متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

جدول محتوا

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟ هنگامی که فردی فوت می‌کند تمامی اموال او برای خانواده و اطرافیان باقی خواهد ماند. این اموال و دارایی ‌ها با نام ارث شناخته خواهند شد. در اصطلاحات حقوقی نیز از ارث با نام ترکه یاد می‌شود.

ارث شخص فوت شده طبق قانون به بازماندگان وی انتقال داده خواهد شد و وراث موظف می‌باشند این اموال را مطابق با قوانین مشخص که توسط افراد ذی‌صلاح تعیین شده‌اند، تقسیم کرده و یا در صورت وجود مشکل از وکیل ارث کمک بگیرند.

متاسفانه از گذشته تا همین امروز در خصوص تقسیم ارث و فروش سهم ‌الارث، مشکلات زیادی وجود داشته و بیشتر پرونده‌ های موجود در مراکز حل اختلاف و دادگاه‌ ها به این مسئله مرتبط هستند، این در حالی است که اگر طبق قانون عمل شده و هر کس به حق خود راضی باشد به‌ هیچ‌ عنوان با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم شد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

یکی از مهم ترین و بزرگ ‌ترین سوالاتی که معمولا در این زمینه وجود دارد این است که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد و راه حل چیست ؟

با توجه به این مشکلات و برای جواب ‌دادن به این سوال، در این مقاله سعی کردیم تا از نظر قانونی، آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و راه حلی مناسب برای آن ها پیدا کنیم. با ما همراه باشید. به هر حال، بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل متخصص دعاوی ارثی مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد
اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

قوانین تقسیم ارث چیست ؟

برای اینکه تقسیم ارث و فروش آن را از نظر قانونی بررسی کنیم باید پیش از هر توضیحی در خصوص نحوه تقسیم ارث به صورت اصولی توضیحاتی داده شود. وراث برای تقسیم ارث در ابتدا باید هزینه دفن و کفن را از این اموال کسر کنند و بعد دیون (دِین ها) شخص فوت شده را از دارایی ‌های وی پرداخت کنند.

در صورتی‌ که فرد فوت شده، وصیت‌ نامه‌ای از خود به جا گذاشته است، وراث می‌توانند آن را در خصوص ثلث دارایی‌ ها اجرا نمایند. در غیر این صورت باید تمامی اموال و دارایی ‌ها لیست شده و به‌ شکل قانونی بین وراث تقسیم شود.

وراث شخص فوت شده کسانی می‌باشند که در مرتبه اول به‌ صورت نسبی و در مرتبه دوم به‌ صورت سببی با شخص فوت شده ارتباط داشته باشند. اگر فرد دارای فرزند باشد، ارث او به‌ صورت دو سهم برای پسران و یک سهم برای دختران، تقسیم خواهد شد.

اغلب در این موارد بر سر تقسیم ملک موروثی و فروش آن، اتفاقی بین وراث نیست. به همین علت در این شرایط، سوالی خواهد آمد مبنی بر اینکه برای فروش سهم‌ الارث اگر که یکی از وراث حاضر به فروش آن نباشد چه اقدامی می‌توان انجام داد ؟ بررسی این موضوع و جواب ‌دادن به آن، جنبه‌ های گوناگونی دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید:

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

مراحل شکایت برای ارث

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد
اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

چرا یکی از وراث نسبت به فروش سهم ‌الارث رضایت‌ نمی‌دهد؟

یکی از بزرگ‌ ترین مشکلاتی که در مورد فروش سهم‌الارث پیش می‌آید این است که در بیشتر موارد، یکی از وراث راضی به فروش نیست و در این زمینه همکاری های لازم را انجام نمی‌دهد. اولین چیزی که باید در خصوص حل این مشکل مورد بررسی قرار داد این است که چرا او برای فروش این ملک، راضی نیست؟

در بیشتر موارد، یکی از وراث که از ملک مورد نظر، سود می‌برد و یا از آن استفاده می‌کند برای فروش آن رضایت نمی‌دهد. این امر بر اساس تجربه‌ های مختلف ثابت شده است که فردی که از ملک موروثی بهره خواهد برد راضی به فروش آن نمی‌شود. البته در بعضی موارد هم لجبازی وراث با یکدیگر و یا تحت فشار قرار دادن وراث دیگر جهت فروش ملک با قیمتی کمتر هم از علت های عدم همکاری بوده است.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد
اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟

تعداد پرونده ‌هایی که مسئله اصلی آن ها فروش سهم موروثی بوده و شاکیان آن اطلاع ندارند که اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد ؟ کم نیستند.

حال که با علت های عدم رضایت یک یا چند نفر از وراث برای فروش ملک موروثی و یا دیگر دارایی‌ ها آشنا شدید باید با راهکار هایی که در این موارد پیش رو دارید هم آشنا شوید. متاسفانه در بعضی پرونده ‌ها شاهد این موضوع هستیم که وراث دیگر به فروش سهم‌ الارث اقدام می‌کنند در حالی‌ که یکی از وراث حاضر به فروش نیست.

این اقدام می‌تواند مشکلات را چند برابر کرده و گره مسئله را کور تر کند. اگر جزء کسانی هستید که با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید یکی از روش‌ های زیر را جهت فروش سهم خود انتخاب کنید :

استفاده از روش کدخدا منشی

یکی از روش‌ ها برای حل این مشکل این است که از بزرگتر ها کمک بگیرید و با استفاده از روش‌ های مسالمت‌ آمیز، اقدام به برطرف کردن این مشکل کنید. به‌ این‌ ترتیب ممکن است وارث یا وراث ناراضی، به راه حل و حرف‌ هایی که بزرگ ‌ترها توصیه می‌کنند اعتماد کرده و راضی به فروش شوند. در این شرایط می‌توانید بدون طی کردن مراحل زمان بر و پیچیده قانونی، سهم ‌الارث را بفروشید و سهم تمامی وراث را پرداخت کنید.

خلع ید مشاعی

در خصوص فروش سهم ‌الارث اگر یکی از وراث حاضر به فروش نبود، روش موثر دیگری هم وجود دارد. البته از این روش هنگامی می‌توانید استفاده کنید که پیشنهاد‌ ها و نصیحت های بزرگتر ها جواب نداده و وارث یا وراث ناراضی پس از تقسیم ارث از ملک موروثی، بهره ‌مند شده‌ است و علت نارضایتی وی نیز همین امر می‌باشد. اگر که یکی از وراث در مغازه و یا منزل موروثی ساکن می‌باشد و یا از زمین مزروعی موروثی بهره استفاده می‌کند و راضی به فروش آن نمی‌شود، شما می‌توانید به واسطه دادگاه، اقدام به خلع ید مشاعی کنید.

با این اقدام، درخواستی به دادگاه تقدیم خواهد شد و در آن اذعان می‌شود که یکی از وراث اقدام به تصرف ملک موروثی کرده است و حاضر به فروش آن نمی‌شود. در این شرایط، دادگاه با خلع ید مشاعی، وارث را از ملک مورد نظر خارج خواهد کرد. صمن اینکه در این روش، پس از خروج وارث از ملک، این ملک توسط دادگاه پلمپ می‌شود. در این صورت، احتمال رضایت وارث جهت فروش ملک، افزایش پیدا کرده و فرد مجبور به همکاری خواهد بود.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد
اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد

فروش سهم‌ الارث توسط دادگاه

در بعضی موارد، وراث بر سر این‌ که ملک موروثی با چه قیمتی به فروش برسد یا این ‌که این ملک به‌ صورت مشارکتی ساخته شود و … نظر ‌مشترکی ندارند. در این صورت وراث می‌توانند برای پیشگیری از به وجود آمدن اختلاف بین خودشان به دادگاه متوسل شوند. مراجعه به دادگاه، یکی دیگر از جواب‌ های منطقی برای این سوال که اگر یکی از وراث در خصوص فروش سهم الارث حاضر به همکاری نبود، چه باید کرد ؟ می‌باشد.

با مراجعه کردن به دادگاه، قاضی با توجه به قوانین، سهم هر شخص را تعیین کرده و به او اعطا می‌کند. در شرایطی ‌هم که ملک موروثی قابل‌ تقسیم نباشد، آن را به‌ شکل یکجا در مزایده به فروش رسانده و بعد سهم هر یک از وراث را به وی اعطا می‌کند. اکثرا در این موارد، یک یا چند نفر از وراث، اقدام به خرید ملک می‌کنند و سهم‌ الارث دیگران را پرداخت خواهند کرد.

فروختن سهم ‌الارث اگر که یکی از وراث حاضر به فروش نباشد، در بسیاری از موارد موجب ایجاد مشکلات جدی خواهد شد. با توجه به نکات و روش‌ هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، می‌توانید این مسئله را حل و فصل کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اقدامی خارج از چارچوب های قانونی می‌تواند عواقب سختی به همراه داشته باشد. پس به هیچ عنوان سعی نکنید که از روش‌ های غیر قانونی برای حل مشکلتان، استفاده کنید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام