متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم؟

جدول محتوا

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم، این امر چه معنایی دارد و نحوه اقامه دعوا و تنظیم دادخواست آن چگونه می‌باشد ؟ رسیدگی به این دعوا در صلاحیت چه دادگاهی خواهد بود ؟ من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در این مقاله قصد دارم به شما عزیزان توضیح دهم که خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم ؟

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

ماهیت خسارت خارج از قرارداد چیست ؟

همان گونه که از نام این مقاله مشخص است قصد داریم تا در مورد اینکه خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. موضوع مطالبه کردن خسارت خارج از قرارداد در واقع امری می‌باشد که به صورت غیر پیش بینی شده برای اشخاص رخ می‌دهد و پس از آن شخص وارد کننده ضرر و زیان مکلف به پرداخت کردن خسارت می‌شود.

البته این نکته که اگر فعل و یا ترک فعل شخص در قانون جرم انگاری شده باشد برای این شخص مسئولیت کیفری هم به همراه خواهد داشت نباید غافل شد. چرا که در مواقعی که افراد با توجه نکردن به این طیف نکات دست به اقداماتی می‌زنند و سپس گرفتار می‌شوند.

به هر حال و تحت هر شرایطی که منظور ما وجود یا عدم وجود مسئولیت کیفری می‌باشد، مسئولیت مدنی به قوه خود باقی خواهد ماند. پس فرد مرتکب ضرر و زیان باید جبران خسارت کند.

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم؟

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم و مفهوم حقوقی آن

پیش از هر توضیح دیگری در ابتدا قصد داریم واژه های این عبارت را برای شما معنی کنیم تا در درک هر چه بهتر این مطلب به شما کمک کنیم.

واژه اول یا مطالبه به معنی طلب کردن، خواستن، ادعا، بازخواست، بازجست و … به کار رفته است. واژه خسارت هم در معانی آسیب، جریمه، اضرار، تاوان، غرامت و … آمده است. خارج هم به معنی بیرون است که در اینجا به معنی خارج از عهد و تعهدات می‌باشد.

واژه آخر که آن را توضیح می‌دهیم، یعنی قرارداد که واژه‌ای پر کاربرد و نام آشنا در بین تمام اقشار جامعه است به معنی پیمان، عهد نامه، قول نامه، معاهده، مقاوله نامه و … به کار می‌رود. پس با این تعاریف مشخص است که معنی این عبارت چیزی به غیر از درخواست تاوان و خسارتی است که برای آن هیچ عهد و پیمانی مشخص و بسته نشده و وجود ندارد.

نکته : در صورت وجود قرارداد به جهت جبران خسارت به این طیف خسارت ها و مسئولیت ها, مسئولیت قراردادی می‌گویند.

بیشتر بخوانید:

نحوه تنطیم قرارداد

شرایط ابطال یک قرارداد چیست؟

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم؟

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و نحوه طرح کردن دعوای حقوقی

ما اطلاع داریم به جهت اینکه بخواهیم مطالبه خسارت خارج از قراردادی را از دادگاه بخواهیم در ابتدا باید به طرح دعوا بپردازیم. پس متقابلا و پس از این اقدام شخص مدعی باید دلایل و منضمات مربوطه را که حاکی از این ادعا است را به محاکم ارائه دهد.

البته امروزه باید به جهت تحقق این امر با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کرد و در آن محل به ثبت کردن شکوائیه خود بپردازید. بعد از ثبت درخواست شما همراه با دلایل، این دادخواست به دادگاه ارجاع داده خواهد شد و بعد از تعیین وقت رسیدگی در دادگاه مورد نظر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطالبه خسارت خارج از قرارداد شامل چه موضوع هایی می‌شود ؟

برای جواب به این سوال در این مقاله اینگونه ادامه خواهیم داد : خسارت به هر شکل و نحوی و در هر سطحی که باشد قابل خواستن و مطالبه است. پس مربوط به طیف و یا بخش خاصی نمی‌باشد. گستردگی این امر به حدی است که تمام خسارت های وارده در جهان هستی می‌توانند زیر مجموعه آن قرار بگیرند.

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم؟

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و دادگاه دارای صلاحیت به رسیدگی این موضوع

همان طور که مطلع هستید موضوع مطالبه کردن خسارت خارج از قرارداد جزء دعاوی حقوقی به حساب می‌آید. پس دادگاه دارای صلاحیت به جهت رسیدگی به آن دادگاه عمومی حقوقی است. مانند دیگر دعاوی در ابتدا باید طرح دعوا شود تا این موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. در طرح دعوا باید به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کرد. این امر مطابق با مواد قانونی، قانون آیین دادرسی مدنی می‌باشد.

نکته : از مصداق های الزامات خارج از قرارداد می‌توان به غصب، اتلاف، استیفاء، تسبیب، ایفای ناروا اشاره کرد و آن ها را نام برد.

مطالبه خسارت خارج از قرارداد و تجدید نظر خواهی و اعتراض به آن

مانند سایر دعاوی دیگر حقوقی این دعوا و آراء صادر شده از محاکم قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی خواهد بود. این امر در شهرستان ها در دادگاه تجدید نظر آن استان و در تهران در دادگاه تجدید نظر تهران قابل بررسی می‌باشد.

خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم؟

وکیل قرارداد و سخن پایانی

با توجه به تنش ها و مسائل روزمره در جوامع امروزی موضوع مطالبه کردن خسارت خارج از قراداد به دلیل وارد شدن آسیب و ضرر به اشخاص موضوعی پر شمار و داغ در محاکم به حساب می‌آید. مطابق با مسئولیت مدنی هر کسی که به شخص دیگری خسارتی خسارت و صرر و زیانی را وارد کند مکلف به جبران کردن خسارت وارده خواهد بود.

برای اینکه در چنین پرونده هایی دچار ضرر و زیان و پایمال شدن حق خود نشوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تجربه افراد حرفه‌ای و متخصص مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری، در این زمینه بهره بگیرید. چرا که اگر چه این موضوع، یعنی مطالبه خسارت خارج از قرارداد، در ظاهر و در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد ولی دارای وجه های مختلف و پیچیده‌ای نیز است که باید به تمامی آن ها توجه شود.

امیدواریم که در این مقاله به پرسش شما، یعنی اینکه خسارت خارج از قرارداد را چگونه مطالبه کنیم، پاسخ داده باشیم و ابهامات شما برطرف شده باشد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام