متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

تفاوت دادگاه و دادسرا

تفاوت دادگاه و دادسرا

جدول محتوا

قطعا تا به حال نام دادگاه و دادسرا به گوشتان خورده و شاید برایتان پیش ‌آمده که پرونده قضایی را در یکی از این دو محل پیگیری کرده باشید. تفاوت دادگاه و دادسرا را باید در وظایف که دارند جستجو کرد.

قوه قضائیه یکی از مهم ‌ترین رئوس مدیریتی کشور محسوب می‌شود. این قوه، وظیفه مهم اجرای عدالت در بین اجتماع و مردم را بر عهده دارد و وظیفه اصلی‌ آن، حفاظت و صیانت از حقوق فردی و اجتماعی افراد در جامعه اسلامی می‌باشد.

قوه قضائیه به‌ عنوان اصلی‌ ترین رکن برقرار کردن عدالت اجتماعی، وظیفه احقاق حقوق ضایع ‌شده افراد، بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام را بر عهده دارد. اجزاء بسیار متنوع و مختلفی در قوه قصائیه دست ‌به‌ دست هم خواهند داد تا اجرای عدالت تا حد توان به‌ درستی انجام شود.

در این مقاله از وبسایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در مورد اینکه دادگاه با دادسرا چه تفاوتی دارد خواهیم پرداخت.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

تفاوت دادگاه و دادسرا
تفاوت دادگاه و دادسرا

دادسرا

در کشور ایران، در کنار هر دادگاه عمومی جزائی، محلی به اسم دادسرا وجود دارد که وظیفه‌اش تشکیل پرونده قضائی، تحقیق، بررسی و کشف جرم می‌باشد. در حقیقت شروع یک پرونده قضائی در دادسرا اتفاق خواهد افتاد. افرادی که در دادسرا مشغول خدمت رسانی هستند، شامل : دادستان، معاونین دادستان، دادیار و بازپرس می‌باشند.

روند پرونده کیفری بدین‌ صورت است که بعد از تشکیل پرونده و گذراندن تشریفات قضائی و اداری، رئیس دادسرا که به آن دادستان گفته می‌شود، با خواندن متهم و شاکی جلسه‌ای برگزار خواهد کرد و دلایل و صحبت های شاکی را با دقت می‌شنود. در صورتی ‌که ادعا و دلایل شاکی، کافی باشد و مورد قبول دادستان قرار بگیرد، کیفرخواست را آماده کرده و به دادگاه ارسال خواهد کرد تا در دادگاه بعد از محاکمه، حکم متناسب با جرم آن متهم صادر گردد.

کیفرخواست در حقیقت سند ادعای دادسرا جهت مجرم بودن متهم می‌باشد که از سوی دادستان و یا جانشین آن، به دادگاه ارسال خواهد شد. توجه داشته باشید که متهم تا زمانی که رأی قطعی دادگاه صادر نشده باشد، مجرم شناخته نمی‌شود. در صورتی ‌که بعد از تحقیقات و بررسی پرونده جرمی کشف نشده باشد، یعنی مشخص شد که متهم مرتکب جرمی نشده، پرونده وی در دادسرا بسته‌ می‌شود و هرگونه قرار تعقیب لغو خواهد شد. شعب قضایی دادسرا به شرح زیر است:

  • دادستانی
  • بازپرسی
  • دادیاری
  • سرپرستی
  • اجرای احکام کیفری
تفاوت دادگاه و دادسرا
تفاوت دادگاه و دادسرا

دادگاه

دادگاه جلسه یا محلی می‌باشد که به اتهامات ارجاع داده ‌شده افراد از طرف دادسرا، رسیدگی خواهد شد. قاضی به‌ عنوان رئیس دادگاه بعد از شنیدن دفاعیات متهم و سخنان شاکی، حکم را اعلام و صادر می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران انواع دادگاه ‌ها بر اساس موضوعیت پرونده قضایی، به دو دسته دادگاه عمومی و دادگاه خصوصی تقسیم می‌شوند.

البته شورا های حل اختلاف هم در کنار دادگاه ‌ها جهت سرعت در رسیدگی به پرونده‌ های قضایی ارائه خدمت خواهند کرد که عموما به‌ صورت جدا و مجزا از دادگاه ‌ها معرفی خواهند شد و مسئولیت رسیدگی به بسیاری از دعاوی کوچک مدنی و حقوقی را بر عهده دارند.

۱-دادگاه عمومی

محلی که در آن به ‌تمام اختلافات، دعاوی و پرونده‌ های قضائی رسیدگی می‌شود. مگر اینکه بر اساس قانون، رسیدگی به آن پرونده در حیطه اختیارات و وظایف مرجع و یا قوه دیگری باشد. دادگاه ‌های مختلفی تحت عنوان دادگاه عمومی دسته ‌بندی می‌شوند. از جمله آن ها :

  • دادگاه عمومی حقوقی
  • دادگاه عمومی جزایی
  • دادگاه اطفال
  • دادگاه کیفری استان

بیشتر بخوانید:

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟


۲-دادگاه خصوصی

به‌ غیر از دادگاه عمومی، مراجعی با عناوین مختلف در دسته دادگاه ‌های خصوصی قرار می‌گیرند که وظیفه آن‌ ها رسیدگی به موارد خاص دعاوی مدنی و حقوقی می‌باشد. بر اساس قانون، رسیدگی دعاوی مخصوص به دادگاه ‌های خصوصی خودش ارجاع شده و حق بررسی و پیگیری آن‌ ها در دادگاه ‌های عمومی وجود نخواهد داشت. برای دادگاه های خصوصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دادگاه‌ های نظامی
  • دادگاه‌ های انقلاب
  • دیوان عدالت اداری
  • دادگاه‌ های انتظامی قضات
  • دادگاه‌ های ویژه روحانیت
تفاوت دادگاه و دادسرا
تفاوت دادگاه و دادسرا

تفاوت دادگاه و دادسرا

حالا که با دادگاه و دادسرا آشنا شدید، به بررسی تفاوت‌ های آن ها می‌پردازیم.

۱-کشف جرم

دادسرا در زمینه شکایاتی که کیفری و جزایی می‌باشد وظیفه دارد بازجویی ‌های لازم را انجام دهد و در صورت نیاز، تحقیق و بررسی میدانی انجام خواهد داد. در حقیقت این نهاد وظیفه دارد تا مشخص کند که آیا جرمی به وسیله متهم انجام‌ شده است یا خیر. به این روند، کشف جرم گفته می‌شود. دادگاه وظیفه کشف جرم را ندارد و وظیفه داشته که کیفرخواستی که از سوی دادسرا ارسال ‌شده است را بررسی کرده و متهم را محاکمه کند.

۲-کیفرخواست و قرار مجرمیت

دادسرا وظیفه دارد که بعد از کشف قطعی جرم، کیفرخواست و قرار مجرمیت را تنظیم کرده و برای دادگاه ارسال کند.

دادگاه، این وظیفه، یعنی تنظیم کیفرخواست و قرار مجرمیت  را نداشته و در حقیقت وظیفه دارد که با در نظر گرفتن این دو سند قضائی، جلسه دادگاه را به سمت صادر کردن حکمی عادلانه مدیریت کند.

۳-صدور حکم و تعیین مجازات

دادسرا به ریاست دادستان وظیفه صادر کردن حکم ندارد و صرفا نهادی است برای تحقیقات مقدماتی جهت کشف نوع جرم و در این مرحله هنوز به متهم، مجرم نمی‌گویند.

دادگاه وظیفه تفهیم اتهام را داشته و مرجع قضائی قطعی صدور رأی به حساب می‌آید. صدور رأی به معنی اعلام مجرم شناخته شدن متهم و تعیین کردن میزان و نوع مجازات وی در دادگاه است.

تفاوت دادگاه و دادسرا
تفاوت دادگاه و دادسرا

دادگستری چیست؟

دادگستری مجموعه قضائی است که در هر شهر حداقل یک شعبه از آن وجود دارد و مشغول رسیدگی به پرونده ‌های قضائی همان شهر می‌باشد. دادگاه و دادسرا اجزاء تشکیل ‌دهنده دادگستری هستند. دادگستری معمولا ساختمان بزرگی داشته و دادگاه‌ ها و دادسرا‌ های مختلفی در آن مشغول ارائه خدمت هستند. در شهر ‌هایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، یک شعبه از هر دادگاهی در دادگستری آن شهر وجود دارد، اما در شهر ‌هایی با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر، در هر دادگستری باید یک شعبه دادگاه خانواده و یک شعبه دادگاه انقلاب وجود داشته باشد.

جمع‌ بندی

قوه قضائیه به عنوان یکی از مهم ترین رئوس کشور، موظف به رسیدگی به شکایات و پرونده ‌های قضائی می‌باشد. اگر که دعوا یا شکایتی با پا در میانی ریش ‌سفید ها و یا با مراجعه به شورا های حل اختلاف حل نشد، باید به مرجع قضائی رجوع کرد تا بر اساس قانون، پرونده بررسی شود و توسط قاضی حکمی صادر گردد. دادگستری نهادی تشکیل شده از دادگاه و دادسرا است. دادسرا وظیفه تحقیق جهت مشخص شدن وقوع جرم بر اساس قانون را دارد و دادگاه موظف می‌باشد طبق قرار مجرمیت و کیفرخواستی که دادسرا تنظیم و ارسال کرده، به صادر کردن حکم و تعیین مجازات بپردازد.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام