را ارائه دادیم.

مبحث تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان، نسبتا پیچیده و سخت می‌باشد. و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک وکیل ملکی مجرب در این زمینه مشاوره های لازم را دریافت کنید.

امیدواریم که نکات ذکر شده در این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام