متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود

جدول محتوا

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟

یکی از حقوق مالی زنان بعد از طلاق، اجرت المثل ایام زوجیت است که در صورت وجود شرایط قانونی لازم، دادگاه خانواده مبلغ و مقدار آن را محاسبه می‌کند و حکم به صدور آن توسط مرد صادر خواهد کرد که البته مبلغ مشخص و ثابتی ندارد.

به لحاظ عرفی به طور معمول زنان در طول زندگی مشترک در خانه کارهایی را انجام می‌دهند که از لحاظ شرعی و قانونی مجبور به انجام آن نیستند. به طور مثال ، با وجود اینکه زن مکلف به تمکین در برابر همسر است، اما وظیفه ای برای آشپزی، نظافت و امور منزل ندارد و به همین دلیل که عمل هر انسانی محترم است، زن این توانایی را دارد که بابت انجام این کارها اجرت و مزد دریافت کند.

اما سوال مهم که درباره اجرت المثل ایام زوجیت مطرح می‌شود آن است که محاسبه اجرت المثل زن چگونه انجام می‌شود و مقدار اجرت المثل که بعد از طلاق به زن تعلق می‌گیرد، به چه صورت محاسبه می‌شود ؟ در این مقاله از سایت سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری به بررسی اجرت المثل زن، شرایط دریافت و نحوه محاسبه اجرت المثل زن اشاره می‌کنیم.

“در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، دریافت اجرت المثل زن پیش‌بینی شده است”

بر اساس ماده 336 قانون مدنی هرکس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی کند که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد, مستحق اجرت کار خود خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع (انجام دادن رایگان آن کار) را داشته است. همچنین ، در ماده 29 قانون حمایت خانواده ، دریافت اجرت المثل زن و شرایط قانونی مربوط به آن پیش‌بینی شده است.

بر اساس قانون، اگر زن کارهایی که شرعا بر عهده او نبوده است را به دستور همسر و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و این امر برای دادگاه به اثبات برسد، دادگاه اجرت المثل کارهایی که زن انجام داده است را محاسبه و به پرداخت آن به زن حکم می‌دهد.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود
اجرت المثل چگونه محاسبه می شود

شرایط دریافت اجرت المثل

بر اساس قانون، دریافت اجرت المثل شرایطی مشخصی دارد.

از جمله شرایط دریافت اجرت المثل :

  • اجرت کارهایی را قابل درخواست است که جزء وظیفه زن نبوده باشد، مانند آشپزی یا نظافت یا …
  • کارها را به درخواست همسر خود انجام داده باشد
  • انجام این کار ها باید از نظر عرفی دارای ارزش و اجرت باشند تا بتوان برای آنها مزد در نظر گرفت
  • زن نباید قصد تبرع یعنی رایگان انجام دادن این کار ها را داشته باشد، که این مسئله باید برای دادگاه ثابت شود. همین امر باعث می‌شود که دریافت اجرت المثل از طرف زن بعد از طلاق سخت شود و حتی بعضی مواقع دریافت آن ناممکن شود و یا اینکه مبلغ بسیار کمی به عنوان اجرت المثل محاسبه و تعیین بشود. البته در مواقعی که شرایط دریافت این حق برای زن وجود نداشته باشد، دادگاه به پرداخت مبلغی به عنوان هدیه به زن حکم می‌دهد که به آن نحله می‌گویند.

“اگر شرایط دریافت اجرت المثل زن وجود داشته باشد، دادگاه خانواده حکم به پرداخت آن توسط مرد می‌دهد”

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود
اجرت المثل چگونه محاسبه می شود

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود؟

برای دریافت اجرت المثل، باید به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را به دادگاه ارائه کنید. دادگاه دارای صلاحیت برای رسیدگی به دادخواست محاسبه اجرت المثل زن، دادگاه خانواده می‌باشد. به همین منظور دادگاه شرایط دریافت اجرت المثل زن را بررسی می‌کند و در صورت وجود شرایط لازم، به پرداخت اجرت المثل زن حکم صادر می‌کند.

البته متعلق بودن اجرت المثل به زن صرفا مخصوص به زمان حیات وی نیست. به این معنا که حتی در صورت فوت کردن زن، ورثه متوفی مانند فرزندانش، می‌توانند اقدام به مطالبه و دریافت اجرت المثل پس از فوت مادرشان کنند.

اضافه بر این، گفتنی است که نحوه محاسبه اجرت المثل ایام زناشویی به این صورت می‌باشد که قاضی دادگاه با کسب نظر از کارشناس رسمی دادگستری، مبلغی را برای اجرت المثل زن به طور سالیانه مشخص می‌کند. در واقع اجرت المثل زن مقدار ثابت و معینی ندارد. بلکه دادگاه با توجه به مقدار کارهای انجام شده، عرف منطقه و مسائلی از این دسته، به ازای هر سال زندگی مشترک مبلغی را مشخص می‌کند. به طور مثال میزان یک میلیون تومان به ازای یک سال زندگی مشترک و مبلغ کل آن از طریق فرمول محاسبه اجرت المثل حساب خواهد شد که مبلغ یک سال آن در تعداد سال های زندگی مشترک زن و شوهر ضرب شده و برای پرداخت آن حکم صادر می‌شود.

اجرت المثل چگونه محاسبه می شود
اجرت المثل چگونه محاسبه می شود

سوالات متداول

۱- اجرت المثل ایام زوجیت زن چیست و با چه شرایطی به زن تعلق خواهد گرفت ؟

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی می‌باشد که به ازای کارهایی که زن در منزل شوهر انجام داده است محاسبه و تعیین شده و به وی پرداخت می‌شود که جزئیات قانونی و شرایط دریافت آن در مقاله توضیح داده شده است.

۲- نحوه محاسبه و تعیین اجرت المثل زن به چه صورت انجام می‌گیرد ؟

اجرت المثل زن توسط قاضی دادگاه با کسب نظر از کارشناس رسمی دادگستری مشخص می‌شود و قاضی حکم به پرداخت آن توسط مرد را صادر می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.

۳- مبلغ اجرت المثل زن چه مقدار می‌باشد ؟

اجرت المثل زن مقدار ثابت و مشخصی ندارد که بخواهد در رابطه با همه خانم‌ها یکسان اعمال شود، بلکه کارشناس دادگاه با توجه به عوامل مختلفی که در نظر خواهد گرفت مبلغ آن را مشخص می‌کند. جزئیات مربوط به این زمینه و پرسش در مقاله توضیح داده شده است.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام