متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

دعاوی حقوقی چیست ؟

دعاوی حقوقی چیست ؟

جدول محتوا

در یک تقسیم بندی، دعاوی که در دادگستری مطرح می‌شوند به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری تقسیم خواهند شد. دعاوی کیفری در امور جرم و جنایات صدق می‌کند و هر جایی که قانون مجازات فعل و ترک فعلی را ممنوع و جرم انگاری کرده در صورت تحقق آن دعوای کیفری خواهیم داشت.

اما بخش وسیع از این اختلافات، اختلافات حقوقی هستند که حوزه‌ای بسیار گسترده تر از کیفری می‌باشد، به این علت که بسیاری از افراد با آن درگیر می‌شوند ولی در بخش دعاوی کیفری اینطور نیست. من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در این مقاله قصد دارم در مورد اینکه دعاوی حقوقی چیست توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهم.

گستردگی دعاوی حقوقی به این دلیل است که وسعت حوزه آن به شکلی می‌باشد که با زندگی افراد جامعه بیشتر مرتبط است. تقریبا هیچ شخصی وجود ندارد که در زندگی خود با مسائل حقوقی به معنای خاص مواجه نشود و از این منظر امکان دارد به اختلاف و دعوای حقوقی هم منجر شود.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

دعاوی حقوقی که در حوزه حقوق خصوصی قرار دارد، زندگی و انعقاد نطفه افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بزرگسالی و انجام معاملات و ازدواج و بسیاری موارد دیگر از امور تا زمان فوت حتی فرد با امور حقوقی سر و کار خواهد داشت.

به همین علت احتمال بسیار زیادی هم وجود دارد که یک شخص در این موارد با دیگران به اختلاف بر بخورد که به صورت دعوای حقوقی در دادگستری طرح می‌شود.

دعاوی حقوقی چیست ؟
دعاوی حقوقی چیست ؟

دعوای حقوقی چیست ؟

دعوایی که ایجاد شده از اختلاف فرد بر سر حقوق و تعهداتش با شخص دیگری باشد را می‌توان دعوای حقوقی معرفی کرد. البته گاه قانون گذار به جهت ایجاد نظم در امور و روابط حقوقی افراد، موارد را قابل پیگیری و شکایت کیفری می‌داند. مانند چک و دعوای تصرف عدوانی و …  .

دعاوی حقوقی ناشی از اختلافات اشخاص در روابط حقوقی آن ها مانند روابط مالی و معاملاتی و روابط خانوادگی و … است.

به عنوان مثال اگر شما ماشینی را از شخصی خریداری کرده‌اید و آن شخص ماشین را به شما تسلیم نمی‌کند، شما جهت مطالبه آن می‌توانید طرح دعوای حقوقی کنید.

اگر شما با همسر خود دچار اختلافات شده‌اید و در دادگاه برای نفقه و یا مهریه اقامه دعوا شده است، دعوایی حقوقی می‌باشد که در زمینه حقوق خانواده قرار می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

دادگاه با دادسرا چه تفاوتی دارد؟

دعاوی حقوقی چیست ؟
دعاوی حقوقی چیست ؟

ویژگی های دعوای حقوقی

اقامه دعوای حقوقی با تقدیم دادخواست به دادگاه دارای صلاحیت می‌باشد. جهت تعیین دادگاه صالح در دعوای حقوقی، دعاوی را به منقول و غیر منقول دسته بندی می‌کنند.

به طور خلاصه به جهت دعوای منقول که غالب دعاوی را شامل خواهد شد، شهر محل اقامت خوانده را صالح دانسته و برای دعاوی غیر منقول، دادگاه محل مال غیر منقول را صالح می‌دانند.

همانطور که گفتیم دعاوی حقوقی با تقدیم دادخواست و تنظیم و تکمیل آن شروع می‌شوند. دادخواست، فرم و دارای فرمت چاپی مخصوصی می‌باشد که فرد با کامل کردن مشخصات خود به عنوان خواهان، خوانده، خواسته و بهای خواسته و شرح خواسته از دادگاه تقاضای دادخواهی خواهد کرد.

در صورتی که در دعوا و شکایت کیفری به این برگه، شکوائیه گفته می‌شود.

پرداخت هزینه دادرسی

در دعوای حقوقی که خواهان آن را شروع می‌کند نیاز است که هزینه‌ای با عنوان هزینه دادرسی پرداخت شود. هزینه دادرسی در دعاوی مالی و اقتصادی متغیر می‌باشد و بستگی به این خواهد داشت که خواهان چه میزان مبلغی و خواسته‌ای را از دادگاه دارد اما در دعاوی غیر مالی این هزینه ثابت و کمتر هم می‌باشد.

دعاوی حقوقی چیست ؟
دعاوی حقوقی چیست ؟

تفاوت دعوای حقوقی با دعوای کیفری

همانطور که توضیح داده شد در امور کیفری طرح دعوا به تنظیم شکوائیه نیازمند است و در دعاوی حقوقی نیازمند به تنظیم دادخواست می‌باشد.

در امور و شکایات کیفری پرونده در دو مرجع مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد. یک مرجع تعقیب و تحقیق که دادسرا است و مرجع دیگری که مرجع رسیدگی و صدور رای می‌باشد، به نام دادگاه کیفری. ولی در دعاوی حقوقی به صورت مستقیم در دادگاه و توسط قاضی رسیدگی خواهد شد.

در مرجع کیفری هزینه دادرسی ثابت است اما در امور حقوقی نسبت به خواسته‌ای که فرد در امور مالی دارد، هزینه دادرسی وی مشخص خواهد شد.

در دعوای حقوقی به طرفین خواهان و خوانده گفته می‌شود. اما در شکایت کیفری به طرفین شاکی و مشتکی عنه می‌گویند.

در دعاوی حقوقی ویژگی بارز این می‌باشد که تنها و تنها فرد ذی نفع و دارای سمت قادر است دعوا را شروع کند ولی در بحث کیفری حتما نیازی به وجود شاکی نیست و در مواردی که به جامعه و حیثیت عمومی لطمه وارد شود، نماینده جامعه به نام مدعی العموم و یا دادستان قادر خواهد بود که تعقیب و شکایت را شروع کند.

دعاوی حقوقی چیست ؟
دعاوی حقوقی چیست ؟

نتیجه گیری

دعوای حقوقی دعوایی می‌باشد که از اختلافات اشخاص در روابط مالی و معاملاتی و روابط غیر مالی مانند مباحث خانوادگی نشأت می‌گیرد.

دعوای حقوقی در دادگاه عمومی حقوقی اقامه خواهد شد و بر خلاف دعوای کیفری که امکان دارد بدون شاکی شخصی باشد و دادستان به عنوان شاکی به پرونده ورود کند، حتما و باید شخص ذی نفع و ذی سمت دعوا را مطرح کند.

طرح دعوای حقوقی با تقدیم دادخواست انجام خواهد گرفت ‌و غالب آرای صادر شده از دادگاه بدوی قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان می‌باشند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام