متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

مشارکت در ساخت چیست ؟

جدول محتوا

مشارکت در ساخت چیست ؟ در اصطلاح عرفی عبارت است. از اینکه شخص و یا اشخاصی به عنوان سازنده ساختمان با مالک و یا مالکین ملکی که مورد ساخت شناخته می‌شوند در ساخت شراکت می‌ کنند.

بدین صورت که در قرارداد مشارکت قید می‌ شود که در مراحل مختلف ساخت و ساز مبالغی به سازنده پرداخت شود و سازنده هم متعهد خواهد شد در هر مرحله از ساخت و ساز، طبق محتوا و مفاد قرارداد، ساختمان مذکور را تکمیل کند و در نهایت به مالکین تحویل دهد.

در این قرارداد عموما مالک خانه به علت مشکلات مالی که دارد نمی‌ تواند به تنهایی اقدام به نوسازی کند. به این ترتیب با مشارکت کردن با یک سازنده خانه فرسوده خود را با قصد مشارکت در ساخت و ساز آپارتمان به او می‌ سپارد.

برای مثال قرارداد مشارکت در ساخت آپارتمان که یکی از انواع مشارکت‌ های مدنی می‌ باشد. امروزه به عنوان قراردادی است که با تنظیم کردن آن می‌ توان تعهدات طرفین یعنی مالک و سازنده را تعیین کرد. سرمایه صاحب ملک را با نوساز کردن ملک افزایش داد و همچنین به زیبا سازی شهر کمک کرد.

مشارکت در ساخت چیست

البته با توجه به سهمی که برای هر کدام از طرفین در قرارداد مشارکت در نظر گرفته شده، مراحل بعدی آن که همان صادر شدن صورت مجلس تفکیکی و تنظیم تقسیم نامه بر اساس توافق طرفین است انجام می‌شود. من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در ادامه این مطلب به نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت خواهم پرداخت.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

بعد از آنکه به تعریف مشارکت در ساخت پرداختیم اکنون قصد داریم به نحوه صحیح تنظیم این نوع از قرارداد ها اشاره‌ای داشته باشیم.

همانطور که اطلاع دارید قرارداد مشارکت سند عادی الزام آور به حساب می‌ آید که به طور معمول در فرم های مخصوص بین مالک و سازنده به وسیله دفاتر املاک تنظیم می‌ شود. که در ازای آن کمیسیونی به دفتر املاک هم تعلق خواهد گرفت.

در واقع معمولا متن اصلی و محتوای قرارداد و شروط مربوطه همگی در تمامی قرارداد های مشارکت یکسان هستند. و آنچه که قرارداد های مشارکت در ساخت را از یکدیگر متمایز می‌ کند همان شروط و توافق هایی است که در مورد ساخت هر بنا با شرایط منحصر به فرد بین مالک و یا مالکین و سازنده وجود دارد و طرفین قرارداد ملزم به رعایت آن می‌ باشند.

به عنوان مثال تعهد مالک، تسلیم ملک به سازنده جهت اجرای عملیات ساخت می‌ باشد. حتی اگر که این تعهد در قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک قید نشده باشد هم، چنین تعهدی برای او واجب است. چرا که بدون تسلیم ملک از طرف مالک به سازنده اساسا امکان اجرایی کردن عملیات ساخت وجود نخواهد داشت. پس چنین تعهدی بر عهده مالک نیازی به تصریح و تاکید در قرارداد نخواهد داشت.

تخطی و رعایت نکردن مفاد شرایط ذکر شده چه از طرف مالک و چه از طرف سازنده می‌تواند عواقب بسیار سنگینی از جمله خسارت تاخیر در پرداخت و … برای هر کدام از طرفین به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می‌ شود که جهت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت از یک وکیل مجرب و حرفه‌ای در این زمینه مشاوره بگیرید.

مشارکت در ساخت چیست

شروط ذکر شده در قرارداد های مشارکت در ساخت چیست ؟

در مورد قرارداد مشارکت در ساخت زمانی که به بررسی تعهدات مجری می‌ پردازیم، اصولا بر خلاف تعهدات مالک که بیش تر آن ها تعهدی واضح و روشن می‌باشد و منحصر به تسلیم زمین به مجری است. تعهدات مجری الگوی خاصی ندارد و می‌تواند هر گونه تعهدی در نظر گرفته شود.

در حقیقت می‌ توان گفت که سازنده در روند انعقاد تعهدات گوناگونی را می‌ تواند بر عهده بگیرد. که در شرایط مختلف متفاوت می‌ باشد و با توجه به درجه اهمیت آن ها می‌ توان ادعا کرد که مهم ترین تعهدات مجری که می‌تواند بر عهده داشته باشد عبارتند از:

  • شرط پرداخت کردن هزینه های اداری پروژه
  • پرداخت کردن هزینه ماهانه‌ به مالک بابت اجاره بها هنگام ساخت و شروط ضمن عقد
  • شرط تسلیم زمین به وسیله مالک به مجری
  • پرداخت کردن هزینه های ساختمانی اجرای طرح
  • شرط پرداخت کردن هزینه های اداری اجرای طرح

همانطور که در مطالب بالا بیان شد آنچه که بیش تر از هر مورد دیگری در قرارداد مشارکت در ساخت چه از نظر حقوقی و یا کیفری دارای اهمیت است و می‌تواند برای طرفین مشکلاتی ایجاد کند. شرایط و توافقات درج شده در این نوع قرارداد ها است که در ادامه، به خطرات احتمالی این نوع قرارداد های شایع و پر کاربرد می‌ پردازیم.

خطرات احتمالی قرارداد های مشارکت در ساخت چیست ؟

همانطور که توضیح داده شد در تمامی عقود مشخص شده در قانون و عرف چه به صورت رسمی و عادی در صورتی که دقت لازم در تنظیم آن ها رعایت نشود، آثار حقوقی و کیفری بسیار سنگینی برای هر کدام از طرفین به وجود خواهد آورد.

یکی از همین قرارداد‌ها و عقود، مشارکت در ساخت می‌ باشد. در واقع اهمیت بالای این قرارداد ها عادی ولی به شدت الزام آور به این علت است که سود بسیار زیادی را نصیب هر یک از طرفین می‌ کند. و لذا هیچ کدام از طرفین به سادگی از این سود بالا نخواهند گذشت.

همچنین طرفین قرارداد می‌توانند توافق کنند و برحسب قرارداد برای هر یک از تعهدات خود ضمانت اجرا مشخص کنند.

نباید از این موضوع غافل شد که ریسک مالکان در قرارداد مشارکت در ساخت به مراتب بیش تر از سازندگان می‌باشد. به این دلیل که مالک تمامی سرمایه خود را به صورت یکجا در اختیار سازنده‌ای قرار می‌دهد که در آغاز شراکت متعهد به ساخت پروژه‎ای شده است که قرار است در این سرمایه‌گذاری، تدریجی و تناوبی سرمایه‌اش را تزریق کند.

مشارکت در ساخت چیست

ممکن است سازنده شروع به کار کند اما هزینه و مخارج مورد نیاز که در قرارداد قید شده است به سازنده در موعد مقرر پرداخت نشود. و کار ساخت، نیمه‌کاره رها شود و شریک اجرا کننده که همان مالک است از این اتفاق و زمانی که در این مدت از دست داده است متضرر خواهد شد.

و یا در بیش‌تر مواقع این مالکین هستند که با وجود پرداخت به موقع هزینه‌ها سازنده از اجرای سریع و متداول سهل انگاری و بی‌ توجهی کرده و در مدت زمان مشخص شده‌ ای که در قرارداد ذکر شده بود، ساختمان را تحویل نمی‌ دهد. این در حالی است که در بیش تر مواقع مالک در خانه استیجاری سکونت دارد و از هر جهت دچار ضرر می‌ شود.

مشارکت در ساخت چیست

سخن آخر

در این نوشتار به موضوع قرارداد مشارکت در ساخت چیست و نحوه تنظیم این قرارداد و نکات ضروری مربوط به آن پرداختیم. قطعا دریافت مشاوره و استفاده از یک وکیل مجرب در این زمینه می‌تواند شما را از خطرات احتمالی و هزینه های سنگین نجات دهد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام