متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

جدول محتوا

شرایط ابطال یک قرارداد چیست؟ حتما تا کنون برای شما هم پیش آمده که قراردادی را به امضا برسانید و یا معامله‌ای بین شما و شخص دیگری منعقد شود. قرارداد ها یا معاملات لازمه ایجاد کردن نظم بین روابط انسان ها می‌باشد. انعقاد قرارداد ها و بر هم ‌زدن آن ها هم تابع قواعد و قوانین مشخصی می‌باشد.

یکی از اصطلاحات مرتبط با قرارداد ها، بطلان یا همان ابطال قرارداد است. در این مقاله به توضیح در مورد بطلان یا همان ابطال قرارداد ها و اینکه شرایط ابطال یک قرارداد چیست خواهیم پرداخت.

احتمالا بارها این جمله به گوش‌تان خورده است که مثلا این قرارداد و یا معامله باطل می‌باشد. اما منظور از این حرف، ابطال قرارداد چیست ؟ در چه شرایطی می‌‌توان ادعا کرد که یک معامله باطل می‌باشد ؟

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟
شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

ابطال قرارداد ها به چه معنی می‌باشد ؟

هر قراردادی که بین دو شخص برقرار می‌شود، آثار اصلی و فرعی برای آن ها خواهد داشت. به عنوان مثال عقد ازدواج یا نکاح نوعی قرارداد می‌باشد که با جاری شدن آن، زن به مرد محرم می‌شود و دو طرف این قرارداد، از نظر قانونی نسبت به یکدیگر وظایفی خواهند داشت. نمونه دیگر، عقد بیع یا همان خرید و فروش، انتقال مالکیت از شخصی به شخص دیگری می‌باشد.

در بعضی از مواقع، با رعایت نکردن قواعد و مقررات که قانونگذار پیش ‌بینی کرده است، نمی‌توان یک قرارداد را قانونی و  منعقد شده دانست و در واقع می‌گوییم که آن قرارداد یا معامله باطل می‌باشد. این بدین معنی است که اصولا هیچ گونه معامله و یا قراردادی شکل نگرفته و به وجود نیامده است، در نتیجه به هیچ وجه آثار اصلی و فرعی مرتبط با قرارداد هم منعقد نشده است. نه این که در ابتدا و در یک زمان مشخصی به وجود آمده و پس از آن از بین رفته باشد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

تفاوت فسخ و انفساخ چیست ؟

هنگامی که یک قرارداد با رعایت کردن تمامی شرایط و مقررات قانونی منعقد شود، طرفین معامله یا قرارداد می­‌توانند در صورت وجود بعضی از مواردی که قانونگذار ذکر کرده، آن قرارداد را برهم بزنند. به این شرایط که قرارداد با دخالت اراده‌ طرفین قرارداد برهم میخورد، فسخ گفته می‌شود.

در مواردی هم بدون اراده طرفین قرارداد و به‌ صورت خودکار، قرارداد برهم می‌‌خورد. اگر اراده طرفین قرارداد، هیچ گونه دخالتی در از بین رفتن آن نداشته باشد، انفساخ رخ داده است.

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟
شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

بر اساس آنچه که توضیح داده شد در مواردی معامله باطل می‌باشد. به این معنی که اصولا هیچ گونه معامله و یا قراردادی شکل نگرفته و به وجود نیامده است. اما باطل شدن یک معامله در چه شرایطی رخ خواهد داد ؟

۱-نبود قصد در عقد معامله از طرف هر یک از طرفین آن

قصد یعنی اینکه شخص باید تمایل داشته باشد و بخواهد که معامله‌ای را به انجام برساند. در حقیقت انعقاد قرارداد، انجام معامله و جاری شدن آثار مختلف آن باید با خواسته طرف قرارداد انجام شود و اجباری در آن نباشد. در نتیجه اگر شخصی، شخص دیگری را به انجام یک معامله مجبور کند، در این شرایط با توجه به اینکه آن شخص به اجبار معامله‌ای را انجام داده است.

بر اساس قانون، چون قصد و تمایل انجام آن عقد را نداشته، قراردادی هم صورت نگرفته است و در واقع معامله باطل می‌باشد.

معاملات صوری، یکی از این همین موارد می‌باشد. معامله‌­ صوری به معاملاتی گفته می‌شود که افراد در ظاهر معامله­‌ای را عقد می‌­کنند اما در حقیقت قصد انجام و جاری شدن آن را ندارند.

در نتیجه معامله‌ای بدون قصد و تمایل محسوب شده و باطل می‌باشد. در مثال دیگر، اگر شخصی بعد از مصرف مسکرات و در حالت مستی معامله و قراردادی را انجام دهد، با در نظر گرفتن حالتی که دارد و از قصد و تمایل آن اطمینان وجود ندارد، قرارداد باطل به حساب می‌آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با یک وکیل متخصص مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟
شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

۲-نداشتن اهلیت انعقاد معامله

اهلیت به معنی صلاحیت و شایستگی دارا شدن حق می‌باشد. هر انسان، شایستگی و توانایی داشتن حق را دارد ولی برای اینکه بتواند حقوق خود را اعمال و اجرا کند، لازم است شرایط خاصی که مهم ترین آن ها عقل، بلوغ و رشد می‌باشد را دارا باشد.

معامله با کسی که صغیر است، یعنی فردی که به سن بلوغ نرسیده باشد، فردی که عاقل نباشد، یعنی مجنون و دیوانه باشد، باطل محسوب می‌شود. همچنین در مورد قرارداد های شخص سفیه (شخصی که نتواند مثل یک انسان معقول امور مالی خودش را اداره کند.) در رابطه با امور مالی، باطل خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

قرارداد کار موقت چیست ؟

فسخ قرارداد اجاره بعد از تحویل


۳-مشروع نبودن جهت معامله

لزومی ندارد که طرفین قرارداد، هدف خود را از انجام معامله در قرارداد بیان کنند، ولی در صورت ذکر کردن آن، باید هدف معامله کاملا مشروع باشد. اگر کسی خانه‌‌ای خریداری می‌کند، وظیفه ندارد که اعلام کند برای چه هدف و منظوری آن را خریداری کرده است.

ولی اگر در قرارداد توضیح دهد و ذکر کند که خانه را به جهت تاسیس مرکز فحشا خریداری می‌کند، قرارداد باطل خواهد بود.

شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟
شرایط ابطال یک قرارداد چیست ؟

۴-مشخص نبودن مورد معامله

موضوع معامله بعضی اوقات یک عمل و گاهی هم یک مال می‌باشد. یعنی در اثر عقد یک قرارداد، گاهی اوقات برای طرفین معامله، تعهدی به جهت انجام یک کار به‌ وجود می‌آید و گاهی هم تعهد برای تسلیم یک مال ایجاد خواهد شد.

موضوع معامله چه تعهد به انجام یک کار باشد و چه تعهد به تسلیم یک مال، لازم است که خالی از ابهام بوده و کاملا از نظر طرفین قرارداد معلوم و مشخص باشد. در غیر این صورت آن معامله باطل به حساب می‌آید.

انعقاد یک قرارداد به صورت صحیح برای طرفین آن، تکالیف و حقوق خاصی را ایجاد خواهد کرد. در نتیجه اگر هر یک از طرفین به تکالیف خودشان در مقابل طرف دیگر معامله عمل نکند، کسی که دچار ضرر شده است حق دارد به دادگاه جهت ضایع نشدن حق خود مراجعه کند.

در شرایطی که یک قرارداد، مطابق با مواردی که توضیح داده شد باطل به حساب بیاید، هیچ‌ کدام از طرفین آن نمی‌توانند طرف دیگر را به انجام تعهدات مرتبط با قرارداد باطل، وادار کنند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام