متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

دعاوی کیفری چیست ؟

دعاوی کیفری چیست ؟

جدول محتوا

به طور کلی و در اصطلاح عامیانه و رایج، هر اختلاف و منازعه‌ای که بین دو یا چند نفر با هم مطرح می‌شود را دعوا می‌نامند. ولی این موضوع در علم حقوق متفاوت از عرف و معنای جامعه است به صورتی که از دعوا تقسیم بندی‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند.

که یکی از این تقسیم بندی‌ها، دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می‌باشد. من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در این مقاله قصد دارم تا در مورد اینکه دعاوی کیفری چیست؟ و … توضیحاتی را ارائه دهم.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

دعاوی کیفری چیست ؟

سرچشمه و مبنای دعاوی کیفری از جرائم و مجازات‌ها است. به طور کلی دعوا یا شکوائیه کیفری، اقدامی می‌باشد که در نتیجه آن، شخص یا اشخاصی که توسط رفتار دیگری، جان، مال، آبرو یا … وی مورد تعرض قرار گرفته است، برای احقاق حق و جلوگیری از اقدامات متعرض به محاکم قضائی متوسل شود را، دعوا یا شکوائیه کیفری می‌نامند.

دعاوی کیفری چیست ؟
دعاوی کیفری چیست ؟

چه مواردی شامل دعاوی کیفری می‌شوند ؟

نکته‌ای که باعث تفاوت بین دعاوی حقوقی، خانواده و کیفری از یکدیگر شده است، تفاوت در منشأ و منبع ایجاد حق و موضوع مورد حکم این قبیل دعوا‌ها از یکدیگر می‌باشد.

در دعاوی کیفری منشأ ایجاد حق، از جرم و جنایت سرچشمه خواهد گرفت. در حالی که دعاوی حقوقی و خانواده از ارتباط و مراوده اشخاص با یکدیگر در امور قرارداد‌ها، اسناد، رابطه زوجیت و … به وجود می‌آید.

مجازات داعاوی کیفری

موضوع مورد حکم در دعاوی کیفری اصولا محدود به جبران خسارت مالی، شلاق، حبس، تبعید، جزای نقدی و … نیست و بسته به رای صادره قاضی و البته مجازات قانونی جرم ارتکابی است.

به عنوان مثال در جرم کلاهبرداری، علاوه بر تعیین حبس بین ۱ تا ۷ سال برای مجرم، جزای نقدی نیز معادل اموالی که با کلاهبرداری به دست آمده است، استرداد تمامی اموال و منافعی که از اموال مال باختگان به دست آمده است، به صاحبان آن‌ها محکوم می‌شود.

همچنین در صورت محکومیت کیفری فرد، در صورت شاغل بودن در مشاغل دولتی از خدمت منفصل خواهد شد و وابسته به نوع جرم حتی بعد از اجرای مجازات(تحمل حبس یا …)، از یک سری حق و حقوق اجتماعی محروم می‌شود. به عنوان مثال تا مدت زمان مشخصی نمی‌تواند در ادارات دولتی مشغول به کار و استخدام شود، نمی‌تواند به مشاغلی مانند قضاوت و وکالت مشغول به کار شود و …

جدای از تمام مجازات‌ها و محرومیت‌هایی که گفته شد، در صورت محکومیت یک دعوای کیفری، قانون این اختیار را برای قاضی پرونده به وجود آورده که علاوه بر حکم مجازات قانونی جرم که می‌تواند حبس، شلاق، جزای نقدی یا … باشد، با توجه به جرم مرتکب شده، وی را ملزم به انجام رفتار‌های دیگری کند.

به عنوان مثال مجرم را از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و یا داشتن دسته چک منع کند، یا مجرم را به تحصیل و یا یادگیری حرفه و شغلی محکوم کند.

دعاوی کیفری چیست ؟
دعاوی کیفری چیست ؟

بیشتر بخوانید:

حبس تعزیری چیست؟

مجازات شهادت دروغ در دادگاه


چگونه اقدام به طرح دعوای کیفری کنیم ؟

در این خصوص نیاز است که شاکی با به همراه داشتن تمامی مدارکی که ادعای خود را ثابت کند، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و بعد از پرداخت کردن هزینه دادرسی، نسبت به ثبت دعوا و شکوائیه خود اقدام کند.

همچنین می‌تواند با مراجعه کردن به یکی از دفاتر خدمات قضائی و پرداخت کردن هزینه دادرسی نسبت به ثبت شکوائیه خود اقدام کند.

برای مطالعه بیشتر:

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

دعاوی کیفری چیست ؟
دعاوی کیفری چیست ؟

طریقه و روند رسیدگی به دعاوی کیفری چگونه می‌باشد ؟

به طور کلی رسیدگی به امور کیفری در قانون و رویه قضائی ما به صورت دو مرحله‌ای است. یعنی اگر شخصی علیه شخصی دیگر و یا اشخاصی یک دعوا و شکوائیه کیفری را مطرح کند، ابتدا جهت انجام تحقیقات مقدماتی از متهم، شاکی، شهود و مطلعین و به طور کلی بررسی علت‌ها و مدارک به وسیله بازپرس و دادسرا صورت خواهد گرفت.

و اگر بازپرس بعد از پایان رسیدگی به موضوع با توجه به محتویات پرونده، نظر بر جرم بودن عمل مرتکب شده و قابل انتساب بودن جرم به متهم و مظنونین در پرونده داشته باشد، با صدور قرار جلب دادرسی، پرونده را نزد دادستان می‌فرستد تا دادستان هم در صورت هم عقیده بودن با بازپرس پرونده با صدور کیفر خواست، موضوع را به دادگاه‌های کیفری ارسال کند.

بعد از ارسال پرونده به دادگاه کیفری، قاضی رسیدگی کننده می‌تواند مجددا تحقیقات از طرفین را انجام دهد، و در نهایت اگر اقدام دیگری را لازم نبیند، با صادر کردن حکم، دعوا را خاتمه می‌دهد.

اما در بعضی از موارد، مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده در دادسرا برای انجام تحقیقات ارسال نخواهد شد، بلکه به صورت مستقیم جهت رسیدگی پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

این موارد عبارتند از: جرائمی که مجازات آن‌ها حداکثر تا ۶ ماه حبس تعزیری باشد، جرائم منافی عفت، جرائمی که انجام دهنده آن اطفال زیر ۱۵ سال باشند، جرائمی که در شهرهای کوچک (بخش) ارتکاب یافته باشند که فاقد دادسرا هستند.

دعاوی کیفری چیست ؟
دعاوی کیفری چیست ؟

 

انواع دادگاه‌های کیفری

دادگاه‌ها در امور کیفری، برخلاف امور حقوقی از انواع مختلفی برخوردار هستند که با توجه به نوع و شخصیت مجرم ارجاع و مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

جهت توضیح بیشتر در این خصوص باید اذعان داشت که، دادگاه‌های کیفری به دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادگاه نظامی، دادگاه روحانیت، دادگاه اطفال و نوجوانان تقسیم می‌شود.

نتیجه گیری

در پایان مقاله و به عنوان نتیجه گیری کلی از مواردی که بیان شد، دعاوی کیفری، جرائم و مجازات‌ها و اقداماتی که به نوعی مال، جان، آبرو و حیثیت قربانی را مورد خدشه و تعرض قرار می‌دهند را شامل می‌شود.

اما مساله دیگر در دعاوی کیفری، موضوع مورد حکم است، که امکان دارد مواردی مختلفی از جمله حبس، شلاق و … را شامل شود و البته محاکم و دادگاه‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع جرم و شخصیت مجرم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام