متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم ؟

چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم

جدول محتوا

تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی یکی از مسائلی می‌باشد که اطلاع داشتن از قوانین آن راهنمای شما جهت تصمیم گیری درست خواهد بود. تصور کنید که مایل به خرید زمینی هستید و از این قوانین هیچ گونه اطلاعی ندارید، چه اتفاقاتی امکان دارد پیش بیاید ؟

احتمال این که آگاهی نداشتن شما، خرید ملکی بلا استفاده را برای شما رقم بزند بسیار زیاد خواهد بود. حتی امکان دارد ملکی را خریداری کنید که از نظر حقوقی دردسر های بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد و به گرفتن وکیل ملکی نیاز پیدا کنید. پس بهتر است تا کمی در این خصوص اطلاعات به دست بیاورید تا در نهایت یک خرید همراه با رضایت داشته باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

اینجانب سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در این مقاله قصد دارم تا به شما توضیح دهم که چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم ؟

چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم

چگونه زمین های کشاورزی را تغییر کاربری دهیم ؟

تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی بر اساس قوانین کشور تنها در مواردی که ضروری باشد ممنوعیت ندارد. در غیر این صورت انجام این کار به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. فقط در شرایطی تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی جزء موارد ضروری به حساب می‌آید که کمیسیون مسئول در این رابطه آن را تایید کند. هر تصمیمی که در این کمیسیون اتخاذ شود تنها در یک صورت اعتبار خواهد داشت. اعتبار تصمیم کمیسیون فقط با کسب اکثریت آرای اعضا به دست خواهد آمد.

این کمیسیون موظف است ظرف مدت ۲ ماه از زمانی که متقاضی درخواست خودش را ارائه داده است، تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری کند. کمیسیون مسئول تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی زیر نظر وزارت کشاورزی در هر استان شکل می‌گیرد. کسانی که در این کمیسیون فعالیت می‌کنند عبارتند از :

  • نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی
  •  مسکن و شهر سازی
  •  جهاد سازندگی
  • سازمان حفاظت محیط زیست
  •  استانداری
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم

مدارک لازم جهت تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی کدام است ؟

برای تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی مدارک مختلفی لازم می‌باشد. البته برای پرونده هایی از این دست نوع مدارک لازم متفاوت خواهد بود. در حقیقت نوع مدارک به چند عامل گوناگون وابسته است. مهم ترین عواملی که در این زمینه نقش دارند شامل موارد زیر هستند :

  • ماهیت طرح
  • مکان اجرای طرح
  • نوع مجوز یا نوع موافقت نامه صادر شده

بیشتر بخوانید:

اثبات مالکیت ملک به چه صورت است؟


مدارک لازم به صورت کلی

همان گونه که اشاره شد، مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری زمین وابسته به موارد مختلفی متفاوت خواهد بود. با این وجود برای این کار به صورت کلی بعضی از مدارک هستند که باید به کمیسیون مربوطه ارائه شوند. ولی برای این که اطلاعات شما در این خصوص دقیق تر باشد، بهتر است که به مسئولین مربوطه مراجعه کنید.

یعنی می‌توانید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه یا مدیریت امور اراضی استان مربوطه مراجعه کنید. با مراجعه کردن به این مراکز، مدارک پرونده مربوط به کار خود را صحیح و دقیق می‌توانید تکمیل کنید. ولی به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی به مسکونی عبارتند از :

  • ارائه مدارک و مستنداتی که مالکیت شخص و یا اشخاصی را نشان می‌دهد
  • دریافت موافقت از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه
  • دریافت موافقت اصولی و یا جواز تاسیس
  • نقشه و سایت نقشه (پلن) جهت ساخت
  • دریافت موافقت اداره کل راه و شهر سازی استان مربوطه (این مورد تنها در بعضی از موارد برای تغییر کاربری زمین لازم می‌باشد.)
  • دریافت استعلام های لازم از اداره ها و دستگاه های گوناگون (این مورد هم تنها در بعضی از موارد برای تغییر کاربری زمین لازم است.)
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم

مراحل رسیدگی به درخواست تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی

مراحل رسیدگی به درخواست تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی به مسکونی شامل موارد زیر هستند :

ارائه درخواست کتبی، مدارک و اسناد

اولین کاری که فرد متقاضی باید انجام دهد ارائه دادن درخواست کتبی، مدارک و اسناد مربوط به موضوع مطرح شده است. تمامی این موارد را باید به دبیر خانه کمیسیون که در سازمان کشاورزی استان مربوطه قرار دارد، تحویل داده شود. این کار را خود فرد متقاضی که قصد تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی را دارد، ورثه و یا وکیل او باید انجام دهند.

بررسی درخواست تغییر کاربری زمین

کمیسیون مسئول در این خصوص درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهد. جهت بررسی درخواست اگر لازم بدانند نظر کارشناسانه بعضی از دستگاه های اجرایی مانند شهرداری را هم می‌گیرند.

تصمیم گیری درباره درخواست

بعد از ثبت درخواست در دبیر خانه، کمیسیون مربوطه ظرف مدت ۲ ماه در رابطه با آن تصمیم گیری خواهد کرد. این تصمیم گیری حاصل رای اکثریت اعضای کمیسیون می‌باشد. به محض این که تصمیم گیری انجام شد، بلافاصله آن را به فرد متقاضی و یا جانشین او ابلاغ خواهند کرد.

دریافت مجوز

مرحله آخر بعد از موافقت کمیسیون با اکثریت آراء به تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی، دریافت مجوز خواهد بود. در این مرحله ۲ مورد زیر به ترتیب انجام می‌شوند :

  • یک گواهی با این عنوان که باید ۸۰ درصد ارزش به روز زمین های کشاورزی و باغات پرداخت شود، صادر می‌کنند.
  • صدور مجوز برای تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی صورت می‌گیرد.
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم
چگونه زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهیم

موارد لازم در صورت موافقت جهت تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی

اگر که کمیسیون با درخواست تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی موافقت کند، فرد متقاضی باید مدارک را ارائه دهد. این مدارک باید به قصد تعیین قیمت به روز باغ و یا زمین و اعلام کاربری جدید ارائه شود. فرد متقاضی باید جهت انجام این کار به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوطه مراجعه نماید. مواردی که باید فرد متقاضی تغییر کاربری زمین به مسکونی به همراه داشته باشد، شامل موارد زیر هستند :

  • نقشه
  • مشخصات کامل ملک

سخن پایانی

تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی به مسکونی مقوله‌ای فوق العاده پیچیده و گسترده و دارای تنوع بسیار زیاد می‌باشد. به همین علت است که اطلاع داشتن از تمامی موارد مربوط به آن کار چندان ساده‌ای نیست.

در عین حال اهمیت این موضوع جهت انجام دقیق و درست معاملات ملکی فوق العاده زیاد است. در نتیجه هر نوع اقدامی بدون داشتن آگاهی و اطلاعات کافی به طور قطع شما را با مشکلات مختلف و بسیاری مواجه خواهد کرد.

به همین دلیل بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مد نظرتان، مشورت با یک وکیل مجرب و حرفه‌ای در این زمینه می‌باشد. در غیر این صورت امکان دارد به راحتی به دام سود جویان در این گونه معاملات بیفتید.

در واقع آگاهی نداشتن از برخی موارد و برداشتن قدمی اشتباه می‌تواند موجب از دست رفتن تمام سرمایه شما شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام