متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

جدول محتوا

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان موضوعی است که در این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری به آن می پردازیم.

معنی ارث

ارث به تمامی اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و وظایف شخص بعد از مرگ او گفته می‌شود که به شخص دیگری منتقل خواهد شد. ارث همواره به مدت طولانی نقش مهم و اساسی در جوامع بشری داشته‌ است. مجموعه قوانین مرتبط با انتقال ارث در جوامع مختلف، متفاوت می‌باشد و در طول زمان تغییرات بسیار زیادی کرده‌ است.

پس از اینکه شخصی فوت می‌کند امکان دارد ماترکی (مال و اموالی) داشته باشد که وراث شخص فوت شده بعد از گرفتن گواهی انحصار وراثت می‌توانند آن ماترک (مال و اموال) را بین خودشان تقسیم کنند. به این ماترک که به وراث منتقل می‌شود، ارث می‌گویند.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

طبقات مختلف وراث

ماده ۸۶۲ – کسانی که به دلیل نسب ارث خواهند برد سه طبقه‌ می‌باشند :

  • پدر و مادر و فرزندان و نوه‌ها
  • پدر بزرگ و مادر بزرگ و برادر و خواهر و برادر زاده -و خواهر زاده
  • عمو و دایی و عمه و خاله و فرزندان آن‌ها
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

بر اساس قانون مدنی در صورتی که شخص فوت شده پدر و مادر نداشته باشد و فقط دارای چند فرزند باشد،‌ تمامی ارث به فرزندان او خواهد رسید. اگر شخص فوت شده همسری داشته باشد، در ابتدا سهم او که به مقدار یک هشتم است داده خواهد شد و سپس باقی مانده ماترک بین ورثه تقسیم می‌‎شود.

طبق ماده ۹۰۷ – اگر شخص فوت شده ابوین (پدر و مادر) نداشته باشد و یک یا چند فرزند داشته باشد، مال و اموال او به روش های زیر تقسیم خواهد شد :

اگر که فرزند منحصر به یکی باشد، چه پسر چه دختر، تمامی ترکه به او می‌رسد. اگر فرزندان متعدد باشند ولی همه آن‌ها یا پسر باشند یا همه آن‌ها دختر، ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم خواهد شد. اگر که فرزندان متعدد باشند و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی از آن‌ها دختر باشند، به پسر دو برابر دختر ارث می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

مراحل شکایت برای ارث

گرفتن ارث قبل از فوت پدر


به زبانی ساده تر، اگر وراث شخص فوت شده همه فرزند دختر و یا فرزند پسر باشند، ماترک به صورت برابر و مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. اما اگر فرزندان شخص فوت شده هم دختر و هم پسر باشند،‌ پسران دو برابر دختران ارث خواهند برد. اگر شخص فوت شده پدر و مادر هم داشته باشد، سهم پدر و مادر شخص فوت شده، یک ششم از اموال می‌باشد. اگر شخص فوت شده علاوه بر پدر و مادر یک فرزند دختر هم داشته باشد،‌ سهم پدر و مادر یک ششم و سهم دختر نصف اموال می‌باشد.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون جدید ارث مادر به فرزندان

با توجه به ماده ۹۰۷ قانون مدنی در رابطه با ارث بردن فرزندان از مادر :

  • اگر که مادری فوت کند و ابوین او (پدر و مادر) نیز در قید حیات نباشند و دارای یک یا چند فرزند باشد، ترکه مادر به روش های زیر بین وراث تقسیم می‌شود :
  • اگر فقط یک فرزند داشته باشد، چه پسر باشد و چه دختر، تمامی ترکه مادر به او می‌رسد.
  • چنانچه فرزندان متعددی داشته باشد که همگی پسر باشند یا همگی دختر، ترکه مادر باالسویه بین آن‌ها تقسیم می‌شود.
  • اگر فرزندان متعددی داشته باشد و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی از آن‌ها دختر باشند، به پسر دو برابر دختر ارث می‌رسد.
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون ارث برای فرزند فوت شده

در رابطه با ارث فرزند فوت شده، بر طبق قوانین وراثتی، فرزندی که قبل از پدر فوت کرده باشد ، از پدر ارث نخواهد برد و به فرزندان وی هم ارثی نخواهد رسید، بلکه دقیقا بر عکس آن اتفاق می‌افتد و پدر از اموال فرزند خود که فوت شده است ارث خواهد برد که بر اساس قانون مقدار ارث پدر مشخص شده است.

فرزندان فرزندی که فوت شده یعنی همان نوه‌ها در صورتی از پدر بزرگ خود ارث خواهند برد که هیچ خویشاوند نسبی از هیچ کدام از طبقات نسبی پدر بزرگ خود وجود نداشته باشد ولی اگر کسی وجود داشته باشد، هیچ ارثی به آن‌ها نخواهد رسید .

بر اساس قانون فرزندان شخصی که فوت شده هیچ حقی از اموال پدر بزرگ خود ندارند مگر آنکه پدر بزرگ آنها بر طبق علاقه و عاطفه‌ای که بین آن‌ها وجود دارد، بخشی از میراث خودش را به آن‌ها واگذار کند و از نظر اخلاقی قصد حمایت از نوه های خودش را داشته باشد.

بر اساس قانون مدنی ماده ۹۱۰ هر زمان که شخص فوت شده فرزندی داشته باشد، دیگر به نوه ارث نمی‌رسد. حتی اگر فقط یک فرزند داشته باشد. اما اگر همه فرزندان پدر بزرگ در قید حیات نباشند، نوه جزء وراث طبقه اول شناخته خواهد شد.

قانون شیوه تقسیم ارث میان نوه ها را به صورت مساوی قرار داده است و نوه دختری و پسری به صورت مساوی از ارث سهم خواهند برد.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان
قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

ارث به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد ؟

  • اگر مردی بگوید که این شخص فرزند من نیست و به همسر خودش تهمت زنا بزند.
  • کافر از مسلمان ارث نخواهد برد.
  • اگر قاتل، جزء وراث مقتول باشد، در صورتی که قتل عمدی باشد، از مقتول ارث نخواهد برد.
  • طفل متولد شده از طریق زنا از والدین ارث نخواهد برد.
  • به فرزند متولد نشده فقط در صورتی ارث خواهد رسید که زنده به دنیا بیاید.
  • اگر تاریخ فوت دو نفر که از همدیگر ارث می‌برند مشخص نباشد، این دو از یکدیگر ارث نخواهند برد، مگر اینکه علت فوت غرق شدن در آب یا هدم (وقوع حادثه هایی مثل زلزله، تصادف، انفجار گاز، اصابت بمب، موشک و … . هدم در لغت به معنی انهدام و خرابی است) باشد.

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت

گواهی فوت شخص فوت شده از سال ۹۵ در برخی استان‌ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت دریافت می‌شود. مدارک لازم جهت درخواست گواهی انحصار وراثت شامل موارد زیر می‌باشد :

  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه شخص فوت شده
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیانا وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام