متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

جدول محتوا

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ چه تضمینی به جهت اجرای این تعهدات وجود دارد؟

در قرارداد مشارکت در ساخت لازم است که شما با تعهدات طرفین به صورت دقیق آشنایی داشته باشید و تضامین مورد نیاز را دریافت کنید. این مورد می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در به نتیجه رسیدن قرارداد شما داشته باشد. کمک گرفتن از یک وکیل متخصص در این زمینه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

در نظر گرفتن تمام تعهدات طرفین در قرارداد

در قرارداد مشارکت نیاز است که تمام تعهدات طرفین پیش بینی شده و برای آن‌ها زمان تعیین شود. تعداد زیادی از قرارداد‌های مشارکت، حتی این موارد را نیز شامل نمی‌شوند و پس از انعقاد قرارداد به دنبال راه‌ حل‌هایی برای این موضوعات می‌گردند.

در نتیجه همه تعهداتی که طرفین قرارداد باید انجام دهند حتما باید در قرارداد تعبیه شود. حال اگر هر کدام از طرفین به تعهدات خودشان عمل نکردند، چه کاری می‌توان انجام داد و چه ضمانتی برای انجام این تعهدات وجود دارد ؟

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

دریافت ضمانت اجرایی برای هر تعهد

تنها نوشتن تعهدات کافی نیست. شما باید تمام ضمانت‌‌های لازم جهت اجرای دقیق این تعهدات را نیز مشخص کنید.

در شرایطی که ضمانتی مشخص نشده باشد و مشکلی در اجرای تعهدات ایجاد شود، طرفین برای مشخص شدن میزان خسارت و اینکه چه‌ کاری باید پس از آن انجام شود با مشکل مواجه می‌شوند.

قرارداد خوب قراردادی می‌باشد که تمام موارد لازم در آن پیش‌ بینی شده باشد و تمام تعهدات و تضامین به صورت کاملا شفاف باشد. حال یکی از کار‌هایی که افراد غیر حرفه‌ای مرتکب آن می‌شوند، این است که یک ضمانت مشخص برای تمام فعالیت‌‌ها مشخص می‌کنند.

این اشتباه بزرگی خواهد بود که می‌تواند قرارداد را با مشکلات بسیاری مواجه کند و یک قرارداد باخت-باخت برای هر دو طرف قرارداد ایجاد کند. راه‌ حل این است که با توجه به هر تعهد و زمان انجام آن ضمانت مناسب مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری مشارکت در ساخت

وکیل مشارکت در ساخت

نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

ضمانت متناسب با تعهد و زمان آن

جریمه روزانه، حق فسخ و … تمامی ضمانت‌‌های مناسبی خواهند بود اما باید با توجه به موقعیت موجود از آن‌‌ها استفاده کرد. به طور مثال برای تاخیر‌های کوتاه مدت، حق فسخ منطقی نیست و جریمه روزانه گزینه‌ مناسب‌تری خواهد بود.

این در حالی می‌باشد که به جهت تاخیر‌های زیاد باید حق فسخ را در نظر بگیرید.

علت این مورد قفل نشدن پروژه می‌باشد. شما اینگونه تصور کنید که با توجه به برنامه زمان بندی قرارداد مشارکت، سازنده باید یک ساله جواز می‌گرفته است. حالا ۱۵ ماه از زمان عقد و امضای قرارداد گذشته است.

در شرایطی که مالکین دارای حق فسخ باشند، می‌توانند به قرارداد پایان دهند. البته این قدرت را نیز دارند که قرارداد را ادامه دهند.

پس خیلی از این ضمانت‌‌ها موجب می‌شود که شما حق انتخاب بیش‌تری داشته باشید. تنها همین مورد می‌تواند تا حد زیادی در به نتیجه رساندن پروژه تاثیر گذار باشد.

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

تعهدات و ضمانت‌‌ها را کپی نکنید

بسیاری از موارد که نیاز است در بخش‌‌های مختلف قرارداد تعیین شوند، با توجه به پروژه مشخص می‌شوند. به همین علت شما این موارد را به هیچ وجه کپی نکنید.

از طرفی دیگر یکی از مواردی که بسیار اتفاق می‌افتد عدم آگاهی نسبت به مسائل حقوقی و عمرانی است.

به عنوان مثال شما برای تاخیر، جریمه‌ای در نظر گرفته‌اید اما برنامه زمان بندی درستی را تنظیم نکردید. در این حالت می‌توان گفت که این جریمه تقریبا بی‌اثر است. یا حتی جریمه را خیلی پایین و یا خیلی بالا در نظر گرفته‌اید که این مورد با توجه به پروژه و زمان آن متفاوت خواهد بود.

چرا که تاخیر در پروژه‌‌ها و زمان‌‌های گوناگون ضرر یکسانی به مالکین وارد نخواهد کرد. به عنوان مثال جریمه تاخیر در دریافت جواز از سایر موارد کم‌تر است چرا که مالکین هنوز ملک را به سازنده تحویل نداده‌اند.

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

در این قسمت لیستی از مهم‌ترین تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت را آورده‌ایم. توجه داشته باشید که این لیست مهم‌ترین تعهدات می‌باشند و تمام‌ موارد در این لیست گنجانده نشده‌اند.

مهم‌ترین تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

  1. تهیه نقشه‌‌ها بر اساس نظر مالکین و محتوای قرارداد و به وسیله طراحان مندرج در قرارداد
  2. دریافت جواز طبق حداکثر ‌تراکم مجاز و دریافت دیگر جواز‌های لازم و پرداخت هزینه‌‌های آن‌ها
  3. تامین مالی، ساخت و مدیریت ساخت موضوع قرارداد بر اساس محتوای آن و مشخصات کلی سازه جدید و لیست متریال مورد استفاده
  4. خرید و نصب و اجرای اصولی و استاندارد تمام انشعبات شامل کنتور آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب
  5. ساخت و مدیریت ساخت موضوع قرارداد بر اساس برنامه زمان بندی قرارداد مشارکت در ساخت و تحویل آپارتمان به مالک بدون هیچ گونه کم و کاستی. یک نکته مهم در این مورد برطرف کردن ایراد احتمالی سازه جدید به وسیله سازنده است. اگر در دوره تضمین در هر قسمت ایرادی مشخص شود، سازنده وظیفه دارد با هزینه‌ خودش نواقص را برطرف کند.
  6. بیمه کردن مورد مشارکت : سازنده موظف خواهد بود مورد مشارکت را تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و بیمه مسئولیت مدنی در قبال افراد ثالث ناشی از انجام عملیات ساختمانی قرار دهد.
  7. پرداخت قرض الحسنه مشارکت، بلاعوض، چک ضمانت و … : این پرداخت‌‌ها به طور معمول از طرف سازنده به مالکین می‌باشد. مالکین در این موارد نیازمند اطلاعات کافی هستند.
  8. دریافت پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و سند‌های تک برگی و تحویل دادن آن‌ها به مالکین
  9. پرداخت کردن هزینه‌‌های آب، برق، گاز در هنگامی که ملک در تصرف سازنده می‌باشد.
  10. رعایت کردن اصول ایمنی مطابق با مقرارت ملی، قوانین وزارت کار و …
  11. مسئولیت تمام حوادث ناشی از رعایت نکردن ایمنی برای کارگران، پرسنل و همسایگان مجاور و ساختمان‌‌های آن‌ها بر عهده سازنده می‌باشد. در هنگامی که ملک در تصرف سازنده باشد، جبران تمامی خسارات مالی و جانی برعهده‌ وی خواهد بود. مالک در این مورد هیچ‌ گونه مسئولیتی نداشته و مسئولیت پاسخگویی به تمام دعاوی حقوقی و کیفری در هنگام تصرف سازنده با ایشان می‌باشد.
  12. همکاری داشتن با نماینده مالکین، تیم نظارت و تیم داوری

نکته :

علت این مورد، تفاوت در قرارداد‌های مشارکت در ساخت است که می‌تواند باعث ایجاد تعهدات متفاوتی برای طرفین قرارداد شود. مهم‌ترین تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت در بالا اشاره شد.

تعهدات سازنده در مشارکت در ساخت

برای مظالعه بیشتر:

انواع قرارداد مشارکت در ساخت

اختلاف در مشارکت در ساخت

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟


سخن پایانی

در آخر باید گفت که قرارداد مشارکت در ساخت یکی از قرارداد‌های بسیار مهم و پر اهمیت در زمینه ملک می‌باشد. برای عقد چنین قراردادی باید مطالعه بیش‌تری در این زمینه داشته باشید و از کمک متخصصین این حوزه مانند سمیه خدایی پور استفاده کنید.

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت با توجه به خصوصیات هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد اما ما مهم‌ترین تعهدات را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام