متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

حبس تعزیری چیست؟

حبس تعزیری چیست؟

جدول محتوا

در قانون ما، مجازات بعضی از جرائم، حدی و بعضی هم، تعزیری هستند. در مجازات ‌های حدی، میزان آن قابل تغییر نمی‌باشند. ولی در مجازات ‌های تعزیری قابل تغییر بوده و قاضی پرونده میزان آن را تعیین خواهد کرد. در این مقاله از وب سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری، در مورد اینکه حبس تعزیری چیست، انواع مختلف آن و … توضیحاتی به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

حبس تعزیری چیست؟

بر اساس ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی، تعزیر مجازاتی می‌باشد که شامل عنوان حد، قصاص و یا دیه نیست و میزان آن هم در قانون تعیین شده است. همچنین، امکان تغییر و تبدیل مجازات تعزیری برخلاف مجازات حدی وجود دارد و انواع نهاد های ارفاقی هم برای آن‌ ها اعمال می‌شود.

حبس تعزیری یکی از انواع مجازات تعزیری به حساب می‌آید که میزان آن توسط قانون‌ گذار تعیین خواهد شد. بهتر است اطلاع داشته باشید هر نوع حبسی به‌ جز حبس ابد حدی، حبس تعزیری می‌باشد که در هشت درجه تقسیم‌ بندی می‌شود.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

بیشتر بخوانید:

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

کد شهاب چيست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

حبس تعزیری چیست؟
حبس تعزیری چیست؟

انواع حبس تعزیری، میزان مجازات در هر درجه

درجات هشت‌ گانه حبس تعزیری طبق شدت و نوع جرم در قانون در نظر گرفته شده که در این بخش به جزئیات آن خواهیم پرداخت :

۱-حبس تعزیری درجه یک : اگر که مجازات مجرمی حبس از نوع تعزیری درجه یک باشد، به بیش از ۲۵ سال حبس محکوم خواهد شد.

۲-حبس تعزیری درجه دو : حبس از ۱۵ تا ۲۵ سال، حبس درجه دو تعزیری می‌باشد.

۳-حبس تعزیری درجه سه : این درجه به معنی حبس از ۱۰ تا ۱۵ می‌باشد.

۴-حبس تعزیری درچه چهار : این نوع حبس، معادل با ۵ تا ۱۰ سال زندان است.

۵-حبس تعزیری درجه پنج : مدت حبس تعزیری درجه پنج، از ۲ تا ۵ سال می‌باشد.

۶-حبس تعزیری درجه شش : حبس از ۶ ماه تا ۲ سال، حبس درجه شش تعزیری است.

۷-حبس تعزیری درجه هفت : از ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان، درجه هفت به حساب می‌آید.

۸-حبس تعزیری درجه هشت : حبس تا ۳ ماه، حبس تعزیری درجه هشت است.

بنابراین، شدید ترین مجازات برای حبس تعزیری، درجه یک و خفیف ‌ترین آن درجه هشت است. البته با تصویب شدن قانون کاهش حبس تعزیری، تغییراتی در این نوع مجازات به وجود آمده است.

یکی از این تغییرات، در تبصره ۶ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی اعمال شده است. با این تبصره، همه حبس‌ های ابد غیر حدی مقرر در قانون، به حبس درجه یک تبدیل خواهند شد.

حبس تعزیری چیست؟
حبس تعزیری چیست؟

شرایط تبدیل حبس تعزیری به تعلیقی

حبس تعلیقی صرفا در خصوص حبس نوع تعزیری درجه سه تا هشت اعمال خواهد شد. حبس درجه یک و دو دارای شرایط برخورداری از حبس تعلیقی نیستند. در نتیجه، تعلیق حبس برای مجازات حبس تعزیری از ۱ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. به طور مثال، اگر مجازات فردی ۱۸ سال حبس باشد، شامل تعلیق اجرای مجازات حبس نخواهد شد، چون به حبس درجه ۲ محکوم شده است.

مرجع صادر کننده رای قطعی، شرایط تبدیل حبس تعزیری به تعلیقی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت احراز شرایط، می‌تواند اجرای همه یا قسمتی از مجازات را از ۱ تا ۵ سال معلق کند.

بعد از گذشت یک‌ سوم از اجرا شدن مجازات حبس، در صورت وجود شرایط تعلیق حکم، محکوم می‌تواند تعلیق اجرای حبس را از طریق دادستان و یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضا نماید. همچنین، دادستان و یا قاضی اجرای احکام کیفری بعد از گذشت یک‌ سوم از اجرای مجازات حبس، می‌توانند بدون نیاز به درخواست شخص محکوم، از دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقاضای تعلیق حبس را تقاضا کنند.

حبس تعزیری چیست؟
حبس تعزیری چیست؟

آیا حبس تعزیری قابل خرید می‌باشد؟

یکی از سوالات مهم که در رابطه با حبس تعزیری مطرح می‌شود، این است که آیا امکان خرید حبس تعزیری وجود دارد ؟ برخلاف تصور اکثریت، حبس تعزیری قابل خرید نمی‌باشد. اما می‌توان حبس را تحت شرایط قانونی (جهات تخفیف) تقلیل و تبدیل به جزای نقدی نمود.

مطابق ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی، در صورت وجود یک و یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه این توانایی را دارد که مجازات تعزیری را به‌ نحوی ‌که برای متهم مناسب‌ تر باشد، به شرح زیر تقلیل دهد یا تبدیل کند :

  1. تقلیل مجازات حبس به اندازه یک تا سه درجه در مجازات‌ های درجه چهار و یا بالاتر
  2. تقلیل مجازات حبس درجه پنج و درجه شش به اندازه یک تا دو درجه و یا تبدیل این مجازات و مجازات حبس درجه هفت حسب مورد به جزای نقدی متناسب با همان درجه
  3. تبدیل مصادره تمامی اموال به جزای نقدی درجه یک تا چهار
  4. تقلیل انفصال دائم به انفصال موقت به مقدار پنج تا پانزده سال
  5. تقلیل دیگر مجازات ‌های تعزیری به اندازه یک یا دو درجه و یا تبدیل آن به مجازات دیگر از همان درجه یا یک درجه پایین‌ تر
حبس تعزیری چیست؟
حبس تعزیری چیست؟

حبس تعزیری چگونه به مرحله اجرا درمیا‌ید؟

هنگامی که حکم قطعی مبنی بر محکومیت مجرم به حبس تعزیری صادر گردد، پرونده برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام کیفری ارجاع داده خواهد شد.

محکومین به حبس، جهت گذراندن مجازات به زندان حوزه قضائی صادر کننده حکم و یا نزدیک ‌ترین حوزه قضائی آن استان همراه با مامور بدرقه مرد و یا زن و با رعایت موازین مراقبتی، اعزام و معرفی خواهند شد.

بر اساس ماده ۵۱۵ آیین دادرسی کیفری، مدت زمان مجازات حبس از روزی شروع خواهد شد که محکوم‌علیه به علت حکم قطعی لازم‌الاجرا حبس شود.

در شرایطی ‌که محل اقامت محکوم به حبس، خارج از حوزه دادگاه صادر کننده حکم قرار داشته باشد، برای تحمل ادامه حبس، به زندان محل اقامت خود انتقال داده می‌شود. و در غیر این صورت با تشخیص قاضی صادر کننده رای قطعی، به نزدیک‌ ترین زندان نسبت به محل اقامت خود منتقل خواهد شد.

نحوه اعتراض به حکم حبس تعزیری

هنگامی که مجرم به وسیله دادگاه بدوی به حبس تعزیری محکوم می‌شود، توانایی این را دارد تا درخواست تجدید نظر خواهی نسبت به رای صادر شده را اعلام کند. پس از انجام مراحل تجدید نظر خواهی و صدور حکم قطعی، در آخر نوبت به اعاده دادرسی می‌رسد.

اعاده دادرسی آخرین راه برای اعتراض به احکام قطعی از جمله حبس نوع تعزیری می‌باشد. درخواست اعاده دادرسی برای حکم قطعی حبس تعزیری به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد و در صورت تایید، پرونده برای صادر شدن رای به دادگاه هم‌ عرض دادگاه صادر کننده رای قطعی ارجاع داده می‌شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام