متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

جدول محتوا

طرح پرونده شکایت خیانت در امانت هنگامی اتفاق می‌افتد که شخصی مالی را از شخص دیگر اخذ کند و آن را مسترد نکند یا به اصطلاح عامیانه پس ندهد. در این مقاله من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری قصد دارم در رابطه با خیانت در امانت و مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت را برای شما خوانندگان عزیر مورد بررسی قرار دهم.

اگر که فرد قصد داشته باشد مال خود را پس بگیرد باید که در ابتدا یک اظهار نامه نسبت به مطالبه اموال خود ارسال کند. در صورتی که امین، شخصی که امانت دار است، اقدام مورد نظر شما را انجام نداد، می‌توانید نسبت به ثبت شکایت از طریق دادسرا اقدام کنید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

عنصر اصلی جرم خیانت در امانت

به طور معمول جرم خیانت در امانت در رابطه با اموال‌های منقول و غیر منقول و اسناد و مدارکی از جمله چک، سفته و … اثبات خواهد شد.

قانون گذار مقررات جرم خیانت در امانت، در قانون تعزیرات مقرر کرده است که هر زمان اموال منقول و غیر منقول و یا نوشته‌هایی از قبیل چک و سفته و قبض و نظایر آن‌ها به عنوان اجاره و یا امانت و یا رهن و یا به جهت وکالت و یا هر کار با اجرت یا بدون اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء ذکر شده پس داده شود و یا به مصرف معینی برسد.

کسی که آن اشیاء نزد او بوده است، آن را به ضرر مالکین و یا متصرفین آن‌ها استعمال و یا تصاحب و یا تلف و یا مفقود کند، به حبس از مدت ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

نمود‌های جرم خیانت در امانت

استعمال: به معنای مصرف کردن و یا استفاده کردن از مالی می‌باشد که به امانت داده شده است، بدون توجه به اینکه مال باقی بماند و یا غیر

تصاحب: به معنای آن می‌باشد که با مال امانی برخورد مالکانه صورت بگیرد و از استرداد و پس دادن آن جلوگیری به عمل آید و شخص امین اقدام به فروش و یا واگذاری آن کند.

اتلاف: اتلاف شامل از بین بردن جزء و یا کل مال امانی می‌باشد و هر اقدامی که موجب از بین رفتن مال امانی شود اتلاف نام دارد.

مفقود کردن: شامل اقدامی می‌باشد که باعث عدم دسترسی مالک به مال امانی خواهد شد، بدون اینکه آن را تلف کنند.

در صورت رخ دادن هر یک از موارد ذکر شده شما می‌توانید با مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت نسبت به طرح شکایت در این مورد از فرد امین اقدام کنید.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

شرایط اثبات جرم و شکایت خیانت در امانت

1 – مورد جرم خیانت در امانت مال و یا سفته، چک و … باشد.

2 – سپردن مال به امین : مال امانی باید به وسیله مالک به شخص امین سپرده شده باشد. تنها خیانت به مال سپرده شده باعث اثبات آن نخواهد شد بلکه حتی اگر وجه به دست آمده از فروش مال هم به شخص امین سپرده شود و نسبت به آن تصرفی صورت بگیرد هم به عنوان جرم خیانت در امانت شناخته خواهد شد.

3 – سپرده شدن مال از راه قانونی : منظور از متصرف، شخصی می‌باشد که مال را به شکلی در تصرف خود داشته باشد که بسته به شرایط تصرف او قانونی شناخته می‌شود.

4 – تعلق مال به غیر : اگر مالک خود امین مالی باشد که به او سپرده شده باشد، تصرف او خیانت در امانت به حساب نمی‌آید.

5 – نتایج حاصله : در صورتی که ضرری به مالک برسد، چه نفعی برای متصرف داشته باشد و چه نفعی نداشته باشد، جرم خیانت در امانت اثبات می‌شود چرا که مقید به نتیجه می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

دعاوی حقوقی چیست؟

دعاوی کیفری چیست؟

 خیانت در امانت

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

لازم است که در زمان طرح شکایت خیانت در امانت مدارک لازم را در جهت اثبات حقانیت خود به همراه داشته باشید. در ادامه به مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت که وجود آن‌ها الزامی می‌باشد اشاره کرده‌ایم.

  • رسید امانی مالی که مالک آن هستیم و خواستار پس گرفتن و مطالبه آن از طرف شخص امین هستیم.
  • تنظیم و نگارش شکایت خیانت در امانت و اظهار نامه و مراجعه کردن به دادسرا جهت طرح دعوی.
  • شهودی که به جهت اثبات جرم خیانت در امانت باید ارائه شوند.
  • دیگر مستندات و مدارکی که مراجع ذی نفع را نسبت به حقانیت مطلع می‌سازد.
  • وکیل شکایت خیانت در امانت

با توجه به اینکه تعقیب کیفری جهت جرم خیانت در امانت نیازمند تجربه و عناصری است که بتوان آن را به اثبات رساند، در تعداد زیادی از موارد بهره گرفتن از تجارب وکلای پایه یک دادگستری امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به طور معمول وکلای مجرب و حرفه‌ای در این حوزه به علت تجربه‌ای که در مورد پرونده‌های این چنینی دارند، با کم‌ترین اتلاف وقت می‌توانند اقدام به جمع آوری مدارک مربوطه کرده و طرح دعوی و پرونده شکایت خیانت در امانت را در مسیری به جا و درستی قرار دهند. این در حالی می‌باشد که تا حد زیادی موکلین می‌توانند از اتلاف وقت و انرژی حذر کنند.

 شکایت خیانت در امانت

جمع بندی

به طور معمول جرم خیانت در امانت در رابطه با اموال‌های منقول و غیر منقول و اسناد و مدارکی از جمله چک، سفته و … اثبات خواهد شد.
استعمال، تصاحب، اتلاف و مفقود کردن از نمود‌های جرم خیانت در امانت هستند.

شما با ارائه مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت می‌توانید اقدام به اثبات حقانیت خود کنید. در این مقاله به این مدارک مورد نیاز اشاره کردیم که می‌توانید مطالعه کنید.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

سوالات متداول

عنصر اصلی جرم خیانت در امانت چیست ؟

معمولا جرم خیانت در امانت در رابطه با اموال منقول و غیر منقول و مدارک و اسنادی از جمله چک، سفته و … اثبات می‌شود.

آیا جهت اثبات جرم خیانت در امانت کمک گرفتن از یک وکیل ضروری می‌باشد ؟

با توجه به اینکه تعقیب کیفری جهت جرم خیانت در امانت نیازمند تجربه و عناصری است که بتوان آن را به اثبات رساند، در بسیاری از موارد بهره گرفتن از تجارب وکلای پایه یک دادگستری امری ضروری و اجتناب ناپذیر می‌باشد.

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت چه چیز‌هایی هستند ؟

  • رسید امانی مالی که مالک آن هستیم و قصد پس گرفتن و مطالبه آن از طرف شخص امین را داریم.
  • تنظیم و نگارش شکایت خیانت در امانت و اظهار نامه و مراجعه کردن به دادسرا به جهت طرح دعوی.
  • شهودی که برای اثبات جرم خیانت در امانت باید ارائه شوند.
  • دیگر مستندات و مدارکی که مراجع ذی نفع را نسبت به حقانیت مطلع خواهد کرد.
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام