متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

مراحل شکایت برای ارث

مراحل شکایت برای ارث

جدول محتوا

مراحل شکایت برای ارث

یکی از موضوع های مهم در امور خانوادگی که برای مردم بسیار حائز اهمیت است و هر کس در طول زندگی خود با آن رو به رو می‌شود، موضوع ارث و میراث است. این که ما در صورت نیاز چگونه برای گرفتن ارث باید اقدام کنیم و چه مدارکی و مستنداتی برای انحصار وراثت لازم است؟ برای مهر و موم و تحریر ترکه باید چه کار هایی انجام دهیم؟ در ادامه این مقاله مراحل مرتبط با انحصار وراثت و امور مربوط به اموال متوفی (شخص فوت شده) توضیح داده خواهد شد.

ارث در معنای حقوقی به معنی انتقال غیر ارادی اموال و دارایی های فردی می‌باشد که فوت شده و به وراث شخص فوت شده تعلق می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که ارث صرفا جنبه مادی ندارد و جنبه های معنوی نیز در ارث وجود دارد که معمولا کمتر به جنبه معنوی توجه می‌شود. جنبه های معنوی مثل حقوق غیر مالی است که می‌توان به حق انتقال و … اشاره کرد. اگرچه در بسیاری از موارد با وجود اینکه اشخاص در رابطه با تقسیم ارث به نتایجی می‌رسند اما با این حال در زمان تقسیم ارث دچار مشکلاتی می‌شوند که وراث را مجبور به کسب کمک از وکلای ارثی مجرب مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری برای کمک به حل مشکلات می‌کند.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

در ابتدای این مقاله این نکته قابل ذکر است که فقط زمانی ورثه می‌توانند از سهم الارث و تقسیم آن حرف بزنند که تمامی دیون (دِین ها) و بدهی های شخص فوت شده تسویه شود‌ و هزینه های کفن و دفن متوفی نیز پرداخت‌ شده‌ باشد. درمورد بحث انحصار وراثت امکان دارد در بین وراث اختلاف نظر وجود داشته باشد و مشکلاتی پیش بیاید. در این مقاله در مورد مراحل شکایت وراث برای گرفتن ارث توضیح خواهیم داد.

مراحل شکایت برای ارث
مراحل شکایت برای ارث

مراحل شکایت برای ارث

مدارک مورد نیاز جهت شکایت برای گرفتن ارث

  • گواهی فوت شخص فوت شده
  • استشهادیه دفتر اسناد رسمی
  • ارائه گواهی یا رسید مالیاتی
  • تقدیم شناسنامه به دادگاه
  • ارائه وکالت نامه وکیل

در ادامه این مطلب تمامی موارد ذکر شده توضیح داده خواهد شد.

گواهی فوت شخص فوت شده (متوفی) :

لازم است که تصویر برابر اصل شده و ضمیمه اصل گواهی فوت قرار داده‌ شود.

استشهادیه دفتر اسناد رسمی:

در این مرحله باید اسامی تمامی ورثه در فرم های مخصوص نوشته‌ شده و فقط لازم است فرم های تهیه‌ شده توسط سه نفر از وراث شخص فوت شده امضا شود و امضای آن ها نیز به تایید رئیس دفتر اسناد رسمی‌ برسد.


بیشتر بخوانید:

گرفتن ارث قبل از فوت پدر

فروش ملک بدون انحصار وراثت

برای انحصار وراثت کجا باید بریم؟


ارائه گواهی یا رسید مالیاتی:

در این مرحله باید نام و نشانی محل سکونت شخص فوت شده، به اضافه لیستی از اموال و دارایی های وی را در فرمی مخصوص پر کرده سپس به اداره دارایی تقدیم‌ کرد. اجبار این کار آن جایی مشخص‌ می‌‌شود که تنها زمانی که دارایی های شخص فوت شده هیچ گونه بدهی مالیاتی نداشته باشد دارای مشروعیت تقسیم‌ است و در غیر این صورت این عمل امکان پذیر نیست.

تقدیم شناسنامه به دادگاه:

در این مرحله متقاضیان باید اصل شناسنامه خود، به اضافه تصویر برابر اصل‌ شده آن ‌را به دادگاه تقدیم‌ کنند تا مراحل تایید هویتی آغاز و به سر انجام‌ برسد.

مراحل شکایت برای ارث
مراحل شکایت برای ارث

شروع روند دادرسی و صدور حکم از طرف قاضی

به حکم قانون در این مرحله بعد از بررسی اسناد و مدارک مورد نظر، دستوری مبنی بر چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه های کشور صادر می‌شود، تا به هر صورت اگر شخصی، اعتراض یا دادخواهی خاصی در این زمینه داشته‌ باشد، فرصت و زمان کافی برای مراجعه به محاکم قضائی را داشته‌ باشد. پس از پایان مهلت ذکر شده، قاضی پرونده، با بررسی شواهد و مستندات پرونده مربوطه نسبت به  مشخص کردن و تعیین حق هر یک از وراث بر اساس نسبت آن ها با شخص فوت شده اقدام می‌کند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به شکایات جهت گرفتن ارث کدام است؟

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده، در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی می‌باشد که در حوزۀ آخرین محل سکونت متوفی باشد.

مراحل شکایت برای ارث
مراحل شکایت برای ارث

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

یکی از هزینه های جانبی،‌ هزینه چاپ آگهی در روزنامه است. علاوه بر این امکان دارد به وکیل ارث نیاز باشد که هزینه های مربوط به خودش را دارد که به هزینه های انحصار وراثت می‌افزاید. درخواست گواهی انحصار ورثه یک دعوای غیر مالی می‌باشد و به همین علت هزینه دادرسی آن بر همین اساس تعیین و مشخص می‌شود. این هزینه ممکن است بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و یا بیشتر باشد.

چه کسانی می‌‌توانند به گواهی انحصار وراثت صادر شده اعتراض کنند؟

ممکن است بنا بر دلایلی شخصی بخواهد به این گواهی اعتراض کند. اعتراض از طرف دادستان و یا اشخاص ذی‌نفع امکان پذیر می‌باشد. به طور مثال اگر برای یکی از ورثه محجور قیمی تعیین و مشخص نشده باشد،‌ امکان اعتراض وجود دارد. هر شخصی که به مفاد این گواهی اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را بیان کند و در جهت پیگیری اعتراض خود اقدام نماید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام