متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

قرارداد کار موقت چیست ؟

قرارداد کار موقت چیست

جدول محتوا

قرارداد کار موقت چیست ؟ بر اساس ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار نوعی تعهد و قرارداد کتبی یا شفاهی می‌باشد که طی آن کارفرما تعهد می­کند در ازای ساعت مشخص یا پروژه کاری مشخصی که انجام خواهد شد، حق الزحمه کارگر را پرداخت کند، این قرارداد می­تواند به صورت دائم، موقت و یا معین تنظیم شود. برای تنظیم یک قرارداد کار مناسب بهتر است از یک وکیل متخصص در امور قراردادها مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

علت های به وجود آمدن قرارداد کار موقت

هنگامی که در کشوری نیروی کار بیش از تقاضای برای کار باشد، کارفرما ها از این موقعیت بر علیه نیروی کار استفاده خواهند کرد و از قرارداد موقت کار استفاده می‌کنند که تا هر زمانی که بخواهند یا از نیروی کار رضایت نداشته باشند، بتوانند نیروی کار فعلی را جواب کرده و نیروی کار جدیدی را به خدمت بگیرند.

قرارداد کار موقت چیست
قرارداد کار موقت چیست

قوانین حاکم بر قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت، نوعی قرارداد بین کارگر و کارفرما برای مدت محدود می‌باشد، به صورتی که تاریخ شروع و پایان آن معین شده است. قوانینی که طبق قانون کار بر این قرارداد ها حاکم می‌باشد شامل موارد زیر هستند :

  • قرارداد کار موقت، مشمول قوانین بیمه تامین اجتماعی می‌باشد و کارفرما باید حق بیمه کسانی که با قرارداد کار موقت، مشغول به کار هستند را پرداخت نماید.
  • کارفرما تا اتمام مدت قرارداد، حق اخراج کردن و قطع همکاری با کارگر را ندارد.
  • کارگران باید توجه داشته باشند که با تکرار قرارداد های موقت، شغل آن ها به کار دائمی تبدیل نخواهد شد.
  • در قرارداد های کاری دائمی کارفرما حق ندارد بدون اطلاع و رضایت کارگر قرارداد کاری وی را از حالت دائم به موقت تغییر دهد.
  • از قرارداد کار موقت، به منظور کار ها و مشاغل دائمی نمی‌توان استفاده کرد.
  • بعضی کارفرمایان در کار های دائمی با تجدید دوره‌ای قرارداد موقت، آن را تمدید خواهند کرد تا به کار دائم تبدیل نشود، خوب است اطلاع داشته باشید که این کار منع قانونی هم ندارد.

برای مطالعه بیشتر:

قرارداد کار چیست؟

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه امکان پذیر می‌باشد؟


قرارداد کار موقت برای چه شغل هایی مناسب می‌باشد؟

قرارداد کار موقت برای مشاغلی که ماهیت کارشان به شکل دائمی نیست و در بازه زمانی معینی باید انجام شود، مناسب می‌باشد. در چنین مشاغلی، قرارداد کار به شکل موقت و پیمانی انجام خواهد شد.

 قرارداد کار موقت چیست
قرارداد کار موقت چیست

مفاد قرار داد کار موقت

در قرارداد کار موقت لازم است که نکاتی درج شود تا صورت قانونی پیدا کند. این مفاد شامل موارد زیر هستند :

  • مدت آغاز و اتمام کار باید مشخص باشد.
  • محل انجام خدمت بدون هیچ گونه ابهامی باید معلوم باشد.
  • موضوع قرارداد روشن و واضح باشد.
  • ساعات کاری باید به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه اعلام شود.
  • مبنایی به جهت پیشرفت و صحت انجام کار موجود باشد.
  • جزئیات پرداختی حقوق مثل حقوق پایه، حق اولاد، حق مسکن، بدی آب و هوا و  … در قرارداد درج شود.
  • کسورات حقوق مثل حق بیمه و … باید درج شود.
  • تمامی شرایط لازم برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما و مرجع ذی‌صلاح به منظور رفع اختلاف باید ذکر شود.

ایرادات و اشکالات وارد بر قرارداد موقت کار

قرارداد موقت کار همان گونه که برای کار های کوتاه مدت و دوره‌ای مناسب هستند، دارای اشکالاتی هم می‌باشند. در قرارداد های کاری موقت، کارگران چیزی به نام امنیت شغلی ندارند و نمی­دانند بعد از اتمام مدت قرارداد آیا دوباره دعوت به کار می­شوند یا نه ؟ ایراد وارد شده دیگر بر قرارداد های موقت این است که کارفرمایان حق دارند در صورت رضایت نداشتن از کارگر، قرارداد را تمدید نکنند و به کار و همکاری پایان دهند.

 قرارداد کار موقت چیست
قرارداد کار موقت چیست

شرایط فسخ قرارداد کار موقت چیست؟

بر اساس ماده ۲۷ قانون کار اگر کارگر در انجام وظایف سپرده شده به او، کوتاهی و کم کاری کند و یا در صورت عدم رضایت از کارگر، کارفرما حق دارد تا قرارداد را فسخ کند. جهت فسخ قرارداد لازم است که کارفرما نظر مثبت شورای اسلامی کارگاه قرارداد را جلب کند تا بتواند پیش از اتمام مدت قرارداد، آن را فسخ کند.

دوره آزمایشی توافقی پیش از قرارداد کاری موقت

کارگر می­تواند پیش از بستن قرارداد کاری، مدت کوتاهی را به شکل آزمایشی مشغول به کار شود. در دوره آزمایشی که با توافق دو طرف انجام خواهد شد، هر یک از طرفین قادر می‌باشند تا در صورت عدم رضایت از شرایط کار، بدون پرداخت کردن خسارت، کار را به اتمام برساند. اگر قطع ارتباط از طرف کارفرما باشد، کارفرما باید حق‌الزحمه توافق شده را به صورت کامل پرداخت کند.

ولی اگر فسخ قرارداد از طرف کارگر باشد، کارفرما فقط موظف به پرداخت کردن دستمزد ساعاتی می‌باشد که کار انجام شده است، نه میزان مبلغی که برای اتمام دوره در نظر گرفته شده بود.

 قرارداد کار موقت چیست
قرارداد کار موقت چیست

اشتباهات رایج کارگران در زمان عقد در قرار داد کار موقت

  1. قرارداد کاری موقت الزامی به تبدیل شدن آن به قرارداد دائمی نمی‌باشد، هر چند که بارها و بارها یا در طول سال های متوالی و چند سال چند سال تمدید می‌شود. در قرارداد کاری موقت، کارگر نمی‌تواند مدعی شود که بعد از تمدید های مکرر، قرارداد موقت باید به قرارداد دائمی تبدیل شود.
  2. قرارداد کار موقت به صورت خودکار تمدید نخواهد شد و شروع مجدد کار به عقد قرارداد جدید نیاز دارد.
  3. با تغییر دادن اسم و عنوان، ماهیت قرارداد تغییر نخواهد کرد تا کارفرما نتواند قانون های حاکم بر قرارداد را دور بزند.
  4. کارفرما وظیفه دارد حداقل هایی که قانون برای کارگر در نظر گرفته است را رعایت کند، مثل حق پرداخت بیمه.
  5. دریافت چک و سفته از کارگر به منظور تضمین اجرای صحیح کار قانونی می‌باشد چون که در قانون منعی به جهت دریافت ضمانت از کارگر ذکر نشده است، اما در صورت ایجاد اختلاف، وزارت کار صلاحیت رسیدگی به این مشکل را نداشته و برای حل آن لازم است که به دادگاه مراجعه کنید.
  6. قرارداد های کاری کوتاه مدت و موقت با زمان مشخص، جزء شرایط استخدام موقت به حساب نمی‌آیند.
  7. قرارداد استخدام موقت را نمی‌توان فسخ کرد، به این علت که زمان انجام کار کوتاه است و تابع قانون کار می‌باشد. به همین علت نمی‌توان حق فسخ را برای طرفین در نظر گرفت.
  8. اگر کارگری پیش از به اتمام رسیدن زمان مقرر، اقدام به ترک کار کند، کارفرما حق این را ندارد که به اجبار کارگر را وادار به انجام دادن کار کند.
  9. اگر کارگر و کارمند پیش از اتمام مدت قرارداد، اقدام به ترک کار کنند، کارفرما می‌تواند ادعای خسارت داشته باشد و بعد از اثبات ادعای خود از محل تضمین کارگر و یا منابع قانونی دیگری، خسارت ذکر شده را مطالبه و دریافت کند.
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام