متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد

جدول محتوا

در پاسخ به پرسش اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد باید گفت که مطابق ماده 156 قانون آئین دادرسی مدنی اظهارنامه قضایی از جمله امکانات و ابزار هایی است که قانون گذار در اختیار اشخاص گذاشته تا بدون نیاز به طرح دعوی در محاکم، اقدام به اعلام اراده و درخواست خویش به طرف مقابل کرده و در صورت امکان مسائلی که بین دو خودشان وجود دارد را حل و فصل نمایند. ارسال اظهارنامه اختیاری می‌باشد به جز مواردی که قانون گذار مشخص و الزام کرده باشد.

قانون گذار در قانون آئین دادرسی مدنی ابزاری پیش بینی کرده است که این ابزار همان اظهارنانه می‌باشد. در حقیقت، با استفاده از اظهار نامه، می‌توانیم بدون نیاز به مراجعه و رفتن به دادگاه و اینکه اقامه دعوا نماییم، اراده و خواست خودمان را به طرف مقابل اعلام کنیم. ارسال کردن اظهارنامه و حتی پاسخ دادن به آن توسط طرف مقابل، کاملا اختیاری است. با این حال مزایایی که در استفاده از اظهارنامه وجود دارد باعث شده است تا قانون گذار توجه ویژه ای به آن داشته باشد.

در بعضی از شرایط، امکان دارد که نخواهیم یا نتوانیم در مراجع قضایی برای حق و حقوق خود یا طلبی که از شخص دیگری داریم اقامه دعوا کنیم یا اینکه بخواهیم قبل از اقامه دعوا در محاکم، ابتدا از طریق یک دعوت و فراخوان، اراده خودمان مبنی بر صلح و سازش و حل توافقی و مسالمت آمیز در رابطه با موضوع را به طرف مقابل اعلام کنیم.

در نتیجه، در این مطلب از وبسایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری به بررسی اینکه اظهارنامه چیست و اظهارنامه چه کاربرد هایی دارد از منظر قانون آئین دادرسی مدنی خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید با تعریف و مفهوم اظهارنامه و کاربرد های اظهارنامه قضایی آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد
اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد

اظهارنامه چیست ؟

بر اساس ماده 156 قانون آئین دادرسی مدنی هر شخصی می‌تواند قبل از تنظیم و ارائه دادخواست، حق و حقوق خود را به وسیله اظهارنامه از شخص دیگر درخواست کند. به شرط آنکه زمان مطالبه فرا رسیده باشد. بر اساس همین ماده، نیازی نیست که حتما با مراجعه و رفتن به دادگاه و اقدام قضایی حق و حقوق خودمان را درخواست کنیم بلکه با استفاده از اظهارنامه قضایی و بدون حضور در مراجع قضایی و فقط با اقدام به ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانیم به حق و حقوق خودمان دست پیدا کنیم. در گذشته ارسال اظهارنامه از طریق تکمیل فرمی بود که افراد باید فرم مربوطه را از طریق مراجع قضایی تهیه می‌کردند. اما امروزه با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک قضایی و یا دفاتر خدمات الکترونیکی می‌توانید اقدام به ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی نمایید.


بیشتر بخوانید:

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟


بر اساس تعریف بالا در واقع اظهارنامه قضایی ابزاری می‌باشد که قانون گذار در اختیار اشخاص قرار داده است تا خواست و اراده خود را به طرف مقابلشان اعلام کنند. باید اطلاع داشته باشید که ارسال اظهارنامه قضایی در بعضی از موارد الزامی می‌باشد و در بعضی از موارد اختیاری است. در بسیاری از موارد ممکن است ارسال اظهارنامه رسمی باعث حل مشکلات زیادی شود و از هرگونه اقدام قضایی جلوگیری کند. از آن جهت که اظهارنامه یک ابزار و امکان قضایی می‌باشد و توسط دادگاه به مخاطب اظهارنامه ابلاغ الکترونیکی می‌شود، باید با بیان محترمانه نوشته شود و دارای مطالب تهدید آمیز نباشد. به همین علت اطلاع از نحوه تنظیم و نوشتن صحیح اظهارنامه از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد
اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد

اظهارنامه چه کاربرد هایی دارد ؟

در پاسخ به این پرسش که اظهارنامه چه کاربرد هایی دارد باید گفت همان طور که توضیح دادیم، اظهارنامه وسیله ای می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان قبل از اینکه اقدام به اقامه دعوی در محاکم قضایی نمود، حق و حقوقی را مطالبه کرد. باید اطلاع داشته باشید که در بعضی موارد ارسال اظهارنامه اختیاری و در بعضی موارد ارسال اظهارنامه الزامی می‌باشد. بر همین اساس به عنوان تعدادی از کاربرد های اظهارنامه می‌توان به نمونه های زیر اشاره کرد :

  • زمانی که شخصی به ما بدهی داشته باشد، می‌توانیم قبل از ارائه دادخواست مطالبه وجه، به وسیله اظهارنامه حق خودمان را طلب کنیم.
  • زمانی که زن اقدام به ترک منزل کرده باشد و مرد بخواهد قبل از الزام به تمکین همسر خود، اقدام به دعوت او به وسیله ارسال اظهارنامه عدم تمکین کند.
  • در مواردی که افراد قصد دارند با هم صلح و سازش کنند هم می‌توان با ارسال اظهارنامه این قصد و هدف را به اطلاع طرف مقابل رساند.
  • زمانی که قصد داشته باشیم چیزی را به کسی تسلیم کنیم یا به عبارتی دیگر می‌خواهیم وفای به عهد کنیم ولی طرف مقابل از پذیرش آن خودداری می‌کند هم می‌توان با تنظیم و ارسال اظهارنامه این کار را انجام داد.
اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد
اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد

تفاوت اظهارنامه قضایی و دادخواست

همان طور که در بالا توضیح دادیم اظهارنامه قضایی از جمله امکانات و ابزاری می‌باشد که قانون گذار در اختیار اشخاص گذاشته است تا بدون نیاز به طرح دعوی در محاکم قضایی، اقدام به اعلام درخواست و اراده خود به طرف مقابل نموده و در صورت امکان مسائلی بین خودشان را حل و فصل کنند. به عبارتی دیگر اظهارنامه صرفا یک نامه قضایی می‌باشد و جنبه اعلامی و آگاه کردن طرف مقابل را دارد. اما بعضی مواقع پیش می‌آید که افراد توانایی حل و فصل مسائل را به شکل مسالمت آمیز ندارند و احتیاج به آرای محاکم قضایی جهت برطرف شدن مسائل بین خودشان را دارند که در این شرایط می‌توانند اقدام به ارسال دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کنند. در ادامه این مطلب تفاوت های اظهارنامه و دادخواست را توضیح خواهیم داد. این تفاوت ها عبارتند از :

  • در دادخواست رعایت کردن تشریفات دادرسی الزامی می‌باشد در حالی که در اظهارنامه اینگونه نیست.
  • در ارسال دادخواست نیاز به پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد در حالی که در اظهارنامه شخص فقط هزینه ارسال آن از طریق دفاتر را پرداخت می‌کند.
  • دادخواست نوعی شکایت به حساب می‌آید که باعث تشکیل پرونده و صدور رای می‌شود اما اظهارنامه فقط جنبه اعلام اراده را دارد و نوعی اخطار محسوب می‌شود.
سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام