متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد ؟

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟

جدول محتوا

پس از فوت زن، رابطه او با اموالی که داشته است، قطع می‌شود و هر آن ‌چه که از او به جا مانده است به وارثانش تعلق خواهد گرفت. کسانی که به آن‌ ها ارثیه تعلق می‌گیرد، در طبقه بندی‌ هایی قرار خواهند گرفت و هر یک از آن ها به میزان مشخصی از سهم الارث بهرهمند می‌شوند.

با توجه به این موضوع من سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری قصد دارم در ادامه این مقاله، مطالبی جامع را در رابطه با شیوه انحصار وراثت و طبقات ارث، همچنین اینکه آیا اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد یا نه، در اختیار شما عزیزان قرار دهم. پیشنهاد می‌کنم که حتما تا انتهای این مطلب من را همراهی کنید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

به چه کسانی پس از فوت زن، سهم الارث تعلق خواهد گرفت؟

انحصار وراثت یکی از موضوعاتی می‌باشد که پس از فوت زن مطرح می‌شود. مطابق با قانون انحصار وراثت، کسانی که از اموال زن ارث می‌برند به ۳ دسته کلی طبقه بندی خواهند شد که همه آن‌ ها با او خویشاوندی نَسَبی دارند.

در عین حال یک استثنا هم در زمان انحصار وراثت مادر یا زن وجود دارد که همسر او می‌باشد. شوهر خانم فوت شده جزء خویشاوندان سببی وی به‌ حساب می‌آید و سهم الارث به او نیز تعلق خواهد گرفت. به همین علت در ادامه این مطلب به طبقه بندی وارثان اشاره خواهیم کرد.

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟
اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟

طبقه اول وراث زن فوت شده

طبقه اول از وراث زن را فرزندان، نوه‌ ها، پدر و مادر او تشکیل خواهند داد. میزان سهم‌ الارث این اشخاص کمی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

میزان سهم الارث پدر و مادر شخص فوت شده، یک سوم و به‌ صورت مساوی از دارایی به جا مانده از او می‌باشد.

اگر زن فوت شده، فقط یک پسر داشته باشد و پدر و مادر او هم در قید حیات باشند، سهم الارث هر کدام از پدر و مادر شخص فوت شده به اندازه یک سوم از اموال به جا مانده از او خواهد بود و مابقی اموال به فرزند پسر او خواهد رسید. همچنین اگر والدین شخص فوت شده در قید حیات نباشند، تمامی دارایی شخص فوت شده به تنها فرزند پسری که دارد خواهد رسید.

اگر شخص فوت شده یک دختر داشته باشد و پدر و مادر وی هم در قید حیات باشند، انحصار وراثت مانند زمانی می‌باشد که وی فقط یک پسر دارد.

به نوه های شخص فوت شده هم سهم‌ الارث تعلق خواهد گرفت، ولی در شرایطی‌ که فرزند یا فرزندان وی در قید حیات نباشد.


بیشتر بخوانید:

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است ؟

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

وصی کیست و چه اختیاراتی دارد؟


طبقه دوم وارثان

طبقه دوم وراث شخص فوت شده تشکیل شده از پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر‌ ها، برادر ها و همچنین فرزند یا فرزندان برادران و خواهران او می‌باشد. لازم به توضیح است که سهم الارث در شرایطی به این طبقه از وراث تعلق خواهد گرفت که هیچ یک از اشخاص طبقه قبل در قید حیات نباشند.

پدر بزرگ و مادر بزرگ شخص فوت شده، اگر از سمت پدر او بوده باشند، دو سوم از دارایی‌ ها، و اگر از سمت مادر وی باشند، یک سوم از دارایی‌ های او را به ارث خواهند بود.

برادران و خواهران شخص فوت شده به‌ صورت مساوی و به میزان یک سوم از دارایی‌ های او را به ارث خواهند برد.

فرزند یا فرزندان خواهر و برادر شخص فوت شده در صورت فوت پدر و مادرشان هم می‌توانند به جای آن‌ ها از سهم الارث بهره‌‌مند شوند.

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟
اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟

طبقه سوم وارثان

طبقه سوم وراث شخص فوت شده شامل عمو ها، عمه‌ ها، دایی‌ ها، خاله‌ ها و همچنین فرزندان آن‌ ها می‌باشد و اگر هیچ کدام از افراد طبقه دوم وراث در قید حیات نباشند، به آن‌ ها دارایی تعلق می‌گیرد. در حقیقت میزان سهم الارث خاله‌ ها، دایی‌ ها، عمو‌ ها و عمه‌ های شخص فوت شده به‌ صورت یکسان داده می‌شود و اگر هیچ‌ یک از آن‌ ها هم در قید حیات نباشند، نوبت به فرزندان آن‌ ها جهت دریافت سهم الارث خواهد رسید.


بیشتر بخوانید:

مراحل شکایت برای ارث

پلمپ ملک ورثه ای چگونه انجام می شود؟

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟


اگر زن فوت کند به شوهر ارث می‌رسد؟

همان‌ طور که در ‌ابتدا هم توضیح دادیم، تنها وارث سببی زن فوت شده، شوهر او خواهد بود که به‌ صورت زیر از سهم الارث بهره‌‌مند می‌شود.

چنانچه زن دارای فرزند باشد، یک چهارم از دارایی به جا مانده از او به همسر او تعلق می‌گیرد و مابقی اموال بین فرزند و یا فرزندان او تقسیم خواهد شد. اگر که زن دارای فرزند نباشد، یک دوم از دارایی به جا مانده از او به همسر او تعلق خواهد گرفت.

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟
اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟

نحوه انحصار وراثت پس از فوت زن به چه صورت خواهد بود؟

برای انحصار وراثت زن فوت شده باید مراحلی طی شود که در ادامه این مطلب به آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

در ابتدا باید گواهی فوت از ثبت احوال به‌ صورت حضوری و یا آنلاین تهیه شود.

یکی از وراث یا وکیل او باید همراه با مدارک شناسایی خود و گواهی فوت اخذ شده به شورای حل اختلاف آخرین محلی که شخص فوت شده در آن سکونت داشته، مراجعه کند.

پس از آن وارث باید همراه با ۲ شاهد که از آشنایان شخص فوت شده هستند، جهت دریافت تاییدیه وارث بودن و همچنین دریافتاستشهادیه انحصار وراثت به یکی از دفاتر اسناد مراجعه کنند.

در ادامه وارث باید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و استشهادیه، مجدد به شورای حل اختلاف مراجعه کند و دادخواستی را مبنی بر دریافت گواهی انحصار وراثت به ثبت برساند تا بتواند پس از محاسبه مالیات بر ارث، برگه مالیاتی را دریافت کند.

در انتها هم به جهت صدور گواهی انحصار وراثت باید در دادگاه حضور پیدا کند.

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟
اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد؟

سخن پایانی

انحصار وراثت پس از فوت زن یکی از مواردی می‌باشد که وراث به دنبال رسیدگی به آن خواهند بود. ما سعی بر این داشتیم که مطالب را در مورد مراحل انحصار وراثت و همچنین طبقات آن برای کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان بیان کنیم تا با اطلاعاتی جامع جهت دریافت سهم الارث اقدام کنید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام