متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست

جدول محتوا

ارسال اظهارنامه یا دادخواست جزء اولین مراحل برای متقاضیان رسیدگی پرونده می‌باشد. بسیاری، از تفاوت های این دو اطلاع ندارند. به همین علت در این مقاله، در رابطه با اظهارنامه و اینکه تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست، اطلاعاتی برای مخاطبین محترم، ارائه خواهد شد.

یکی از اصول اولیه برای ورود به پروسه های قانونی این است که از وکیل متخصص مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. یا در صورتی که به هر علتی توانایی استفاده کردن از وکیل را ندارید، با گام های اولیه دعاوی، کمی آشنایی داشته باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

اظهارنامه چیست ؟

هر زمان که افراد در امری خود را صاحب حق می‌دانند، حتما نیاز نیست جهت مطالبه حق خودشان اقدام به اقامه دعوا، ثبت دادخواست و پرداخت کردن هزینه های آن کنند. به این علت که امکان دارد با درخواست شفاهی از طرف مقابل دعوا، به حق خودشان برسند.

در حقیقت راه های قانونی مسالمت آمیز دیگری هم وجود دارد که یکی از آن ها، ارسال اظهار نامه برای طرف دعوی است.

اظهارنامه متنی می‌باشد که طبق مقررات تنظیم خواهد شد.

همچنین اظهارنامه مطابق با ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی از راه های رسمی مطالبه حق به حساب می‌آید.

تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست
تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست

کاربرد اظهار نامه

اظهار نامه به نوعی یک اخطار قانونی و یک هشدار برای طرف مقابل می‌باشد، ولی به صورت صلح آمیز و بدون ارائه دادن دادخواست.

در این روش فرد از طرف مقابل دعوت خواهد کرد که اختلاف‌شان را قبل از اینکه وارد مرحله دادگاه شود، حل کنند.

مطالبه حق در شرایطی ممکن است که فرد با ارسال برگه اظهار نامه از طرف مراجع قضائی، طرف مقابل را از این موضوع مطلع کند.

لازم به توضیح است، خواهان هنگامی می‌تواند حق خود را به وسیله اظهار نامه مطالبه کند که طبق توافق طرفین مطابق با قانون و یا چه بر اساس عرف، زمان مطالبه و دریافت حق فرا رسیده باشد.

در حقیقت ارسال اظهار نامه در بعضی از دعاوی قبل از ارائه دادخواست الزامی می‌باشد. و در بعضی دیگر از دعاوی لزوم و اجباری برای ارسال اظهار نامه برای خواهان وجود ندارد و خواهان می‌‌تواند بدون ارسال کردن اظهار نامه، دادخواست خود را به دادگاه ارسال کند.

انواع اظهار نامه

انواع اظهار نامه عبارتند از :

اظهار نامه اختیاری : در این نوع، افراد می‌توانند پیش از ارسال اظهار نامه دعوای خود را مطرح کنند و دادخواست را به دادگاه ارسال کنند. چرا که دیگر اجبار و الزامی در ارسال اظهار نامه قبل از دادخواست وجود ندارد.

اظهار نامه اجباری : در این نوع از اظهار نامه افراد باید قبل از طرح دعوا و ارسال دادخواست به مراجع قضائی، در ابتدا برای طرف مقابل اظهار نامه ارسال کنند.

تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست
تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست

نحوه تنظیم اظهار نامه

در زمان نگارش اظهار نامه اصولی وجود دارد که باید رعایت شود تا اظهار نامه شما یک متن کامل و خوب به حساب بیاید. در ابتدا شما مشخصات شخصی خود و اظهار شونده را وارد خواهید کرد و بعد به سراغ متن اصلی می‌روید.

نکاتی که در این متن اظهار نامه اهمیت دارند عبارتند از :

  • حتما و باید از الفاظ و عباراتی در متن اظهار نامه استفاده شود که کوتاه و مختصر، شفاف و بدون ابهام، دقیق و با آگاهی کامل می‌باشد.
  • در متن اظهار نامه به هیچ وجه نباید از کلمات و عباراتی استفاده کرد که خارج از نزاکت می‌باشند و یا به هیچ وجه نباید عناوین مجرمانه را به گیرنده نسبت داد. چرا که این کار افترا محسوب خواهد شد. در حقیقت این کار نشر اکاذیب هم به حساب می‌آید که باعث می‌شود این اظهار نامه مورد پذیرش قرار نگیرد.
  • در شرایطی که اظهار نامه پیوستی را به همراه خود داشته باشد، در متن تنظیمی به آن مورد محل نگهداری شماره و یا مشخصات ظاهری آن اسناد یا قراردادها یا چک ها اشاره شود.
  • علاوه بر این نیاز است که متن را قبل از مراجعه به دفاتر خدمات قضائی تنظیم کرد. تا فرصت کافی جهت تنظیم دقیق آن در اختیار باشد.
  • در متن اگر در مورد ملکی (مثلا الزام به تنظیم سند) اظهار نامه ارسال می‌کنید. علاوه بر ارسال مشخصات کامل ملک و پلاک ثبتی و مشخصات کامل قول نامه، آدرسی دفتر خانه‌ای که قرار است در آن سند منتقل شود هم ذکر کنید.
تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست
تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست

تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست ؟

برای ارائه هر نوع شکایت در دادگاه های حقوقی و تشکیل پرونده، باید در ابتدا دادخواستی را به دادگاه ارائه کرد. در حقیقت یکی از الزامات شروع به رسیدگی و تشکیل پرونده، ارائه دادخواست است.

ولی اظهار نامه جزء الزامات در تمامی دعاوی حقوقی نمی‌باشد و در واقع یک هشدار به طرف مقابل به حساب می‌آید که در صورت انجام ندادن وظایف قضائی به وسیله وی، به صورت قانونی اقدام خواهد شد.

در صورتی که مخاطب اظهار نامه در مدت زمان مقرر در متن اظهاریه، خواسته شما را انجام ندهد، شما می‌توانید طی یک فرم دادخواست از دادگاه خواسته خود‌تان را به خوانده ابلاغ کنید.

لازم به توضیح است که تفاوت اصلی اظهار نامه و دادخواست این می‌باشد که دادخواست دارای تشریفات دادرسی و هزینه دادرسی است ولی اظهار نامه به این صورت نمی‌باشد.

به عنوان مثال، دادخواست حتما باید به دادگاه محل اقامت خوانده ارسال شود، در صورتی که در اظهار نامه نیازی به رعایت این اصول نیست و الزامی نمی‌باشد.

اساسا دادخواست اعلام شکایت حقوقی می‌باشد و اظهار نامه یک هشدار و تذکر جدی برای انجام تعهدات به حساب می‌آید.

تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست
تفاوت دادخواست با اظهار نامه چیست

نتیجه گیری

اظهار نامه یک هشدار و اخطار قانونی نسبت به تعهدات طرف مقابل می‌باشد که قبل از دادخواهی در مراجع قضائی به مخاطب ارسال خواهد شد.

اظهار نامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی به مخاطب ابلاغ می‌شود و مخاطب، اجباری به ارائه پاسخ ندارد. ولی وی در شرایطی که خواهان پاسخ می‌باشد، می‌تواند در ستون مقابل اظهار نامه و یا طی اظهار نامه دیگری به اظهار کننده پاسخ دهد.

در پاسخ به تفاوت اظهار نامه با دادخواست چیست می توان گفت که دادخواست شکایت حقوقی می‌باشد که به تشریفات دادرسی نیاز دارد. و ارسال آن به دادگاه اقامتگاه خوانده می‌باشد، در حالی که این الزامات و تشریفات در اظهار نامه وجود ندارد.

شیوه نگارش اظهارنامه بسیار مهم است چرا که کوچک ترین اشتباهی در اظهار مطالب، به ضرر شما تمام خواهد شد و مدرکی است در دست دارنده آن.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام