متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است؟

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است

جدول محتوا

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است ؟ با فوت هر شخص، اموالی که از او به جا مانده است به ورثه وی که شامل همسر و فرزند و پدر و مادر هستند می‌رسد و اگر این اشخاص نام برده نباشند، نوبت به ارث بردن برادر و خواهر می‌رسد.

وراث شخص فوت شده می‌توانند در هر زمانی بعد از فوت شخص، اموال او را بعد از پرداخت بدهی هایش بین خودشان تقسیم کنند. به این تقسیم، تقسیم توافقی گفته می‌شود اما می‌توان با تقدیم دادخواست به دادگاه هم این تقسیم را درخواست کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعاوی ارثی بهتر است از یک وکیل متخصص در این زمینه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

در ادامه این مقاله از مراحل و نحوه تقسیم ارث توسط دادگاه و اینکه سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است می‌پردازیم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

مرحله اول تقسیم ارث : دریافت گواهی انحصار وراثت

دادگاه باید اطلاع داشته باشد که چه کسانی وراث شخص فوت شده هستند و در واقع وراث و بازماندگان شخص فوت شده که از وی ارث می‌برند منحصر در چه کسانی می‌باشند. به همین دلیل باید با تشریفاتی که در خصوص گرفتن گواهی انحصار وراثت وجود دارد، این گواهی را از شورای حل اختلاف دریافت کرد.

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است
سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است

مدارک لازم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت

هر کدام از وراث، فرقی نمی‌کند چه کسی، می‌تواند با به همراه داشتن مدارکی مثل گواهی فوت و شناسنامه شخص فوت شده، شناسنامه تمامی وراث و استشهادیه محضری مبنی بر منحصر بودن وراث به همین تعداد، از شورای حل اختلاف درخواست گواهی انحصار وراثت را تقاضا کند.

آگهی کردن توسط شورا

برای این که دادگاه اطمینان حاصل کند که وراث فقط همین اشخاص هستند، آن را آگهی می‌کند تا اگر از شخص فوت شده، زن یا فرزندی دیگری هم وجود دارد و بقیه خبر ندارند، اعلام حضور کنند تا حق آنان ضایع نشود.

اگر تا یک ماه بعد از آگهی کردن، کسی اعتراضی نکند، شورا گواهی را صادر خواهد کرد در غیر این اگر صورت فردی که مدعی باشد که جزء وراث قرار دارد و به آن اعتراض کند، به اعتراض آن شخص رسیدگی های لازم می‌شود.


بیشتر بخوانید:

مراحل شکایت برای ارث

پلمپ ملک ورثه ای چگونه انجام می شود؟

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟


مرحله دوم تقسیم ارث : تقدیم دادخواست به دادگاه

هر یک از کسانی که نام آن ها در گواهی انحصار وراثت وجود دارد می‌توانند از دادگاه، تقسیم ترکه را تقاضا کنند. برای این کار لازم است که با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی و ارائه مدارک شناسایی، دادخواست تقسیم ترکه را تقدیم دادگاه کنند.

پس از تعیین وقت شدن برای آن دادگاه از تمامی ورثه برای حضور در جلسه دادگاه، دعوت می‌شود.

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است
سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است

جریان جلسه دادگاه در تقسیم ارث

اگر که در جلسه رسیدگی، وراث خودشان به اتفاق نظر و توافق رسیده باشند که چگونه ترکه را تقسیم کنند، دادگاه توافق آن ها را صورت جلسه خواهد کرد و همه آن ها امضا می‌کنند. ولی اگر اتفاق نظر و توافقی نداشته باشند، دادگاه بر اساس قانون اقدام به تقسیم ترکه می‌کند.

حال اگر اموال شخص فوت شده به صورت مساوی قابل تقسیم باشد، تقسیم خواهد شد. به طور مثال حساب بانکی شخص فوت شده هر قدر که باشد، مطابق با قانون پسر دو برابر دختر از ارث سهم دارد. و اگر اموال شخص فوت شده به صورتی با ارزش متفاوت باشند، قاضی با تعدیل و تغییر سهم وراث را مشخص و تقسیم می‌کند.

به طور مثال اگر زمین کشاورزی ۵۰۰ متری می‌باشد و همه قسمت های آن ارزش یکسانی دارد، با قرعه تقسیم می‌شود ولی اگر مثلا قسمت پایین زمین ارزش بیشتری داشته باشد و قسمت بالاتر زمین ارزش کمتری داشته باشد، به وارثی که زمین بالاتر با ارزشی کمتر را می‌برد سهم بیشتری تعلق می‌گیرد که عدالت برقرار شود.

ولی اگر چنین چیزی هم ممکن نبود، کسی که سهم با ارزش تری را برده، مبلغی پول به دیگر وراث می‌دهد تا این تفاوت جبران شود‌.

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است
سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است؟

در مورد هزینه تقسیم ارث به وسیله دادگاه، باید گفت فقط هزینه دادرسی و هزینه دادخواست و … را در همان ابتدا دادگاه اخذ خواهد کرد و به این صورت نیست که دادگاه از اموال شخص فوت شده و اموال به ارث رسیده چیزی را برای خود بردارد.

دعوای تقسیم ارث و ترکه مالی و یا غیر مالی

بنابراین چون دادگاه در همان ابتدا هزینه دادرسی را دریافت می‌کند، بعد از آن، هزینه دیگری گرفته نخواهد شد و با توجه به این نکته که دعوای تقسیم ترکه و دادخواست آن یک دعوای غیر مالی می‌باشد، پس هزینه دادرسی زیادی نخواهد داشت و امکان دارد بین ۴۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان از دادخواست دهنده گرفته شود.

مشاوره حقوقی راجع به تقسیم ترکه

تقسیم ترکه تا هنگامی که مراحل مقدماتی آن انجام نشده است، قابل رسیدگی و بررسی نمی‌باشد. بنابراین لازم است که شما در ابتدا گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده و بعد در صورت عدم توافق در این خصوص اقدام کنید.

جهت اخذ گواهی انحصار وراثت می توانید تمام کار های آن را به وکیل بسپارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه لازم برسید.


بیشتر بخوانید:

گرفتن ارث قبل از فوت پدر

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

وصی کیست و چه اختیاراتی دارد؟


نتیجه گیری

دعوای تقسیم ترکه هنگامی طرح می‌شود که وراث اتفاق نظر و توافقی در رابطه با تقسیم توافقی ندارند و این امر را به دادگاه واگذار می‌کنند.

دادگاه هم از با استفاده ار قانون در شرایطی که گواهی انحصار وراثت دریافت شده باشد، به طرق پیش بینی شده اقدام به تقسیم اموال می‌کند. ناگفته نماند که تقسیم ترکه، هنگامی انجام می‌شود که بدهی های متوفی ‌ پرداخت شوند.

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است
سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است

سوالات متداول

برای تقسیم ارث از طریق دادگاه باید چه کار هایی را انجام داد؟

در این زمینه لازم است کن ابتدا از شورای حل اختلاف، گواهی عدم امکان سازش دریافت کنید و بعد با تقدیم دادخواست به دادگاه، تقاضای تقسیم ارث کرد.

آیا امکان دارد تقسیم ارث را بدون دادگاه انجام داد؟

بله، با توافق طرفین می‌توان به تقسیم ارث اقدام کرد و هنگامی هم که دادگاه اقدام به تقسیم کند، اگر توافقی در این خصوص وجود داشته باشد، همان توافق را صورت جلسه می‌کند.

دعوای تقسیم ترکه غیر مالی می‌باشد یا دعوای مالی است؟

تقسیم ترکه دعوایی غیرمالی محسوب می‌شود و هزینه دادرسی آن هم بر اساس دعاوی غیر مالی احتساب خواهد شد.

هزینه دادرسی تقسیم ارث و ترکه چه میزان می‌باشد؟

هزینه این دادخواست طبق این که دعوایی غیر مالی می‌باشد، امکان دارد حسب مورد از ۴۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان باشد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام