متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

قرارداد پيمانکاری ساختمان

قرارداد پيمانکاری ساختمان

جدول محتوا

در پروژه های ساختمانی، قراردادی تنظیم خواهد شد که در آن کارفرما، مهندس مشاور، پیمانکار و … شرایطی عمومی را مشخص می‌کنند. این اقدام باعث تسلط کامل طرفین به تمام نکات، ضوابط و مقررات می‌باشد. قرارداد پیمانکاری ساختمان مانند مشارکت در ساخت شامل نکات مهم ریز و درشتی می‌باشد که با مشورت گرفتن از وکلای باتجربه در این حوزه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری، می‌توانید در قرارداد های ساخت و ساز خود، هوشمندانه تر عمل کنید. به همین علت در این مقاله قصد داریم شما را با قرارداد پيمانکاری ساختمان از انواع مختلف تا نکات مهم در قرارداد پیمانکاری آشنا کنیم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

قرارداد پيمانکاری ساختمان چیست؟

قرارداد پیمانکاری به قراردادی گفته می‌شود که بین پیمانکار و کارفرما تنظیم خواهد شد که مطابق آن، کارفرما که یکی از طرفین قرارداد می‌باشد، مجموعه‌‌ای از امور شامل فعالیت‌ها و اقدامات را از پیمانکار، یعنی طرف دیگر قرارداد، درخواست می ‌کند به معنی دیگر، وظایف دو طرف قرارداد یعنی تعهدات، مسئولیت‌ها و شرایط های لازم را مشخص می‌کند. دامنه قرار پیمانکاری بسیار گسترده می‌باشد و شامل حمل و نقل، ساختمان و … است. این را هم در نظر بگیرید که پیمانکار می‌تواند فردی حقیقی یا حقوقی باشد.

نکات مهم در قرارداد پیمانکاری ساختمان

برای تنظیم قرارداد پیمانکاری ابتدا لازم است طرفین قرارداد به صورت دقیق و کامل مشخص شده و رابطه آن ها با یکدیگر به شکل کامل نوشته شود. پس از این مرحله تبیین ماهیت خدمت موضوع قرارداد است که باید روشن شود با این هدف که کاملا مشخص باشد که کارفرما از پیمانکار چه انتظاراتی دارد. در بعضی مواقع قرارداد عدم افشا اطلاعات (محرمانگی) هم در قرارداد پیمانکاری ضمیمه می‌شود. همچنین شرایط پرداخت و شرایط پایان قرارداد هم در انتهای قرارداد اضافه می‌گردد.

قرارداد پيمانکاری ساختمان
قرارداد پيمانکاری ساختمان

انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان

  • معین
  • مختلط
  • نامعین

حال قبل از اینکه توضیح دهیم قرارداد پیمانکاری از چه نوع قراردادی می‌باشد، باید قرارداد های معین، نامعین و مختلط آن را بررسی کنیم.

۱-عقود معین:

عقود معین از آن دسته قرارداد‌ هایی است که قانون گذار به شکل واضح، شرایط نوشتن و آثار آن را در متن قانون عنوان کرده باشد. از طرفی دیگر الزامی نیست طرفین تمام حقوق و تکالیف مربوط به خودشان را در متن قرارداد ذکر کنند. قرارداد هایی مثل بیع، اجاره، ضمان و … .

همچنین در عقود معین، اگر که ابهاماتی در قرارداد وجود داشته باشد یا طرفین قرارداد سکوت کرده باشند، آثاری که در قانون پیش بینی شده، جانشین اراده دو طرف قرارداد خواهد شد و به گونه‌ای سکوت یا ابهام موجود در قرارداد را برطرف می‌کند.


بیشتر بخوانید:

قرارداد با یک وکیل دادگستری چگونه است؟

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟


۲-عقود نامعین:

عقود نامعین همانطور که از اسم آن مشخص است، برعکس عقود معین می‌باشد. در این قرارداد قانون، تعهدات، مسئولیت‌ ها و شرایط مورد نیاز را در متن عنوان نکرده است. این دسته از قرارداد ‌ها بر اساس قواعد عمومی حاکم بر قرارداد‌ ها و اصل آزادی اراده موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شوند. در عقود نامعین با کشف قصد مشترک دو طرف قرارداد، باید ابهام یا سکوت قرارداد برطرف شود و در صورت ناتوانی در این مورد، از قواعد کلی حاکم بر معاملات برای تفسیر قرارداد استفاده خواهد شد.

۳-عقود مختلط:

بر اساس اصل آزادی اراده موضوع ماده ۱۰، در این دسته از قرارداد ‌ها، افراد می‌توانند در حدود قانون، با توجه به توافقات خود، با یکدیگر تراضی کرده و هر نامی را که می‌خواهند برای آن مشخص کنند. با توجه به توضیحات داده شده، قرارداد پیمانکاری، یک عقد نامعین می‌باشد که با توجه به قواعد عمومی و اختیاری که ماده ۱۰ قانون مدنی به هر یک از دو طرف داده است تنظیم می‌شود. به زبانی دیگر، دو طرف قرارداد می‌توانند تمام توافقاتی که با قانون مخالف نباشد را در متن نمونه قرارداد پیمانکاری بنویسند چون که قانون، از آن حمایت خواهد کرد.

قرارداد پيمانکاری ساختمان
قرارداد پيمانکاری ساختمان

وظایف مهم پیمانکار ساختمان

  • برنامه ‌ریزی اصولی در راستای پیشرفت‌ پروژه ساخت و ساز
  • پایبند بودن به نقشه‌ های فنی و اجرایی
  • قانونمندی در تمام مراحل ساخت و ساز
  • بازبینی و نظارت بر روی پیشرفت‌ ها و تغییرات در فرآیند انجام پروژه
  • پیگیری و بازدید به صورت مرتب و مدام از محل پروژه و اعمال تغییرات در صورت لزوم
  • رعایت کردن تمام مقررات ایمنی و مسئولیت در برابر بروز هرگونه حادثه در پروژه
  • حفظ امنیت کارگاه و تهیه کردن وسایل مورد نیاز خدماتی و حفاظتی برای کارگران ساختمان

نحوه بستن قرارداد پیمانکاری ساختمان

هر یک از نمونه قرارداد های پیمانکاری که به آن ها اشاره شد، شرایط خاص خوشان را دارند اما به طور کلی در زمان بستن قرارداد پیمانکاری لازم است به نکات مهمی توجه داشته باشید. در ادامه مطلب چند نمونه از آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

۱-مشخصات دو طرف قرارداد

کارفرما و پیمانکار وظیفه دارند مشخصات کامل خودشان را در متن قرارداد بنویسند. به این دلیل که، در صورت بروز هر نوع اختلاف بین کارفرما و پیمانکار، صدور اظهار نامه دادگاه و یا مرجع حل اختلاف با توجه به مشخصات نوشته شده در قرارداد ارسال شود.

۲-موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری

در قدم اول باید موضوع قرارداد با توجه به محتوای آن مشخص شود. در نتیجه، تعیین موضوع قرارداد، می‌تواند قدمی برای تنظیم تخصصی یک قرارداد پیمانکاری باشد.

۳-اسناد و مدارک

در انواع قرارداد پیمانکاری، باید به تمام اسناد و مدارکی که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار داده، دقت شود.

۴-مبلغ قرارداد پیمانکاری

در این بخش مبلغ توافق شده جهت انجام فعالیت، بین پیمانکار و کارفرما مشخص می‌شود. و در آخر این را بگوییم که در قرارداد پیمانکاری کارآمد، ذکر هر کدام از تعهدات پیمانکار و کارفرما در قرارداد پیمانکاری، الزامی می‌باشد.

قرارداد پيمانکاری ساختمان
قرارداد پيمانکاری ساختمان

جمع بندی

اهمیت، کاربرد و ویژگی های قرارداد پیمانکاری ساختمان و همچنین اهمیت نقش پیمانکار ساختمان بسیار مهم می‌باشد. در صورت نیاز شما می‌توانید با کمک مشاور کارشناس حقوقی در امور تنظیم قرارداد ها و نظارت بر روی مرحله اجرای پروژه، خطرات محتمل در قرارداد های پیمانکاری را کاهش دهید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام