متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

نحوه تنظیم قرارداد

نحوه تنظیم قرارداد

جدول محتوا

نحوه تنظیم قرارداد ها می‌تواند سرنوشت کسب و کار ها، شرکت ‌ها و افراد را تغییر دهد. قرارداد ها به دو صورت کتبی و شفاهی تنظیم می‌‌شوند. دلیل عمده مشکلات و اختلافاتی که در زمینه کسب و کار ها شاهد آن هستیم، تنظیم نشدن قرارداد به صورت کتبی می‌باشد.

قرارداد های کتبی هم گاهی اوقات به دلیل رعایت نکردن نکات حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند، چرا که برای تنظیم کردن یک قرارداد استاندارد، علاوه بر اطلاعات و جزئیات مرتبط با قرارداد، دانش حقوقی نیز حیاتی می‌باشد.  بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل متخصص در این حوزه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری ضروری است. در این مقاله اطلاعاتی در زمینه نحوه تنظیم قرارداد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

انواع قرارداد ها

قرارداد ها شامل انواع مختلفی هستند، از جمله :  قرارداد استخدام، قرارداد پیش فروش آپارتمان، قرارداد مشارکت مدنی،  قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد اجاره، قرارداد خرید و فروش، قرارداد پیمانکاری و …

یک قرارداد باید کاملا متناسب با نیاز هر کسب و کاری تنظیم شود، پس نمونه قرارداد های آماده نمی‌توانند نیاز های طرفین را در هر قرارداد کاملا و دقیق برطرف کنند.

لازم است که جهت تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای به یک متخصص در این زمینه مراجعه شود تا از ایجاد ضرر و زیان و صرف هزینه و زمان بیشتر جلوگیری شود. با این حال، در تنظیم قرارداد ها دسته‌ای از اصول کلی و عمومی وجود دارد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

شرایط صحت قرارداد

بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مدنی به جهت صحت قرارداد، چهار شرط اساسی لازم می‌باشد :

  • قصد و رضای طرفین قرارداد
  • اهلیت طرفین قرارداد
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت هدف و جهت معامله
نحوه تنظیم قرارداد
نحوه تنظیم قرارداد

نحوه تنظیم قرارداد

عنوان قرارداد

مهم‌ ترین قدم برای تنظیم قرارداد، انتخاب عنوان مناسب برای آن می‌باشد. با انتخاب عنوانی مناسب برای قرارداد، می‌توان حدود تعهدات و مفاد قرارداد مورد نظر را مشخص کرد.

طرفین قرارداد

یک قرارداد می‌تواند شامل دو و یا چند طرف باشد. طرفین قرارداد می‌توانند اشخاصی حقیقی و یا حقوقی باشند که لازم است مشخصات کامل آن ها در قرارداد ذکر شود. درج این اطلاعات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشد.

الف) تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی

برای توصیف شخص حقوقی، نام شخص، شناسه ملی، شماره ثبت و نشانی شخص حقوقی در قرارداد درج می‌شود.

اگر یکی از طرفین، شخص حقوقی باشد، قرارداد تنظیم شده، برای همان شرکت محسوب خواهد شد، نه برای مدیران آن شرکت و مسئولیت اجرای تعهدات قرارداد هم، با خود شرکت می‌باشد، مگر اینکه خلاف آن در قرارداد ذکر شده باشد.

از آنجایی که بررسی صحت این اطلاعات ضروری است، در مورد شخص حقوقی باید آگهی تاسیس شرکت، آگهی ثبتی آخرین تغییرات شرکت، اساس نامه و حق امضا داران شرکت مورد بررسی قرار بگیرند.

همچنین هنگام تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی باید با ملاحظه اساس نامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن (درج شده در روزنامه رسمی) مشخص شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر و باید مشخص شود که چه کسانی دارای نمایندگی و حق امضای اسناد و قرارداد برای آن شرکت هستند.

ب)تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی

برای توصیف شخص حقیقی نام و نام خانوادگی، مشخصات هویتی و نشانی شخص حقیقی درج می‌شود. اگر به هر علتی تغییراتی در اطلاعات طرفین قرارداد به وجود بیاید، باید این موضوع در قرارداد ذکر شود ولی چون نمی‌توان متن قراداد امضا شده را تغییر داد، این موضوع، در پیوست قرارداد درج خواهد شد.

در تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی باید به بلوغ، عقل و ممنوع المعامله نبودن آن شخص توجه شود.

نحوه تنظیم قرارداد
نحوه تنظیم قرارداد

معرفی نماینده یا وکیل برای طرفین قرارداد

هریک از طرفین قرارداد اجازه دارند تا شخصی را به عنوان نماینده یا وکیل در قرارداد تعیین کنند. در این شرایط باید مشخصات کامل نماینده که شامل نام و نام خانودگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس، کد پستی و تلفن همراه، شماره و تاریخ وکالت نامه وکیل باید در قرارداد درج شود.

موضوع و مدت قرارداد

موضوع قرارداد باید دارای ارزش اقتصادی باشد و در هنگام تنظیم قرارداد موجود و معلوم باشد، همچنین تسلیم مال موضوع قرارداد باید امکان پذیر باشد. بنابراین موضوع، محدوده قرارداد و میزان تعهدات طرفین قرارداد را نشان خواهد داد.

مدت قرارداد هم با توافق طرفین می‌تواند متفاوت باشد. در این بند، تاریخ شروع و پایان قرارداد به صورت دقیق درج خواهد شد. امکان دارد تاریخ انجام کار، غیر از تاریخ تنظیم قرارداد درج شود.

محل تنظیم شدن قرارداد و محل انجام تعهد

محل تنظیم شدن قرارداد باید مشخص باشد چون که طبق قانون آیین دادرسی مدنی محل تنظیم قرارداد، در مشخص شدن دادگاه صالح برای رسیدگی به اختلاف ناشی از قرارداد نقش مهمی خواهد داشت.

مکان انجام تعهدات هم باید در بعضی از قرارداد ها مشخص شود، مخصوصا در قرارداد هایی که موضوع آن ارائه خدمات و یا تحویل کالا است.

نحوه تنظیم قرارداد
نحوه تنظیم قرارداد

مبلغ قرارداد

در این بند از قرارداد، مبلغ به شکل دقیق و قطعی تعیین می‌شود. شیوه پرداخت مبلغ قرارداد بسته به توافق طرفین قرارداد امکان دارد به صورت نقدی و یا اقساط مشخص شود.

اگر که نحوه پرداخت مبلغ قرارداد به صورت اقساطی باشد، باید نحوه پرداخت اقساط هم به صورت دقیق و کامل در قرارداد ذکر شود.

شروط و تعهدات طرفین قرارداد

هر قرارداد بسته به موضوعی که دارد، دارای شروط و تعهداتی‌ است. این شروط و تعهدات با توافق طرفین مشخص خواهد شد.

ضمانت نامه

برای مطمئن شدن از حسن اجرای تعهدات ایجاد شده از قرارداد، می‌توان از طرف مقابل درخواست تضمین کرد.

شرایط فسخ قرارداد

در پایان هر قراردادی از شرایط خاتمه آن سخن گفته خواهد شد. این ماده بیان‌گر شروطی می‌باشد که طرفین توافق دارند در شرایط وقوع آن، ادامه همکاری آن ها متوقف شود.


بیشتر بخوانید:

پیش ‌نویس قرارداد چیست؟

شرایط ابطال یک قرارداد چیست؟


حل و فصل اختلافات

حل و فصل اختلافات ایجاد شده از قرارداد می‌تواند از طریق مراجعه به محاکم قضائی و دارای‌ صلاحیت و یا داوری صورت بگیرد. این روش و شرایط، می‌تواند در متن قرارداد توافق شده قرار بگیرد.

ضمایم

امکان دارد که اطلاعات جانبی یک قرارداد به ‌قدری زیاد باشد که نتوان آن‌ ها را در متن قرارداد جا داد، لذا ترجیح این است که با عنوان ضمیمه به قرارداد اضافه شوند.

نحوه تنظیم قرارداد
نحوه تنظیم قرارداد

نکات مهم در نحوه تنظیم قرارداد ها

پیش از تنظیم قرارداد، اهلیت و صلاحیت طرف مقابل باید به صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و از توانایی ‌ها و پیشینه او اطمینان حاصل شود.

  • ضروری می‌باشد که طبق موضوع قرارداد ، قبل از انعقاد آن چند جلسه مذاکره میان طرفین قرارداد برگزار شود.
  • قراراداد باید کامل و جامع باشد. یعنی باید تمام جزئیاتی که برای شما دارای اهمیت است در قرارداد ذکر شود.
  • قرارداد باید خلاصه و ساده نوشته شود، توضیحات بیش ‌از اندازه و طولانی بودن قرارداد، علاوه بر بار روانی منفی بر روی افراد، امکان دارد باعث ایجاد تعهدات ناخواسته‌ای شود که دلیل اصلی آن همان زیاده‌ روی در توضیح مسائل است. همچنین هر اندازه که ساده‌ تر به شرح مطالب در قرارداد پرداخته شود، راه بر تفاسیر متعدد و گوناگون بسته خواهد شد.
  • برای اینکه از همان ابتدا از سوء برداشت‌ در قرارداد جلوگیری کنید، باید حتما ماده‌ای تحت عنوان تعاریف در متن قرارداد وجود داشته باشد که مفاهیم کلیدی قرارداد مورد نظر را تعریف کند.
  • اگر چه اصل بر آزادی در قرارداد ها است و قانون، توافق افراد را محترم می‌داند، ولی توافقات قراردادی نمی‌توانند مخالف صریح و واضح قانون باشند.
  • اگر موضوع قرارداد به‌ گونه‌ای است که بیم افشای اطلاعات مهمی از آن وجود داشته باشد، باید حتما ماده مرتبط با محرمانگی و عدم رقابت در قرارداد وجود داشته باشد.
  • یکی دیگر از اصول در قرارداد نویسی، قابل فهم بودن قرارداد برای دیگر اشخاص است. منظور از دیگر اشخاص داور، کارشناس، وکیل و قاضی می‌باشد. چون اگر اختلافاتی ایجاد شود اشخاص ذکر شده می‌توانند برای برطرف کردن آن کمک کنند.
  • یک قرارداد حرفه‌ای، قراردادی می‌باشد که در آن تمام ریسک های احتمالی پیش بینی شود. این ریسک ها با توجه به نوع قرارداد می‌توانند متفاوت باشند.
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام