متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار چیست؟

جدول محتوا

دغدغه تعداد زیادی از افراد به عنوان کارگر و کارمند، امضای قراردادی روشن، شفاف و محکم با کارفرما می‌باشد. چرا که بسیار دیده شده کارفرمایان از مطلع نبودن افراد نسبت به قانون و حق و حقوق قانونی‌شان، سوء استفاده می‌کنند و قرارداد کاری تنظیم می‌کنند که به هیچ عنوان به نفع کارگر یا کارمند نیست. البته و متاسفانه گاهی وقت ها هم پیش آمده که هیچ قراردادی بین کارمند و کارفرما امضا نشده است. در این صورت بهتر است از یک وکیل خوب مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. در ادامه این مطلب به بررسی اینکه قرارداد کار چیست می‌پردازیم و مهمترین نکات آن را بررسی خواهیم کرد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار و استخدام به قراردادی گفته می‌شود که بین یک شخص با یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی جهت انجام کار و وظیفه‌ای در مدت زمانی مشخص نوشته می‌شود.

این نوع قرارداد‌ها مطابق با قانون کار و به شکل حقوقی منعقد می‌‌شوند. این نوع قرارداد ها با عناوین مختلفی مثل : قرارداد کار، قرارداد استخدام، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم و … نوشته خواهند شد. البته پیشنهاد می‌شود برای رعایت اصول قرارداد نویسی بهتر است که قرارداد ها توسط یک کارشناس حقوقی مورد بررسی قرار بگیرند.

قرارداد کار چیست؟
قرارداد کار چیست؟

چه نکاتی را باید در زمان عقد قرارداد کار‌ رعایت کنیم؟

پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که در صورتی‌ که با مسائل حقوقی آشنایی کافی ندارید، حتما قبل از امضای هرگونه قرارداد کار، آن را با دقت مطالعه و بررسی کنید و در صورت وجود ابهام، درباره آن سوال بپرسید.

در بیشتر قرارداد های کار، جملاتی هستند که امکان دارد برای افراد عادی گنگ و مبهم باشد، به همین علت از پرسیدن معنی عبارات و اصطلاحات حقوقی در داخل قرارداد نترسید. قرارداد کار باید برای شما کاملا روشن و شفاف باشد. در ادامه به نکات مهمی که لازم است در قرارداد کار رعایت شوند خواهیم پرداخت.

موضوع قرارداد در قرارداد کار باید مشخص باشد.

یکی از نکات مهم در قرارداد کار‌، موضوع آن است. در شرایطی ­که دچار مشکل حقوقی شوید، در دادگاه اولین نکته‌ای که به آن توجه خواهد شد موضوع قرارداد می‌باشد. پس لازم است در موضوع قرارداد، به شکل کامل و جامع توضیح دهید که در طول مدت قرارداد باید چه کاری را انجام دهید و کار شما دقیقا چه چیزی می‌باشد.


بیشتر بخوانید:

قرارداد پيمانکاری ساختمان

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟


مدت زمان قرارداد در قرارداد کار باید مشخص شود.

یکی از مهم ترین بند های قرارداد استخدامی، مدت زمان قرارداد می‌باشد. در صورتی­ که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد معین شود.

قرارداد پیوسته یا دائمی به قراردادی گفته می‌شود که فقط زمانی به اتمام می‌رسد که کارمند استعفا داده و یا به دلیل قابل قبول و مطابق قانون کار از کار خود اخراج شود. چنانچه قرارداد شما برای مدتی خاص حتی چند سال می‌باشد، باید تاریخ شروع کار و پایان کار به دقت در قرارداد مشخص شود.

قرارداد کار چیست؟
قرارداد کار چیست؟

در قرارداد کار مشخص شود که کار با بیمه است یا نه.

در قرارداد های استخدامی بین کارفرما و کارمند یا کارگر باید ذکر شود که در طول مدت استخدام، به شما بیمه تعلق خواهد گرفت یا نه. این نکته می‌تواند در اختلافات حقوقی بر سر موضوع سابقه بیمه افراد بسیار موثر باشد.

مبلغ قرارداد و پرداخت آن با جزئیات در قرارداد کار ذکر شود.

مسئله مهم دیگر این است که در زمان قرارداد استخدامی، به شما چه مقدار حقوق، در چه تاریخی و به چه شکلی پرداخت خواهد شد. باید تمامی جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد مشخص باشد. حقوق شما در چه موقع به حسابتان واریز خواهد شد ؟ به چه شماره حسابی ؟ پرداخت حقوق به صورت ماهانه می‌باشد یا هفتگی یا روزانه ؟ و اینکه پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و … برای شما محاسبه می‌شود یا نه. این موارد باید جزء به جزء و به صورت دقیق در قرارداد نوشته شود.

میزان مرخصی و تعطیلات در قرارداد کار مشخص باشد.

بهتر است که به این مورد هم توجه شود. مدت زمان مرخصی و روز های تعطیل و همچنین با حقوق بودن یا بدون حقوق بودن مرخصی هم در قرارداد کار نوشته شود.

قرارداد کار چیست؟
قرارداد کار چیست؟

تمدید قرارداد کار

در بعضی موارد بعد از اتمام مدت زمان قرارداد، کارفرما علاقه‌مند است که همکاری را با کارمند یا کارگر ادامه دهد و قرارداد را تمدید کند. این مورد می‌تواند در قرارداد مشخص شود که تمدید قرارداد می‌تواند شفاهی و یا کتبی باشد و منع قانونی ندارد.

ذکر قوانین شرکت در قرارداد کار

هر شرکت و کارفرما، قوانین و مقررات مخصوص به خودشان را دارند. پس در قرارداد کار این بند هم باید اضافه شود. توصیه می‌شود تمامی قوانین را با دقت مطالعه و بررسی کنید تا دچار مشکلات داخلی و اختلافات بیهوده با کارفرما نشوید.

نکات مهم در زمان تسویه حساب و خروج

این مورد هم می‌تواند به سود شما تمام شود، البته در صورتی ­‌که به آن توجه داشته باشید. به طور معمول در قرارداد های کاری، شما یک ماه فرصت خروج از شرکت را دارید و بعد از خروج شما، شرکت هم دو ماه فرصت دارد تا با شما به صورت کامل تسویه حساب کند اما بعضی شرکت‌ ها این مدت زمان را افزایش می‌دهند که به نفع خودشان تمام می‌شود و شما باید در زمان امضای قرارداد به این مورد توجه داشته باشید.

قرارداد کار چیست؟
قرارداد کار چیست؟

یک نسخه از قرارداد کار باید به کارمند یا کارگر داده شود.

باید قرارداد ها حداقل در دو نسخه تهیه شوند. تمامی نسخه ‌ها به اضافه برگه‌ ها و پیوست‌ ها به مهر و امضای طرفین قرارداد و دو شاهد برسند. یک نسخه از قرارداد نزد کارفرما و یک نسخه هم نزد کارمند یا کارگر می‌ماند. در شرایطی ­که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خودش داشت، به هیچ وجه زیر بار نروید، چرا که بعدا خیلی به ضررتان خواهد بود.

قرارداد کار بین کارگر و کارفرما علاوه بر نکات مهم در قرارداد کار‌ که در همین مقاله به آن ها اشاره کردیم، باید شامل موارد زیر باشد:

  • نوع کار یا حرفه‌ای که کارگر باید به آن مشغول باشد.
  • حقوق یا مزد مبنا، عیدی، امتیازات و سنوات
  • ساعات کار، مرخصی ها و تعطیلات
  • محل انجام کار
  • -تاریخ عقد قرارداد
  • مدت قرارداد (اگر کار برای مدت معین می‌باشد)
  • و موارد دیگر که عرف و عادت شغل و یا محل کار لازم می‌داند.
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام