متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

صلح عمری چیست ؟

صلح عمری

جدول محتوا

در این مقاله قصد داریم تا در مورد مباحثی مثل صلح عمری چیست، شرایط صلح عمری، تفاوت صلح عمری با وصیت نامه، ارکان صلح عمری و … توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

کاربرد صلح عمری در حال حاضر بسیار بیش تر از گذشته شده است و افراد زیادی با انعقاد قرارداد صلح برای امور مختلف، دامنه حقوقی این نوع از قرارداد را گسترش داده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

صلح عمری چیست ؟

صلح عمری قراردادی که به موجب آن، شخصی حق استفاده کردن از ملک خود را برای مدت عمر خود و یا عمر منتفع و یا عمر شخصی دیگر منتقل می‌کند. پس در پاسخ به پرسش صلح عمری چیست می توان گفت که مالک یک ملک، شرط می‌کند تا زمانی که در قید حیات است. منافع ملک متعلق به خود او باشد و پس از فوت، شخصی که صلح به نفع او شده است به صورت شش دانگ مالک مال و منافع آن شود.

به عنوان مثال پدری خانه خود را با یک قرارداد رسمی به صورت صلح عمری به فرزند خود منتقل می‌کند. پدر ضمن این قرارداد شرط خواهد کرد که تا هنگامی که در قید حیات است بتواند از منافع ملک خود استفاده کند.

به عنوان مثال بتواند آن را اجاره بدهد و همچنین شرط می‌کند که پس از فوت او عین ملک و منافع آن ملک به صورت کامل متعلق به فرزندش باشد.

همچنین می‌توان در صلح حق فسخ مادام العمر هم برای مصالح در نظر گرفت. شرط فسخ مادام العمر به این معنی است که مصالح در هر زمانی که بخواهد می‌تواند صلح را به صورت یک طرفه و بدون حضور متصالح فسخ کند.

صلح عمری چیست
صلح عمری چیست

ارکان صلح عمری چیست ؟

مصالح : فردی که مال خود را به عنوان عقد صلح به دیگری انتقال می‌دهد.

متصالح : فردی که مال را از مصالح قبول و دریافت می‌کند.

مورد صلح : مالی که مورد قرارداد صلح قرار می‌گیرد.

مال‌ الصلح : پول و یا مالی که یک طرف در ازای قبول کردن پیشنهاد صلح، از دیگری دریافت می‌کند.

مزایای صلح عمری

از جمله مزیت های صلح عمری این می‌باشد که مالک مال ضمن انتقال سند، حق استفاده کردن از مال را تا پایان عمر خود برای خودش حفظ می‌کند و اموال پس از فوت شخص فوت شده یا همان متوفی، به متصالح منتقل می‌شود. و مالک در دوران حیات خود حق استفاده کردن از آن را برای خود حفظ خواهد کرد.

سند صلح سندی رسمی می‌باشد و تمامی محتویات و امضا های درج شده در آن رسمی و معتبر هستند.

نسبت به سند صلح تنها می‌توان ادعای جعل کرد و نمی‌توان نسبت به محتویات و امضا های درج شده در آن اظهار تردید و یا انکار کرد.

صلح عمری چیست
صلح عمری چیست

تفاوت وصیت نامه با صلح عمری چیست ؟

صلح عمری در قوانین حقوقی به معنای عقد و قراردادی می‌باشد که شخص اموال خود را به اشخاصی مثل همسر و فرزند و یا … صلح می‌کند و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ در قید حیات اﺳﺖ، هر گونه دﺧﺎﻟﺖ و ﻧﻈﺎرت و اﺧﺘﯿﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎل ﺧﻮدش را دارد. ولی پس از فوت مالک، ﻣﺎﻟﮏ آن ﻣﺎل صلح شده، ﻓﺮزﻧﺪ و ﯾﺎ ﺷﺨﺺ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ، ﺗﺎﺑﻊ ﻣﻘﺮرات ارث ﻧمی‌باشد.

در وصیت نامه افراد می‌توانند فقط تا یک سوم از اموال خود را برای پس از فوت وصیت کنند و دو سوم باقی مانده ارث بر اساس قانون ارث تقسیم خواهد شد.

ولی در صلح عمری، مالک علاوه بر اینکه این توانایی را دارد که تمام مال را منتقل کند، ضمن انتقال سند حق استفاده کردن از مال را تا پایان عمر خود برای خودش حفظ می‌کند.

نحوه تنظیم صلح نامه عمری چگونه است ؟

برای تنظیم صلح نامه عمری لازم است که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده تا سند مصالحه به شرط عمری را منعقد کنید. تا جایی که امکان دارد از تنظیم صلح نامه به صورت سند عادی خودداری کنید. چرا که احتمال فسخ و یا ابطال صلح نامه عادی خود را به دلیل عدم رعایت نکات حقوقی و یا حتی ایراد های متعددی که طرف دیگر قرارداد می‌تواند به آن وارد کند را بالا می‌برید.

در نهایت متحمل هزینه های بالای دادرسی از جمله هزینه کارشناسی، حق الوکاله و … خواهید شد.

صلح عمری چیست
صلح عمری چیست

شرایط صلح عمری چیست ؟

از نظر حقوقی تنظیم صلح باید دارای شرایطی باشد که رعایت نکردن آن ها موجب بی اعتبار شدن صلح نامه خواهد شود. و در آینده مشکلات و هزینه های فراوان و متعددی را بر شما تحمیل خواهد کرد. از جمله شرایط و مواردی که در زمان تنظیم صلح نامه باید مورد توجه قرار بگیرند و رعایت شوند عبارتند از :

  • طرفین قرارداد صلح عاقل، بالغ و رشید باشند.
  • مفاد و محتوای صلح نامه مخالف قانون نباشد.
  • مفاد و محتوای صلح نامه با نظم عمومی و اخلاق حسنه در تعارض نباشد.
  • در صلح نامه هویت مصالح، متصالح، مال الصلح و مورد صلح واضح و مشخص باشند.
  • تعهدات طرفین قرارداد صلح، بدون ابهام باشد.
  • مشروعیت صلح در هر عقدی باید در جهت مشروع و قانونی باشد و اگر در جهت غیر قانونی و نامشروع قرار بگیرد، معامله باطل به حساب می‌آید. یعنی هدف و نیت و انگیزه از این معامله به صورت نامشروع نباشد.
صلح عمری چیست
صلح عمری چیست

جمع بندی

صلح عمری عقد و قراردادی می‌باشد که شخص می‌تواند مال و اموال خود را به شخص دیگری مثل همسر و فرزند و … انتقال دهد.

ضمن اینکه حق استفاده کردن از مال خود را تا پایان عمر خود دارد. و می‌تواند از منافع آن استفاده کند در حالی که در وصیت نامه این گونه نیست. و شخص فقط تا یک سوم از اموال خودش را می‌تواند به شخص مورد نظر ببخشد.

سند قرارداد صلح عمری رسمی و دارای اعتبار است. عقد صلح عمری باید دارای شرایطی باشد که رعایت نکردن آن ها موجب بی اعتبار شدن معامله خواهد شد.

مواردی مثل بالغ و عاقل بودن طرفین، مشروعیت داشتن هدف و نیت قرارداد، مغایرت نداشتن مفاد قرارداد با قوانین و … که در این مطلب به آن ها اشاره داشتیم.

امیدواریم که این مطلب در رابطه با صلح عمری و شرایط آن برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام