متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

جدول محتوا

مفقود شدن گواهی انحصار وراثت از مواردی می‌باشد که به دلایل مختلف برای برخی وراث اتفاق می‌افتد. در این مقاله قصد داریم دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر گواهی انحصار وراثت گم شود، دریافت انحصار وراثت المثنی باید اولین اقدام وراث باشد. دریافت المثنی انحصار وراثت کار سختی نیست. به دلیل وجود پرونده وراث و شخص فوت شده در بایگانی دادگاه، فرآیند صدور و دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت، سریع‌‌تر از اخذ اولیه آن صورت می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

برای دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت، وراث باید به شورای حل اختلاف صادر کننده گواهی اولیه مراجعه کنند. بعد از مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت شخص فوت شده، هر یک از ورثه و یا ذی‌نفعان می‌توانند درخواست صدور کپی برابر اصل انحصار وراثت را داشته باشند.

نحوه صدور المثنی گواهی انحصار وراثت

با بررسی و تطابق مدارک شناسایی وراث، گواهی فوت و شناسنامه شخص فوت شده، شورای حل اختلاف نسبت به صدور رونوشت گواهی انحصار وراثت اقدام می‌کند.

اگر گواهی فوت مفقود شده باشد، امکان دریافت مجدد آن از سامانه اینترنتی ثبت احوال وجود دارد. همچنین در صورت مفقود شدن شناسنامه متوفی، امکان صدور دوباره آن از طریق رای دادگاه در صورت نیاز وجود دارد.

در این شرایط، ثبت احوال با استناد به رای دادگاه برای شخص فوت شده شناسنامه المثنی صادر می‌کند. شناسنامه با ذکر فوت آن شخص صادر خواهد شد.

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

مدارک لازم برای گواهی انحصار وراثت

  1. گواهی فوت شخص فوت شده
  2. استشهادیه محضری
  3. شناسنامه شخص فوت شده
  4. عقدنامه و یا رونوشت آن
  5. شناسنامه ورثه
  6. در صورت وجود، ارائه وصیت نامه

بیشتر بخوانید:

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

مراحل اداری انحصار وراثت

پیش از هر چیز در ابتدا وراث باید مدارک لازم را تهیه کنند. برای تهیه استشهادیه محضری، وراث باید فرم مخصوص استشهادیه را در دفاتر اسناد رسمی تکمیل کنند.

توجه داشته باشید که برای تکمیل فرم استشهادیه به امضای ۳ نفر به عنوان شاهد نیاز است. بعد از گواهی شدن فرم استشهادیه از طرف دفتر اسناد رسمی، مرحله بعدی مراجعه کردن به دفتر الکترونیک خدمات قضائی می‌باشد.

با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضائی وراث باید دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ارائه دهند.

بعد از ارائه دادخواست، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت شخص فوت شده نسبت به انتشار آگهی انحصار وراثت نامحدود در روزنامه اقدام خواهد کرد.

شورای حل اختلاف با هدف این که مطمئن شود شخص ذی‌نفع دیگری به غیر از متقاضیان وجود ندارد، یک آگهی در روزنامه منتشر خواهد کرد.

یک ماه فرصت می‌دهد تا اگر شخصی ادعای ذی‌نفع بودن دارد مراجعه کند. در غیر این صورت بعد از گذشت یک ماه گواهی انحصار وراثت نامحدود به وسیله شورای حل اختلاف صادر خواهد شد.

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

علت نیاز دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

ورثه بعد از فوت متوفی نیاز به فروش و یا انتقال ماترک خواهند داشت که معمولا یکی از موضوعات رایج دعاوی ارثی می‌باشد. این امر بدون پشت سر گذاشتن مراحل اداری و قانونی امکان پذیر نمی‌باشد.

اولین مرحله برای این که شخص اثبات کند جزء وراث متوفی می‌باشد، دریافت گواهی حصر وراثت است. گواهی مذکور در حقیقت یک مدرک قانونی محسوب می‌شود که در آن تمام ورثه به صورت دقیق مشخص می‌شوند.

در این گواهی همچنین مقدار سهم الارث هر کدام از ورثه تعیین می‌شود. جهت مراجعه به تمام ادارات دولتی در اختیار داشتن این گواهی الزامی است و بدون آن شخص مراجعه کننده به هیچ عنوان نمی‌تواند ثابت کند که جزء وراث متوفی می‌باشد.

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

انواع گواهی حصر وراثت

گواهی انحصار وراثت به ۲ نوع محدود و نا محدود تقسیم می‌شود. اگر کل ارزش ماترک شخص فوت شده کمتر از 2 میلیون تومان باشد، دریافت گواهی انحصار وراثت محدود کفایت می‌کند.

ولی اگر متوفی اموال منقول و غیر منقول به ارث گذاشته باشد، باید گواهی انحصار وراثت نا محدود صادر شود. هزینه دریافت این دو گواهی تفاوتی ندارد.

تفاوت آن‌ها فقط در مدت زمان لازم جهت صدور خواهد بود. برای گواهی‌های نا محدود، دادگاه در روزنامه آگهی منتشر خواهد کرد تا اگر شخصی اعتراض دارد مراجعه کند و خود را به عنوان ورثه معرفی کند.

اما اگر تا یک ماه بعد از انتشار آگهی کسی اعتراضی نکرد، گواهی صادر می‌شود. در مورد گواهی انحصار وراثت محدود نیازی به منتشر کردن آگهی در روزنامه نمی‌باشد.

دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت

جمع بندی

در صورت مفقود شدن گواهی انحصار وراثت، وراث می‌توانند به شورای اختلاف آخرین محل زندگی شخص فوت شده مراجعه کنند و درخواست صدور مجدد گواهی مذکور را بدهند.

این فرآیند، یعنی صدور مجدد گواهی انحصار وراثت سریع‌تر از اولین بار انجام خواهد شد. علت آن هم وجود پرونده ورثه و شخص فوت شده در بایگانی دادگاه می‌باشد.

نکته قابل ذکر این است که در صورت مفقود شدن گواهی انحصار وراثت، هر چه سریع‌تر به جهت دریافت مجدد آن اقدام کنید چرا که بدون داشتن این گواهی

، نمی‌توانید هیچ گونه اقدامی در خصوص ماترک مانند فروش و انتقال و هر آنچه که به متوفی مربوط است را انجام دهید.

در این مقاله در خصوص دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دادیم. امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام