متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است ؟

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است

جدول محتوا

یکی از دعاوی حقوقی که امروزه با آن رو به رو هستیم شکایت از سازنده ساختمان می‌باشد. به همین علت توضیح خواهیم‌داد که شکایت از سازنده ساختمان چگونه است.

امروزه تعامل میان مالک و سازنده تحت عنوان مشارکت در ساخت بسیار رواج پیدا کرده است. بر همین اساس بین مالک و سازنده توافقاتی انجام می‌شود که عدم اجرای هر کدام از این توافقات به وسیله سازنده سبب بروز مشکل میان سازنده و مالک خواهد شد.

در ادامه این مقاله من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری اطلاعات دقیقی در رابطه با اینکه شکایت از سازنده ساختمان چگونه است به شما عزیزان ارائه خواهم‌ داد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

مسئولیت سازنده ساختمان

  1. مورد بررسی قرار‌دادن نقشه‌ها و حساب‌ها برای تمامی جزئیات پروژه
  2. تهیه نسخه‌ای از برنامه‌ها و حساب‌های پروژه و اصلاحات صورت گرفته
  3. آشنایی با مشخصات، ضمایم و بخشنامه‌های صادر شده از طرف وزارت‌ خانه و اطلاع نهاد نظارتی بر آن‌ها
  4. تاکید بر پیمانکار جهت کار در محدوده مشخصات
  5. نظارت بر کار‌های پیمانکار و پیگیری هر نوع مشکل جدید در حین کار و برطرف کردن فوری و پیدا کردن راه حل برای مشکلات
  6. تهیه کردن گزارش روزانه برای مهندس مقیم، از جمله مشاهداتی که لازم است به پیمانکار توجه شود، تهیه کردن گزارش ماهانه و ذکر درصد تکمیل جهت جلوگیری از دلایل تاخیر
  7. اجرا کردن رهنمود‌های مهندس مقیم
  8. پیگیری، راهنمایی و ارائه‌دادن مشاوره و راهنمایی از طریق شرکت بازسازی ساختمان به دیگر نهاد‌های نظارتی پروژه و آشنایی هر یک از عناصر با وظایف آن
  9. پیگیری شرایط آب و هوایی روزانه، و مناسب بودن انجام كار‌ها در آن، رعایت کردن عوامل ایمنی و حل مشكلات شهروندان
  10. بررسی کردن درصد اتمام و پیشرفت کار

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است ؟

در صورت وجود مغایرت مفاد قرارداد از طرف پیمانکار، مالک می‌تواند جهت شکایت اقدام کند. جهت انجام این کار در ابتدا لازم است که ‌دادخواست تامین دلیل‌داده شود.‌ دادخواست تامین دلیل به معنی ارائه‌دادن دلایل محکمه پسند به‌ دادگاه است.

مالک جهت ارائه این ‌دادخواست باید به شورای حل اختلافی که ملک در آن واقع شده است مراجعه نماید. بعد از مراجعه به شورا باید هزینه‌ای را تحت عنوان هزینه کارشناسی توسط مالک پرداخت کند و با ارائه‌دادن فیش واریزی شورا اقدام به تعیین کارشناس می‌کند.

سپس شورای حل اختلاف با اعزام کارشناس رسمی‌ دادگستری به محلی که ملک در آن قرار دارد صورت جلسه‌ای بر مبنای تشخیص کارشناس مرتبط با بررسی مشکل و تعیین میزان خسارت تنظیم خواهد کرد.

در‌ دادگاه هم قاضی با توجه به نظر کارشناس‌ دادگستری رای خود را صادر می‌کند. بر اساس این صورت جلسه مالک قادر است که اقامه دعوا کرده و مطالبه خسارت علیه سازنده را مطرح نماید. در ادامه مقاله شکایت از سازنده ساختمان چگونه است به دلایل ایجاد اختلاف و شکایت اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

عدم انجام تعهدات در مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در مشارکت در ساخت

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است

شکایت از سازنده ساختمان به علت عدم تحویل به موقع ملک

در قرارداد مشارکت در ساخت، مدت آغاز و اتمام قرارداد قید می‌شود. در حقیقت باید تاریخ تحویل و آماده شدن ملک در قرارداد مشخص شود.

البته تاریخ اعلامی به حهت تحویل ساختمان، به صورت تقریبی مشخص می‌شود و در قرارداد‌های ساخت و ساز شرایطی وجود دارد که فرآیند ساخت و ساز برای مدت معینی متوقف شود که این موضوع میان طرفین قرارداد حل و فصل شود.

در شرایطی که سازنده به تعهد خود مبنی بر تحویل ساختمان طبق تاریخ مشخص عمل نکند، مالک این حق را دارد که از سازنده ساختمان شکایت کند.

اگر سازنده به مالک اطلاع‌داده باشد که امکان دارد ساختمان با تاخیر آماده و تحویل‌داده شود و مالک هم این امر را بپذیرد، نیازی به طرح دعوا نمی‌باشد.

اما هنگامی بحث شکایت از سازنده ساختمان به علت عدم تحویل به موقع ملک مطرح می‌شود که در تاریخ قید شده در قرارداد، ملک به مالک تحویل‌داده نشود.

در حقیقت سازنده، تحویل ملک با تاخیر را به مالک ملک اطلاع نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود تا بین طرفین اختلاف ایجاد شود.

در هر صورت تحویل ندادن ساختمان طبق توافق انجام شده بین طرفین قرارداد در زمان اعلامی، منجر به شکایت از سازنده ساختمان خواهد شد.

البته در چنین شرایطی، بهتر است که مالک قبل از ثبت شکایت، مشکل ایجاد شده را با سازنده در میان بگذارد و این مسئله را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

در شرایطی که اختلاف طرفین از راه مسالمت آمیز حل نشد، باید روش قانونی طرح شکایت از سر گرفته شود. آماده کردن ساختمان و تحویل آن در موعد مشخص شده از جمله وظایف مهم و اصلی سازنده است.

برخی مواقع ممکن است که به علت عدم تامین هزینه‌‌های مربوطه از سوی مالک، پروژه ساخت و ساز متوقف شود که در این شرایط تحویل ملک در موعد مقرر دشوار می‌شود.

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است

شکایت از سازنده ساختمان به علت وجود نواقص در ساختمان

ساخت و آماده کردن کلی بخش‌‌های یک ساختمان بر عهده سازنده می‌باشد. طبق آنچه بین طرفین توافق شده است، سازنده باید عملیات ساخت و ساز را به صورتی انجام دهد که مطابق با انتظار مالک باشد.

اگر سازنده از مصالح ساختمانی بی‌ کیفیت در زمان ساخت و ساز استفاده کند، سبب بروز نواقص در ساختمان ساخته شده می‌شود. دلیل آن که بسیاری از آپارتمان‌‌ها در همان سال‌‌های اول دچار نقص‌های فنی می‌شوند، به علت ساخت و ساز نا مناسب است.

سازنده‌ای که از مصالح غیر استاندارد استفاده می‌کند، در آینده نه چندان دور موجب می‌شود تا سازه با مشکلاتی مواجه شود و در چنین شرایطی در حقیقت ساختمان نا ایمن ساخته شده است.

در واقع استفاده کردن از مصالحی که کیفیت پایینی دارند، باعث بروز مشکلات عدیده برای ساختمان در حال ساخت خواهد شد. کیفیت مصالح استفاده شده در ایمن بودن سازه بسیار مهم می‌باشد.

مالک با تحویل گرفتن ساختمانی نا ایمن، حق این را دارد که از سازنده ساختمان شکایت کند. سازنده با اخذ هرینه‌های بالا به مالک آپارتمانی را تحویل‌داده است که مطابق با میل او نمی‌باشد.

سازنده بر اساس قرارداد مشارکت در ساخت، موظف است که ساختمان را طبق توافقی که صورت گرفته است، بسازد که در غیر این صورت زمینه اختلاف بین مالک و سازنده ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نحوه تقسیم واحد‌ها در مشارکت در ساخت

شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان

نواقص در ساختمان

اختلاف در زمینه سهم الشرکه قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مواردی که زمینه اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت را ایجاد می‌کند، بحث میزان سهم الشرکه طرفین می‌باشد.

سهم سازنده و مالک برای پروژه ساخت و ساز باید از پیش مشخص شود و در نهایت میزان آن در قرارداد قید شود.

معمولا نحوه تقسیم سود در قرارداد‌های مشارکت در ساخت، ۵۵ درصد برای مالک و ۴۵ درصد برای سازنده می‌باشذ.

البته این میزان برای تمام قرارداد‌های ساخت و ساز ثابت نیست و می‌تواند تغییر کند. این موضوع که تقسیم سود به چه صورتی باید انجام شود، به توافق طرفین بستگی دارد.

در شرایطی که سازنده بیش تر از سهم قانونی خود دریافت کند، مالک این حق را دارد تا از او شکایت کند. لازم به ذکر است که پیش از شروع پروژه ساخت و ساز، سازنده با مالک در مورد سهم الشرکه به توافق کلی می‌رسند و پس از آن به شرایط بعدی قرارداد پرداخته خواهد شد.

بعضی از سازندگان ساختمان به علت سابقه کاری خود به طور معمول سود بیش تری را از مالک تقاضا دارند که در صورت توافق، مالک وظیفه دارد تا سهم الشرکه تعیین شده را پرداخت کند.

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است

برای شکایت از سازنده ساختمان چگونه شکایت‌ نامه تنظیم کنیم ؟

در صورتی که قصد شکایت بر علیه سازنده ساختمان را دارید، باید در مرحله اول بتوانید شکایت‌ نامه‌ای مرتبط با مشکلی که ایجاد شده است، تنظیم کنید. در شرایطی که تنظیم شکایت‌ نامه به درستی انجام نشده باشد، از طرف مراجع ذی صلاح رسیدگی نخواهد شد.

ثبت و ارائه شکایت‌ نامه در حقیقت اولین و مهم‌‌ترین قدم در شکایت از سازنده ساختمان می‌باشد. پس اگر قصد دارید که شکایت شما در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون وجود مشکل خاصی مورد بررسی قرار بگیرد، باید بتوانید که شکوائیه‌ای با رعایت اصول قانونی تهیه و تنظیم کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تنظیم شکوائیه اصولی و دقیق از یک وکیل دعاوی ملکی مجرب و با تجربه مانند سمیه خدایی پور کمک بگیرید تا مراحل شکایت شما هر چه سریع تر انجام شود و مشکل دیگری به مشکلات شما اضافه نشود.

امیدواریم که مقاله شکایت از سازنده ساختمان چگونه است برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام