متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

برای انحصار وراثت کجا باید بریم؟

برای انحصار وراثت کجا باید بریم

جدول محتوا

برای انحصار وراثت کجا باید بریم؟

گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر شده و در آن ورثه و میزان سهم آنها از ارث تعیین و مشخص می شود. در این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری به این موضوع پرداخته‌ایم.

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی مربوط به ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانکها و … نیازمند گواهی حصر وراثت می‌باشند. پس بنابراین اگر انحصار وراثت انجام نشود، امکان انتقال ترکه و یا تقسیم وجود ندارد و همچنین مراجعه به ادارات دولتی و یا بانک‌ها امکان پذیر نیست.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت چیست؟

گواهی فوت متوفی (گواهی فوت از سال ۹۵ دربعضی استان‌ها از جمله تهران، به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت صادر و اخذ می‌شود.)

  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوقی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • در صورت امکان وصیت نامه رسمی متوفی
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.
برای انحصار وراثت کجا باید بریم
برای انحصار وراثت کجا باید بریم

برگه استشهادیه محضری حصر ورثه چیست؟

یکی از مراحل برای اخذ گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه است، به این ترتیب که ۳ نفر در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی حاضر می‌شوند و با پر کردن فرم مخصوص، گواهی می‌کنند که ورثه شخص فوت شده چه کسانی هستند. دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق می کند.

قانون جدید انحصار وراثت چیست؟

تا به این لحظه قانون جدیدی وجود ندارد فقط برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ نیاز به اخذ گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت است.

آخرین تغییرات صدور گواهی انحصار وراثت دررویه قضایی مطابق بخشنامه شماره ۳۸۳۸۴  مورخ ۷ /۷/ ۱۳۹۹ وزارت دادگستری، دارای اموالی بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۵۰ میلیون تومان باشد، گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می‌شود و همچنین نیازمند نشر آگهی است.

پس بنابراین اگر متوفی دارای اموالی کمتر از  ۵۰ میلیون تومان باشد، شوراهای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌کنند  و مدت زمان آن نیز به دلیل حذف مرحله نشر  آگهی بسیار کوتاه تر خواهد بود. مدت  زمان اخذ گواهی انحصار وراثت محدود، ۳ الی ۷ روز کاری می‌باشد.

در صورت عدم همکاری وراث در انحصار وراثت چه باید کرد؟

به هر دلیلی ممکن است به یک یا چند نفر از وراث امکان دسترسی وجود نداشته باشد و یا وراث همکاری لازم را نداشته باشند و یا خارج از کشور باشند و … یا به عبارت دیگر امکان  دسترسی به شناسنامه ایشان وجود ندارد که دراین مواقع به تقاضای ذی نفع، شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می‌گیرد. پس به هیچ عنوان نگران عدم همکاری دیگر  وراث نباشید. قاعده به این شکل است که با درخواست وکیل یا دادخواست دهنده نواقص مدارک از اداره  ثبت احوال استعلام خواهد شد. نکته دیگر اینکه وقتی وراث به طبقه دوم و سوم میرسند رویه شوراهای حل اختلاف تهران استعلام است تا محرز شود کسی از طبقه اول باقی نمانده است.

برای گرفتن انحصار وراثت باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

خیر. مگر اینکه شخص فوت شده قبل از سال 95 فوت شده باشد که در این صورت باید گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث از اداره مالیات اخذ شود. البته بعد از صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود هر زمان که بخواهید اموال را تقسیم یا انتقال دهید، پرداخت مالیات بر ارث و اظهار نامه مالیاتی الزامی است. و نکته مهم این است که این مالیات زمان مشخص و جریمه ندارد.

برای انحصار وراثت کجا باید بریم
برای انحصار وراثت کجا باید بریم

برای انحصار وراثت کجا باید بریم؟

اگر وکیل داشته باشید تمامی مراحل توسط وکیل شما انجام می‌شود. بهتر است وکیلی که انتخاب می کنید وکیل متخصص دعاوی ارثی باشد. در غیر این صورت باید با مدارک گفته شده به دفتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کنید و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهید. شورای حل اختلافِ آخرین محل اقامت  متوفی که شما اعلام کنید، صالح به صدور گواهی ذکر شده است.

سهم دولت از انحصار وراثت چقدر است؟

دولت سهمی ندارد و فقط هزینه دادرسی در دفتر خدمات الکترونیک که حدود ۲۰۰ هزار تومان است پرداخت می‌شود.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

پرداخت مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک قضائی.

هزینه نشر آگهی انحصار ورثه چقدر است؟

در سال ۱۴۰۱ رایگان است.

سوال مهم:

برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ مثلا امسال (۱۴۰۱) مالیات بر ارث حذف شده است؟

به این نکته توجه داشته باشید که فقط برای گرفتن گواهی انحصار وراثت است که گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی لازم نیست و جزء مدارک لازم  محسوب نمیشود. وگرنه برای تقسیم اموال و یا انتقال به دیگری پرداخت مالیات بر ارث الزامی است.

مجددا تاکید میکنیم که اگر شخص فوت شده  قبل از فروردین ۱۳۹۵ فوت شده باشد از مراحل انحصار وراثت و مدارک دادخواست آن گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

برای انحصار وراثت کجا باید بریم
برای انحصار وراثت کجا باید بریم

انواع گواهی:

  • گواهی انحصار وراثت نامحدود
  • گواهی انحصار وراثت محدود

اگر شخص فوت شده دارای اموال باشد باید گواهی انحصار وراثت نامحدود اخذ کرد و اگر غیر این است و متوفی دارای اموال نیست  گواهی انحصار وراثت محدود کفایت می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر بعدا بخواهید ملک و یا مال موروثی را بفروشید به گواهی انحصار  وراثت نامحدود نیاز دارید. این دو گواهی از نظر هزینه تفاوتی ندارند، اما  مدت زمان آنها به دلیل تفاوت در مراحل،  متفاوت است.

از مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود، نشر آگهی است. فاصله بین انتشار آگهی در  روزنامه تا زمان صدور گواهی یک ماه است. در خصوص نشر آگهی لازم نیست کار  خاصی انجام دهید. شعبه شورای حل اختلاف  به پرونده رسیدگی می‌کند و خودشان به صورت رایگان نشر آگهی می‌کنند.

گرفتن المثنی انحصار وراثت چگونه است؟

هرکدام از ذی نفعان و ورثه می‌توانند به مرجع صادر کننده گواهی مراجعه کنند و درخواست  کپی برابر اصل بدهند.

آیا امکان اعتراض به گواهی انحصار وراثت  وجود دارد؟

بله. هر کسی که نسبت به مفاد آن اعتراض  داشته باشد بدون قید مدت می تواند نسبت به آن اعتراض اقدام نماید.

آیا حضور همه ورثه الزامی است؟

خیر. اقدام یکی از ورثه برای گرفتن انحصار  وراثت کافی است. برای دادن وکالت هم مراجعه یکی از ورثه کفایت میکند. فقط ورثه‌ای که اقدام میکند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد. با داشتن ثنا، دادن وکالت از شهرستان یا مراجعه نکردن به دفتر و به صورت غیرحضوری هم امکان پذیر است.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام