متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

جدول محتوا

برخی از مردم تصور می‌کنند در صورتی که طرفین یک قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند، می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و از قید تعهدات متقابل رها شوند. به عنوان مثال، عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت باعث بروز اختلافات زیادی خواهد شد.

با توجه به اینکه سازندگان ساختمان، به طور معمول، اطلاعات بیش تری از افراد عادی در مورد مسائل احداث بنا دارند، در نتیجه، این امر باعث تنظیم قرارداد‌هایی می‌شود که امکان دارد سبب ایجاد اختلافات شدید و فرساینده و نهایتا وارد شدن خسارت‌های بسیار به مالكان شود.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

در این مقاله نتایج عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ابتدا باید بدانیم که قرارداد مشارکت در ساخت چه قراردادی می‌باشد و شامل چه مواردی است. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد در زمینه سرمایه گذاری محسوب می‌شود که بین مالک و یا مالکین و سازنده و یا سازندگان تنظیم خواهد شد.

در این قرارداد مالک بر سر ساخت یک ملکی با مشخصات معین در زمین خود موافقت می‌کند و سازنده هم با ساخت و اجرای پروژه در زمین ذکر شده با متراژ و مشخصات خاصی موافقت می‌کند و در نهایت هر یک از طرفین قرارداد سهم خودشان را در قالب واحد آپارتمان به میزان مشخص شده در قرارداد و در طبقه و موقعیت مشخص شده در قرارداد تحویل می‌گیرند و سند‌ها به نام طرفین زده خواهد شد.

ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت طبق اصل آزادی قرارداد‌ها و بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی می‌باشد. طبق ماده ۱۰ قانون مدنی اگر قراردادی از قواعد قانونی و شرعی تبعیت کند، صحیح و لازم الاجرا می‌باشد و طرف‌‌های قرارداد موظف به رعایت کردن تعهدات قراردادی خود در نمونه قرارداد مشارکت ساختمان خواهند بود. پس برای بررسی حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت باید به این ماده در متن قرارداد دقت و توجه شود.

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

در برابر عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت چه باید کرد ؟

با توجه به قوانینی که در زمینه تنظیم قرارداد‌هایی این چنین بدان رجوع می‌شود از قبیل قانون مدنی، قانون مسئولیت مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، باید اطلاع داشت که در صورت توافق میان طرفین قرارداد و نیز تصریح در قرارداد، در صورت عدم انجام تعهدات، الزام متخلف به انجام تعهدات و یا جبران خسارت‌های وارده بر اساس قرارداد، در مراجع قضائی قابل طرح و تقاضا خواهد بود.

این مطلب را باید عنوان کرد که اثبات ورود این نوع خسارات، دشوار بوده و امکان دارد که از توان افراد عادی خارج باشد. به خصوص اگر خسارت از نوع عدم النفع باشد، که به موجب تبصره ۲ ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی قابل مطالبه نیست.

عدم النفع یعنی خسارتی که به واسطه راکد و بی استفاده ماندن و یا سود نبردن از آنچه در حالت عادی می‌تواند برای شخص مورد نظر، دارای منافع مالی باشد، وارد شده است.

برای مثال اگر ساختمان شما دو ماه دیر تر از موعد تحویل داده شود، اگر به موقع تحویل داده شده بود، در این دو ماه شما می‌توانستید آن را اجاره دهید و مبلغی را تحت عنوان اجاره بها دریافت کنید ولی اکنون به واسطه بد عهدی طرف قرارداد شما، از این منفعت مالی محروم شده‌اید و این خسارت را نمی‌توانید قانونا مطالبه کنید. البته می‌توان قرارداد را به گونه‌ای تنظیم کرد که با این مشکل رو به رو نشد.

بیشتر بخوانید:

نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

در برابر عدم انجام تعهدات، کاری که باید کرد این است که بر اساس ماده ۲۲۷ قانون مدنی باید در ابتدا دادخواست الزام متعهد به انجام تعهدات داده شود و یا طبق ماده ۲۲۲ قانون مدنی، خواهان از دادگاه جهت اجرای حکم محکومیت متعهد به انجام تعهدات، کسب مجوز کند تا عمل متعهد را خود انجام دهد و متخلف را به پرداخت کردن هزینه‌های آن محکوم کند.

برای مثال اگر سازنده، ساختمان را بر خلاف تعهد، در حالت نیمه کاره رها کند و تکمیل آن مستلزم هزینه باشد، مالک نمی‌تواند در ابتدا از دادگاه محکومیت متعهد را به پرداخت هزینه‌های مورد نیاز جهت تکمیل ساختمان درخواست کند، بلکه باید دادخواست الزام متعهد به انجام تعهدات را تقدیم دادگاه کند

بنابراین، این نحوه اقدام به طور معمول سبب رنجش کسی خواهد شد که طرف مقابل او تعهدات خود را انجام نداده و حالا تازه او متوجه می‌شود که به این راحتی‌ها به حق خود نمی‌رسد و زمان زیادی را از دست خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان

نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان چگونه می‌باشد؟

اهمیت حضور داشتن وکیل مجرب در تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت

اهمیت مراجعه کردن به یک وکیل متخصص برای تنظیم این نوع قرارداد‌ها از این جهت است که وکیل با آگاهی به مقررات مذکور می‌تواند با استفاده از خیار تخلف شرط از میزان اختلافات کاهش دهد و در صورت عدم انجام تعهدات از طرف متعهد، اختیار فسخ معامله را برای موکل (متعهد له) منظور می‌کند و یا بر اساس ماده ۲۳۶ قانون مدنی، فسخ معامله را به صورت شرط نتیجه (انفساخ) در معامله قید و درج کند.

با توجه به نکات گفته شده وکیل دادگستری می‌تواند در قرارداد شرطی را جای دهد که هرگاه سازنده بنا به تعهدات قید شده در قرارداد عمل نکند و یا در زمان مقرر انجام ندهد، قرارداد خود به خود به شکل شرط نتیجه منفسخ شود. در این صورت، حتی نیاز به اعلام فسخ قرارداد از طرف مالک نخواهد بود و معامله به صرف تخلف از شرایط، منفسخ خواهد شد. در چنین شرایطی، دادخواست ابتدایی بر مبنای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دادگاه تقدیم می‌شود.

عدم انجام تعهد
عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

کلام آخر

برخی از افراد گمان می‌کنند که تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، کار راحتی است و نیاز به وکیل گرفتن و یا مشاوره با وکیل دادگستری ندارد و مراجعه کردن به وکیل دادگستری، خرج اضافی می‌باشد.

بیش تر مراجعین به دادگستری در مورد اختلافات قراردادی میان مالک و سازنده ( قرارداد‌های مشارکت در ساخت ) همان کسانی هستند که به این تصور اشتباه خود اصرار کرده و با خوش خیالی، قراردادی را تنظیم کرده‌اند که حالا سال‌ها است دوندگی می‌کنند تا به حق خود برسند.

بنابراین حضور وکیل مجرب و متخصص در زمینه دعاوی ملکی در زمان تنظیم قرارداد مشارکت موجب پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده خواهد شد و طرفین با خیالی راحت به شروع کار خواهند پرداخت.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام