متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

ارث بردن زن دوم از شوهر

ارث بردن زن دوم از شوهر

جدول محتوا

در جوامع امروزی امکان دارد شرایطی پیش بیاید که زنی به عنوان همسر دوم مردی انتخاب شده باشد و پس از مرگ همسرش بر سر سهم‌ الارث دچار اختلافاتی با فرزندان همسر اول او شود. به‌ طوری‌ که همسر اول و فرزندانش، همسر دوم را نسبت‌ به اموال شوهر بی‌‌نصیب می‌دانند و اجازه کسب اموال و ارث را به او ندهند. به‌ همین‌ دلیل ما قصد داریم مطالبی در رابطه با ارث بردن زن دوم از شوهر توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم تا سوالات پیرامون آن برای شما حل شود.

اگر برای انجام کار های مرتبط با انحصار وراثت و تقسیم ارث به راهنمایی نیاز دارید، وکیل انحصار وراثت مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری بهترین گزینه موجود برای شما است.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

ارث بردن زن دوم از شوهر

بر اساس مفاد قانون مدنی، زن پس از اینکه همسرش فوت کند بر اساس ۳ شرط می‌تواند از او ارث ببرد. اگر که عقد دائم باشد، او می‌تواند به‌ طور کلی ارث ببرد، اما اگر عقد بین آن ها موقت باشد، چه زن اول، چه زن دوم، بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی توانایی به ارث بردن اموال از همسرشان را ندارند.

زن باید پیش‌ از مرگ شوهرش بر اساس ماده ۸۷۵ قانون مدنی زنده باشد.

مرد نباید به وسیله زن به قتل رسیده باشد، چون بر اساس ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث محسوب می‌شود و در مورد همسر دوم و وراث دیگر، این مسأله صدق می‌کند.

ارث بردن زن دوم از شوهر
ارث بردن زن دوم از شوهر

میزان سهم‌ الارث زن دوم از ارث همسر چقدر می‌باشد؟

همانطور که توضیح دادیم زن دوم هم مثل دیگر همسر ها دارای شرایط ارث بردن از همسر می‌باشد اما میزان ارث او چقدر است ؟

بر اساس ماده ۹۴۲ قانون مدنی در شرایطی‌ که مرد، دو و یا چند همسر دائم داشته باشد، می‌تواند یک‌ چهارم اموال را در صورتی که فرزندی نداشته باشد و یک‌ هشتم اموال را در صورتی که فرزندی داشته باشد، بین آن‌ ها به تساوی تقسیم کرده و به‌ عبارتی دیگر سهم زن از شوهر به طور کلی یک‌ چهارم در صورت نداشتن فرزند و یک هشتم در صورت داشتن فرزند می‌باشد.

حال اگر دارای چند همسر باشد این میزان به‌ صورت مساوی میان آن‌ ها تقسیم خواهد شد. و منظور از داشتن فرزند، به معنای این است که فرزند مرد فوت شده باشد و فرقی ندارد که فرزند متعلق به کدام یک از زن ها است.

همین‌ که زن دارای فرزندی باشد، سهم ارث او از یک‌ چهارم به یک‌ هشتم کاهش‌ پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید:

اگر زن فوت کند به شوهر ارث می رسد یا نه

سهم دادگاه از تقسیم ارث چقدر است ؟

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان


ارث بردن زن دوم از شوهر
ارث بردن زن دوم از شوهر

میزان ارث زن دوم در صورتی که فرزندی داشته باشد چقدر است؟

در صورتی‌ که شوهر در هنگام فوت، هیچ‌ گونه فرزند و یا نوه‌ای از همسرش یا همسرانش نداشته باشد، از اموال مرد یک چهارم به زن ارث خواهد رسید.

در غیر این‌ صورت زن یک‌ هشتم از اموال را به ارث خواهد برد. چنانچه مرد هیچ‌ گونه فرزندی نداشته باشد زن یک‌ چهارم از اموال منقول و یک‌ چهارم از فروش اموال غیر منقول را به ارث خواهد برد اما مسأله مهم آن است که از بین ۲ زن شخص فوت شده که یکی از آن ها فرزندی نداشته اما زنی که همسر دوم شخص فوت شده است فرزند دارد، پس از مرگ شوهر، زن اول با اینکه ‌ فرزندی از همسر فوت شده‌اش نداشته، به‌ دلیل وجود فرزند همسر دوم، یک ‌هشتم از اموال به او ارث می‌رسد.

بر اساس ماده ۸۴۳ جلسه قانون مدنی در صورتی ‌که مرد ثلث اموالش را برای همسر دوم و یا شخص دیگری وصیت کرده باشد، دیگر ورثه می‌توانند مانع ارث بردن او شوند.

ارث زن دوم در صورت طلاق گرفتن از همسرش چقدر است؟

بر اساس ماده ۹۰۰ قانون مدنی اگر مرد، همسر خود را به‌ صورت رجعی که عده‌ آن ۳ ماه و ۱۰ روز می‌باشد طلاق دهد و در هنگام عده فوت کند، زن از اموال شوهر ارث خواهد برد و در صورتی‌ که طلاق بائن داشته باشد و مدت عده به اتمام‌ رسیده باشد، زن هیچ ارثی نخواهد داشت. در طلاق رجعی مرد می‌تواند تا اتمام مدت عده به زن خود رجوع کرده باشد ولی در طلاق بائن چنین امکانی وجود ندارد.

ارث بردن زن دوم از شوهر
ارث بردن زن دوم از شوهر

آیا به زن صیغه دائم هم ارث تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

در موضوع سهم الارث زن دوم باید تاکید کرد که به زنی که صیغه شده باشد، حتی در صورت دائم بودن صیغه هیچ ارثی تعلق نخواهد گرفت و آن زن نمی‌تواند مدعی سهم‌ الارث باشد. ازدواج در قانون ایران بر ۲ نوع می‌باشد. یکی از آن‌ ها ازدواج دائم و نوع دیگر موقت است که به همان صیغه در مذهب شیعه معروف می‌باشد. گاهی امکان دارد آقایان تصمیم به ازدواج موقت بگیرند و به‌ همین علت قانون مدنی به جهت حمایت از کانون خانواده از ازدواج دائم حمایت کرده است و قوانین را به منظور حفظ حقوق طرفین به تصویب رسانده‌ است.

بر اساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی زوجین، که زوجیت آن‌ها دائمی است، ممنوع از ارث نیستند. در نتیجه در ازدواج موقت، زن دوم ارثی نخواهد داشت. حتی شرط کردن این‌ که همسر دوم در ازدواج موقت از مرد صاحب ارث شود چون مخالف با قانون و قواعد می باشد، باطل است.

این حمایت به این علت می‌باشد که شرط ارث در ازدواج موقت، موجب ضایع کردن سهم ارث همسر دائم و فرزندان نشود.

اگر شوهر تمایل داشته باشد که به همسر موقت ارثی تعلق بگیرد، باید آن را به‌ صورت وصیت انجام داده باشد و تنها می‌تواند تا یک ‌سوم از اموال خودش را به همسر دوم وصیت کند. اگر بیش از یک ‌سوم وصیت کند دیگر وراث باید موافق باشند و اجازه دهند، در غیر این صورت باطل می‌باشد.


بیشتر بخوانید:

وصی کیست و چه اختیاراتی دارد؟

پلمپ ملک ورثه ای چگونه انجام می شود؟

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه کاری باید انجام داد؟


ارث بردن زن دوم از شوهر
ارث بردن زن دوم از شوهر

سخن پایانی

در خصوص سهم الارث زن دوم باید گفت که همسر دوم در صورتی که ازدواج او در دفاتر رسمی به صورت دائم به ثبت رسیده باشد، می‌تواند مستحق دریافت ارث باشد. میزان ارث تمام زن ها، چه دوم و چه اول باشند، در شرایط داشتن فرزند، یک هشتم می‌باشد و درصورت نداشتن فرزند، یک چهارم است. حتی اگر یکی از همسر ها صاحب فرزند باشد و دیگری صاحب فرزند نباشد.

سهم همه همسر ها یک هشتم از اموال شوهر می‌باشد که لازم است و باید میان تمامی آن ها به صورت مساوی تقسیم شود. زنی که ازدواج آن به صورت موقت باشد و حتی اگر صیغه آن به صورت دائمی باشد، باز هم نمی‌تواند مدعی سهم الارث باشد و فقط در شرایطی می‌تواند ارثی دریافت کند که همسرش برای او تا یک سوم از اموالش را در وصیت نامه، وصیت کرده باشد.

در شرایطی که مرد بیش از یک سوم از اموال خود را وصیت کند، همه وراث حاضر باید موافق باشند و اجازه دهند. در صورتی که وراث حاضر اجازه ندهد، همان یک سوم به زن دوم به عنوان ارث خواهد رسید. اگر مردی همسر خود را طلاق رجعی دهد و در مدت رجوع که مدت آن ۳ ماه و ۱۰ روز می‌باشد، مرد فوت کند باز هم ارث به زن تعلق خواهد گرفت.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام