متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

اثبات مالکیت ملک چگونه است !!

جدول محتوا

متاسفانه امروزه تعداد پرونده های ملکی در دادسرا ها افزایش چشمگیری داشته و همانطور که می‌دانید پرونده های ملکی به دلایل مالی, از حساسیت های زیادی برخوردار هستند. بنابراین نقش وکلای حرفه‌ای در این زمینه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری بسیار مهم و حیاتی است. در این مقاله به شما عزیزان موضوع اثبات مالکیت ملک چگونه است را توضیح خواهیم داد.

اثبات مالکیت ملک چگونه است ؟

راه های اثبات مالکیت ملک

-استناد به اسناد رسمی

-تصرفات اشخاص

-شهادت شهود ( شهاد شرعی )

-اقرار صریح خوانده دعوا

منظور از موارد مشخص استثنای ضابطه وجود دارد. حال در بعضی از اوقات بین دو نفر بر سر اثبات آن اختلافاتی ایجاد می‌شود و همزمان هر دو آن ها خودشان را مالک آن ملک می‌دانند. اشخاص جهت اثبات مالکیت ملک باید سند رسمی از اداره ثبت اسناد و املاک که به صورت رسمی ثبت شده است، به دادسرا عرضه دهند.

با توجه به اهمیت این موضوع و پیچیدگی های این مسئله، پیشنهاد ما به شما این است که جهت بررسی و پیشبرد مشکل خود از وکلای متخصص و مجرب در این زمینه مشاوره و کمک بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

انواع مالکیت ملک در قانون ایران

بد نیست که به انواع مالکیت این گونه عقیده‌ای داشته باشیم که مالکیت اموال شامل ۲ نوع  مالکیت خصوصی و مالکیت عمومی است.

یعنی مالکیت کسی که تمام مال به نام یک شخص و سند شش دانگ مال این گونه به نام او وجود دارد. نوع دیگر مالکیت خصوصی، مالکیت مشاعی می‌باشد.

بدین صورت که همزمان برای یک ملک یا … چندین مالک وجود دارد و احتمال دارد که یکی از مالکان این زمین و یا ملک مشاع قصد داشته باشد بدون اجازه شریک یا شرکای خود اقدام به فروش سهم خود از آن زمین و یا ملک کند که در این صورت بهتر است به یک وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کند.

مالکیت عمومی شامل مالکیت تمامی اشخاص جامعه بر اموال عمومی مملکت می‌باشد که اشخاص جامعه بدون هیچ گونه تبعیضی حق استفاده از این اموال را دارند. برای اموال عمومی می‌توان منابع ذغال سنگ، منابع طبیعی و … را مثال زد که اشخاص جامعه مالک عمومی آن ها به حساب می‌آیند.

اثبات مالکیت ملک چگونه است
اثبات مالکیت ملک

مطرح کردن دعوای اثبات مالکیت ملک

دعاوی اثبات مالکیت بدین صورت است که در بین دو و یا چند نفر بر سر اثبات آن اختلاف به وجود می‌آید.

در صورتی که چنین اختلافی ایجاد شود خواهان ملک یا همان کسی که ملک را خریداری کرده باید سند رسمی که در اداره ثبت اسناد رسمی به ثبت نهایی رسیده است را داشته باشد.

در غیر این صورت باید جهت اثبات آن خود اقدام کند و در نتیجه نیاز است که دعوایی را با عنوان خواسته اثبات مالکیت ملک به دادسرا حقوقی مطرح نماید.

خواهان مالکیت ملک و یا زمین باید ادله مورد نیاز و مستندات کافی از جمله مبایعه نامه عادی و شهود، تصرف ملک که مالکیت خواهان را جهت اثبات آن خود دستیابی کند را به دادسرا ارائه دهد که در این صورت دادسرا دستور به ثابت شدن مالکیت زمین خواهان را صادر خواهد کرد.

مدارک لازم برای اثبات مالکیت

-استهشاد محلی برای اثبات

-قرارداد مالکیت از اسناد

-رسید از معامله

-استعلام از اسناد

در مواقعی که مالک زمین و یا ملک ورثه‌ای فوت کرده و بین وراث جهت فروش آن ملک و یا زمین اختلاف ایجاد شده است یا به هر علتی مشکلی برای فروش آن زمین و یا ملک وجود دارد. کمک گرفتن از وکلای متخصص در این حوزه مناسب ترین راه خواهد بود.

طرفین دعاوی اثبات مالکیت ملک

در دعوی اثبات مالکیت ملک به کسی که ادعای مالکیت ملک را دارد، خواهان گفته می‌شود و به کسی که ملکی را که در اسناد ثبت نشده و بدون سند به خواهان فروخته باشد، خوانده می‌گویند.

اثبات مالکیت ملک چگونه است
اثبات مالکیت ملک

ادله ها و شواهد برای اثبات کردن مالکیت ملک

کسی که ادعای اثبات مالکیت خود را دارد باید به همراه اسناد لازم به دادسرا مراجعه کند و نسبت به شکوائیه اقدام کند که در صورت معتبر بودن اسناد و شواهد، دستور آن صادر می‌شود. در ادامه به چند مورد از ادله ها جهت اثبات مالکیت زمین اشاره خواهیم کرد.

عرضه سند

در شرایطی که خواهان ادله ها و مستنداتی برای اثبات مالکیت زمین خود داشته باشد. فقط با عرضه کردن سند رسمی از اداره ثبت اسناد و املاک که به صورت رسمی ثبت شده است می‌تواند ادعای اثبات مالکیت آن را داشته باشد و در این شرایط دادسرا تنها کسی را مالک آن ملک می‌داند که سند رسمی آن ملک را داشته باشد.

اثبات از طریق ناظر

در کنار مسئله عرضه سند جهت اثبات مالکیت زمین می‌توان مسئله اثبات مالکیت از طریق ناظر را این گونه مطرح کرد. که از نظر قانون در صورت مورد قبول بودن ناظر و اعتبار داشتن وی جهت شهادت دادن، می‌توان اقدام به اثبات مالکیت زمین از این روش کرد.

آیا سند اصلاحات اراضی دلیلی جهت اثبات مالکیت ملک می‌باشد ؟

اگر شخصی سند رسمی جهت اثبات مالکیت زمین خود را نداشته باشد. در صورت داشتن سند اصلاحات اراضی به صورت قانونی مالک و صاحب آن ملک خواهد بود و نیازی به درخواست دعوای اثبات  آن نمی‌باشد.

اما شخص باید نسبت به دریافت سندی رسمی برای ملک خود اقدام کند و این مسئله را نباید به تعویق بیاندازد. چرا که هیچ گونه سند و مدرکی به اندازه سند رسمی و قانونی که در اداره ثبت اسناد به ثبت رسیده است، اعتبار قانونی ندارد.

اثبات مالکیت ملک چگونه است
اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک بدون داشتن سند

در صورتی که کسی برای ملک خود سندی جهت اثبات آن نداشته باشد قانون و مقرراتی برای آن وجود دارد که مانع ضایع شدن و از بین رفتن حقوق وی می‌شود. که نیازمند داشتن یک وکیل مجرب و حرفه‌ای برای طرح کردن دعوی در این مسئله می‌باشد.

در مواردی که مالکیت زمین به صورت وکالتی به یک شخص واگذار شود. و آن شخص نتواند نمایندگی خود را بر آن زمین و یا ملک اثبات کند، طرف دیگر دعاوی می‌تواند اقدام به توقیف ملک وکالتی کند.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام