متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه امکان پذیر می‌باشد؟

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

جدول محتوا

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه امکان پذیر می‌باشد؟

نکته قابل ذکر این است که کارگر حتی اگر هیچ مدرک کتبی نداشته باشد، می‌تواند از کارفرما شکایت کرده و حق قانونی خود را طلب کند. در واقع نداشتن قرارداد در صورت شکایت، به ضرر کارفرما خواهد بود چون ممکن است کارگر موارد مختلف را بیشتر از میزان توافق بین خودش و کارفرما، اعلام کند.

بنابراین با اینکه کارفرما برای شانه خالی کردن از پرداخت حقوق اولیه کارگر از بستن یک قرارداد مناسب فرار می‌کند، اما این موضوع در مراحل مختلف باعث ایجاد ضرر زیاد مالی برای او می‌شود.

نکته مهم این است که عدم وجود قرارداد کتبی، به معنی پایمال شدن حقوق کارگر نیست. چون با توجه به ماده‌های ۲، ۳ و ۴ قانون کار و همچنین با توجه به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، قرارداد کاری تنها به شکل کتبی نیست و می‌تواند شفاهی نیز باشد.

هر چند در صورت ایجاد اختلاف، اثبات وجود رابطه کاری برای شروع شکایت کمی سخت تر خواهد شد، اما آن‌ چه اهمیت دارد این است که تنها راه اثبات وجود رابطه کاری، قرارداد کتبی نیست و حتی توافق شفاهی، به عنوان قرارداد کاری قابل قبول می‌باشد و در مراجع معتبر، به آن استناد خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی قراردادی تماس بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

شکایت از کارفرما بدون قرارداد
شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد چه مراحلی دارد؟

شکایت از کارفرما بدون قرارداد دارای مراحل مشخصی می‌باشد. در ابتدا و قبل از هر چیز، کارگر باید مدارک لازم را جمع آوری کرده و بدون هیچ قراردادی اثبات کند که در آن بازه زمانی مشخص و مورد ادعا، به عنوان کارگر در محل کار حضور داشته و فعالیت‌های مورد نظر کارفرما را اجرا کرده است. این مدارک شامل سند‌های متفاوتی می‌باشد که در ادامه مطلب با بعضی از مهم ترین آن ها برای اثبات حضور در محل کار، آشنا خواهیم شد.

بعد از آن کارگر باید در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت نام، و کد رهگیری دریافت کند. پس از آن در اداره کار و از واحد دادخواست، برگه دادخواست را تحویل گرفته و با داشتن مدارکی مثل شناسنامه و کارت ملی، دادخواست را تکمیل کرده و سپس دادخواست را به اداره کار ارائه داده و شکایت خود را به صورت رسمی ثبت کند.

در زمان تکمیل دادخواست باید موارد درج شده در آن مانند محل انجام کار، اطلاعات شخصی کارگر و کارفرما و در آخر، مورد شکایت خود را عنوان کند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که کارگر باید مورد شکایت را نهایت در چهار خط نوشته و به هیچ وجه توضیح بیش از اندازه ندهد.

اعلام دقیق شکایت باید در روز رسیدگی انجام شده و کارگر باید در آن روز با به همراه داشتن مدارک اثبات دعوای خود، در محل رسیدگی حاضر شود.

معمولا روند رسیدگی به شرح زیر می‌باشد:

  • شکایت کارگر از کارفرما در مرجع معتبر مانند اداره کار
  • ارسال ابلاغیه به کارفرما و مشخص کردن جلسه رسیدگی
  • حضور کارگر و کارفرما در جلسه مصالحه برای حل اختلاف ایجاد شده
  • در صورت عدم ایجاد مصالحه، دو هفته پس از این جلسه، یک جلسه تشخیص شکایت برگزار می‌شود و باید کارگر در این مرحله تمامی مدارک و ادله خود را برای اثبات ارائه دهد
  • کارشناسان بعد از بررسی مدارک ارائه شده و بر طبق گفته طرفین، رای خود را صادر می‌کند و در صورت پذیرش رای از سوی هر دو طرف، روند شکایت با اجرای رای صادر شده تمام می‌شود.
  • در صورت عدم پذیرش رای صادر شده از سوی یکی از طرفین، جلسه حل اختلاف پس از گذشت بازه زمانی ۱۰ روزه، برگزار می‌شود
  • اگر رای جلسه حل اختلاف هم با مخالفت یکی از طرفین مواجه شود، شکایت به دادگاه ارجاع‌ داده می‌شود و از طرف یک مرجع بالاتر شکایت دنبال خواهد شد.

به طور معمول در مرحله آخر شکایت به نتیجه می‌رسد و یا دو طرف به یک توافق نسبی دست پیدا می‌کنند. اگر کارفرما حتی پس از این جلسه، حقوق و مزایای قانونی کارگر را پرداخت نکند، دادگاه حق این را دارد که تمامی مبلغ مورد نظر برای پرداخت به کارگر را از حساب بانکی کارفرما یا اموال او، برداشت کند و رای خود را از این طریق به اجرا درآورد.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد
شکایت از کارفرما بدون قرارداد

چه مدارکی برای اثبات رابطه کاری بدون قرارداد کتبی، نیاز است؟

با اینکه داشتن یک قرارداد کتبی روند ثبت شکایت را سریع و آسان‌تر می‌کند، اما در صورت نداشتن هیچ قرارداد کتبی نیز می‌توانید وجود رابطه کاری بین خود و کارفرما را ثابت کنید. مدرک های مختلفی وجود دارد که با داشتن هر کدام از آن‌ها، رابطه کاری بین شما و کارفرما ثابت می‌شود. مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد کتبی شامل موارد زیر هستند:

  • حکم استخدام، حکم ارتقای شغلی یا تغییر پست در مجموعه و یا هر مدرک دیگر که در بازه زمانی مورد ادعای کارگر باشد و به اسم او نوشته شده باشد
  • لیست حقوق کارگاه به علاوه اظهار نامه مالیاتی که در اداره دارایی مربوطه، تایید شده باشد
  • دفاتر قانونی کارگاه و یا اسناد هزینه های مربوطه که حضور کارگر در آن محیط کار را تایید کند
  • لیست حقوق کارگاه
  • گواهی بانک مبنی بر واریز شدن حقوق در یک بازه زمانی معین به کارگر از طرف کارفرما
  • فیش یا رسید حقوق، چک بانکی و یا کارت افتتاح حساب در بانک؛
  • کارت حضور و غیاب، ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارگران در کارگاه
  • کارت بهداشت کارگر که از سوی اداره بهداشت محیط کار صادر شده باشد
  • معاینات پزشکی قبل از استخدام
  • تقاضای کارگر برای ارسال بازرس به محیط کار و تحقیق از محل کار مشخص شده برای ثابت کردن حضور او در آن محل
  • جمع آوری استشهادیه محلی با امضای همکاران سابق کارگر و یا استشهاد واحد های تجاری هم‌جوار با محل کار مشخص شده
  • داشتن یک برگه مرخصی یا ماموریت تایید‌ شده از طرف شرکت
  • فاکتور خرید و فروش اجناس برای شرکت یا معرفی نامه کارگر به سایر موسسه ها مانند بانک، شرکت و یا نهاد های دیگر
  • سایر مدارک مشابه که به نوعی حضور کارگر و کار برای آن شرکت و مجموعه را تایید کند.

پس با توجه به موارد ذکر شده، نداشتن قرارداد کتبی مانعی برای ثبت شکایت نمی‌باشد و فقط کافی است یکی از مدارک ذکر شده را به عنوان تاییدیه حضور خود در آن بازه زمانی مورد ادعا را به نهاد مورد شکایت مثل اداره کار یا … ارائه دهید.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

مهلت زمان شکایت از کارفرما بدون قرارداد چقدر می باشد؟

ممکن است فکر کنید که مهلت شکایت از کارفرما، مخصوصا در مواقعی که قرارداد کتبی با کارفرما ندارید، بسیار محدود و کم است و با گذشت چند ماه یا چند سال، نمی‌توانید برای رسیدگی به حق و حقوق پایمال‌شده خود، شکایت کنید. اما چیزی که وجود دارد این است که هیچ مدت زمان محدودی در این بین مشخص نشده و در هر زمانی می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. حتی پس از فوت کارگر و گذر زمان، بازماندگان می‌توانند از کارفرمای کارگر فوت‌ شده شکایت کرده و حق و حقوق او را مطالبه کنند.

تنها حالتی که قانون محدودیت زمان شامل آن می‌شود، شکایت بر علیه اخراج خواهد بود که کارگر فقط ۱ ماه بعد از اخراج وقت دارد نسبت به اخراج خود اعتراض کرده و شکایت کند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام