متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

جدول محتوا

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث چگونه می باشد؟ سهم الارث و تقسیم اموال و دارایی به جا مانده از شخص فوت شده بین وراث وی، همیشه جزء مشکلات و مسأله های مهم بین وراث بوده و در بعضی مواقع سختی و پیچیدگی های مخصوص به خود را خواهد داشت. یکی از مسأله های موجود در زمینه تقسیم سهم الارث، نحوه تقسیم پول نقد بین وراث و موجودی حساب بانکی شخص فوت شده می‌باشد. مشورت گرفتن از یک وکیل متخصص همچون سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند بسیار گره گشا باشد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

موجودی حساب بانکی متوفی چگونه بین همسر و فرزندان تقسیم می‌شود ؟

پس از اینکه شخصی از دنیا می‌رود، حساب بانکی او هم مسدود خواهد شد و از زمان فوت او تا زمان انجام کار های قانونی هر گونه برداشت از حساب شخص فوت شده غیر قانونی می‌باشد. هنگامی که یک نفر فوت می‌کند، تمامی اموال و دارایی هایی که به او تعلق دارد، به وراث وی تعلق خواهد گرفت که حساب بانکی هم جزء این دارایی ها به حساب می‌آید.

ولی برای اینکه دارایی های شخص فوت شده در بین وراث وی تقسیم شود لازم است تا یکسری مراحل قانونی طی شود که مهم ترین آن ها گرفتن گواهی حصر وراثت می‌باشد. اگر وراث شخص فوت شده از تمامی حساب های بانکی وی اطلاع نداشته باشند، با درخواست از دادگاه، از بانک مرکزی جهت اطلاع از حساب های موجود استعلام خواهند گرفت. بانک مرکزی در پاسخ به این استعلام جواب خواهد داد که شخص فوت شده در چه بانک هایی دارای حساب می‌باشد.

بحث سهم الارث و نحوه برداشت آن از حساب شخص فوت شده از نظر حقوقی کمی پیچیده می‌باشد و به داشتن اطلاعات حقوقی نیاز است. به افرادی که می‌خواهند از حساب بانکی شخص فوت شده پول برداشت کنند، پیشنهاد می‌شود برای اینکه در آینده با مشکلات قانونی رو به رو نشوند حتما از یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت بگیرند.

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث
نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

برای انحصار وراثت حساب شخص فوت شده چه مدارکی لازم می‌باشد ؟

در ابتدا برای انجام انحصار وراثت حساب بانکی شخص فوت شده باید مدارکی مثل گواهی فوت شخص فوت شده، استشهادیه محضری، شناسنامه شخص فوت شده، عقد نامه و یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت نامه شخص فوت شده (در صورت وجود وصیت نامه) تهیه شود. فرم استشهادیه محضری از طریق دفاتر اسناد رسمی تهیه می‌شود و پس از تکمیل به امضای سه نفر به عنوان شاهد خواهد رسید.


بیشتر بخوانید:

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد یا نه

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان


مراحل انحصار وراثت حساب شخص فوت شده

پس از تهیه مدارک دادخواست، صدور گواهی انحصار وراثت در یکی از دفاتر خدمات قضائی تنظیم و ثبت می‌گردد. دادخواست در شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد شد و پس از انجام مراحل روز نامه و طی شدن مدت زمان یک ماهه، گواهی حصر وراثت صادر خواهد شد.

در گواهی حصر وراثت مشخص می‌شود که چه کسانی جزء وراث شخص فوت شده به حساب می‌آیند. اگر فرد دیگری مدعی باشد که جزء وراث شخص فوت شده است، با ارائه کردن مدارک و مستندات لازم، دادخواست اصلاح گواهی انحصار وراثت را تقدیم دادگاه می‌کند.

برای اینکه بدون تلف کردن وقت و با کمترین هزینه ممکن گواهی انحصار وراثت را دریافت کنید، حتما قبل از انجام هر اقدامی با یک وکیل مجرب و با تجربه مشاوره حقوقی انجام دهید.

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث
نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

آیا به حساب شخص فوت شده مالیات بر ارث تعلق خواهد گرفت ؟

به حساب بانکی شخص فوت شده هم مالیات بر ارث تعلق خواهد گرفت و بر اساس درصدی که در قانون مشخص شده است مالیات از حساب شخص فوت شده دریافت خواهد شد. اگر ارث به طبقه اول رسیده باشد، ۳ درصد مالیات باید از موجودی شخص فوت شده در حساب بانکی‌اش کسر شود. اگر ارث به طبقه دوم وراث رسیده باشد، ۶ درصد و اگر به طبقه سوم از وراث رسیده باشد، ۱۲ درصد مالیات اخذ خواهد شد.

برداشت پول از حساب شخص فوت شده پیش از انحصار وراثت جرم محسوب می‌شود ؟

مطابق با قانون، برداشت هر گونه وجه بدون به همراه داشتن گواهی انحصار وراثت از حساب بانکی شخص فوت شده جرم به حساب می‌آید و در شرایطی که این اتفاق رخ دهد علاوه بر اینکه جنبه عمومی خواهد داشت، دیگر وراث و طلبکاران احتمالی هم می‌توانند از برداشت كننده وجه از حساب بانکی شخص فوت شده شکایت کنند.

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث
نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

میزان سهم الارث وراث از حساب بانکی شخص فوت شده به چه صورت است ؟

در تقسیم ارث حساب بانکی اگر شخص فوت شده مرد باشد و فرزندی هم نداشته باشد، یک چهارم از موجودی حساب بانکی وی به همسر او تعلق خواهد گرفت. اگر شخص فوت شده دارای فرزند باشد، سهم همسر او یک هشتم است و مابقی اموال در بین فرزندان تقسیم خواهد شد. مطابق با قانون سهم الارث پسر، دو برابر سهم الارث دختر می‌باشد. همچنین اگر پدر و مادر شخص فوت شده هم در قید حیات باشند، یک ششم از موجودی حساب بانکی شخص فوت شده به آن ها تعلق خواهد گرفت.

موضوع تقسیم ارث و سهم الارث هر یک از وراث بسیار گسترده و پیچیده می‌باشد و به علم حقوقی نیاز دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه هر کدام از وراث به چه میزان سهم الارث خواهند برد، حتما با یک وکیل تخصصی و مجرب در این زمینه مشاوره حقوقی انجام دهید.


بیشتر بخوانید:

وصی کیست و چه اختیاراتی دارد؟

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است ؟

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث
نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

پس از فوت صاحب حساب بانکی و ثبت شدن آن در ثبت احوال به صورت سیستمی و یکپارچه تمام بانک هایی که به ثبت احوال متصل می‌باشند از فوت صاحب حساب مطلع خواهند شد و حساب شخص فوت شده را مسدود می‌کنند. اما برای دریافت پول از حساب بانکی شخص فوت شده نیاز به یک شرایط قانونی می‌باشد.

همان گونه که در این مقاله اشاره کردیم، برای برداشت قانونی پول از حساب بانکی شخص فوت شده، حتما باید گواهی انحصار وراثت دریافت کنید. همچنین باید مالیات بر ارث هم پرداخت شود. پس از اینکه مالیات بر ارث از حساب بانکی شخص فوت شده کسر شد و یا اینکه به وسیله وراث پرداخت شد، سازمان امور مالیاتی مفاصا حساب مالیات بر ارث را تقدیم وراث خواهد کرد.

وراث با به همراه داشتن گواهی حصر وراثت و مفاصا حساب به بانک مراجعه خواهند کرد و هر یک از آن ها بر اساس سهمی که از ارث دارند، از حساب شخص فوت شده پول دریافت می‌کنند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام