متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

جدول محتوا

ابلاغیه الکترونیکی چیست و سامانه ثنا چه کاربردی دارد؟ جزء سوالات اساسی افراد پس از دریافت پیامک ابلاغیه جدید از طرف قوه قضائیه می‌باشد. به طور کلی، پیام‌ هایی که از طرف قوه قضائیه برای ابلاغیه جدید صادر می‌شوند، اطلاعات بیشتری را در اختیار دریافت کنندگان قرار نمی‎دهند.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه ابلاغیه الکترونیکی چیست؟، سامانه ثنا و نحوه ثبت نام در آن را به شما همراهان عزیز ارائه بدهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

معنی ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

برای جواب دادن به این سوال که ابلاغیه الکترونیکی چیست؟ یا ابلاغیه ثنا چیست؟ در ابتدا باید ابلاغیه را معنا کنیم. در تعریفی ساده، معنی ابلاغیه همان پیامی می‌باشد که به صورت رسمی به منظور اعلام کردن موضوعی مشخص، برای یک یا چند نفر ارسال می‌‌شود. اگر خواسته باشیم معنی ابلاغ و ابلاغیه را در معنای لغوی توضیح بدهیم، باید موارد زیر را عنوان کنیم:

ابلاغ: با توجه به فرهنگ فارسی عمید، ابلاغ به معنی رساندن نامه یا پیام به کسی می‌باشد. در بحث حقوقی، ابلاغ به معنی رساندن نامه‌ های قضائی به گیرنده، به ‌وسیله مامور می‌باشد.

ابلاغیه: ابلاغیه یعنی حکم و یا دستوری که از طرف یک مقام رسمی صادر شده باشد. (یا، به برگه‌ای که از سوی مقامات ذی صلاحیت صادر شود و مطلبی را ابلاغ کنند، ابلاغیه گفته می‌شود.)

در ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری که در سال ۱۳۹۲ در کشور مصوب شد، اوراق قضائی که از طرف قوه قضائیه ابلاغ می‌شود، باید به صورت مخابراتی و یا الکترونیکی ابلاغ شود. در نتیجه، برگه ‌های کاغذی ابلاغ که از قوه قضائیه به دست اشخاص می‌رسید، حذف گردید.

پیامک ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

پیامک ابلاغیه الکترونیکی را می‌توانید پس از ثبت نام در سامانه ثنا دریافت کنید. معنی پیامک ابلاغیه الکترونیکی این می‌باشد که شما یک احضاریه و یا ابلاغیه جدید و در جریان دارید و جهت مشاهده آن لازم است که به پنل کاربری خودتان در سایت عدل ایران مراجعه کنید.

“ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت”، یک نمونه از اس ام اس‌ های دریافت ابلاغیه جدید می‌باشد. بعد از دریافت کردن این پیامک لازم است که به صفحه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

اظهارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت دادگاه و دادسرا

ابلاغیه الکترونیکی چیست

سامانه ثنا چیست و کاربرد آن چه می‌باشد؟

در پاسخ به این سوال که سامانه ثنا چیست ؟، باید بگوییم که درگاه خدمات الکترونیک قضائی، و یا همان سامانه ثنا نام دارد. با ثبت نام کردن در سامانه ثنا می‌توانید از خدمات زیر بهره مند شوید :

  • آگهی اوراق قضائی
  • آگهی اعلامی
  • دریافت کردن ابلاغیه با رمز
  • دریافت کردن ابلاغیه با شماره
  • مشاهده کردن ابلاغیه جدید
  • جمع آوری ابلاغیه ‌های مشاهده شده

لازم به ذکر است که این خدمات مخصوص به افراد حقیقی می‌باشند که در این سامانه، یعنی سامانه ثنا ثبت نام می‌کنند.

سامانه ثنا دارای درگاه ‌های متفاوتی جهت ورود اشخاص حقیقی، حقوقی و حتی افرادی می‌باشد که سمت قضائی دارند. دس در نتیجه، در زمان ورود و یا ثبت نام در سامانه ثنا نسبت به نوع جایگاه خود، اطلاعات ورودی را تکمیل کنید.

اگر هم اکنون، قصد دارید که خدمات قضائی را پیگیری کنید، در ابتدا لازم است که در سامانه ثنا ثبت نام کنید. زیرا برای ثبت نام در این سامانه، نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت.

بهتر است در اینجا این موضوع را یادآوری کنیم که تا قبل از سال ۹۵، ابلاغیه‌ از طرف مامور ابلاغ به فرد خوانده در پرونده ارسال می‌گردید. در این گونه شرایط، امکان داشت که آن فرد در محل سکونت خود حضور نداشته باشد و ابلاغیه خود را نتواند دریافت کند. به این نکته توجه داشته باشید که “سامانه ثنا” مرتبط به امور قضائی می‌باشد و با “سامانه سنا” تفاوت دارد.

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟
ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

نکات مهم در رابطه با مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

1- ورود ابلاغیه به حساب کاربری افراد در سامانه ثنا یا سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک، به معنی ابلاغ قانونی می‌باشد و آثار قانونی خود، مثل تاریخ ابلاغ را به دنبال خواهد داشت. حتی اگر ابلاغیه توسط کاربر، باز و مشاهده نشده باشد.

2- در شرایطی که یکی از ابلاغیه های مربوط به دادخواست، وقت جلسه دادرسی و رای صادر شده، به وسیله مخاطب ابلاغیه، مشاهده شود، رای نسبت به وی حضوری محسوب می‌شود و در نتیجه، آن فرد حق واخواهی از رای صادر شده را نخواهد داشت. حتی اگر در هیچ یک از جلسات دادگاه، حاضر نشده باشد.

3- معمولا، هم زمان با ارسال ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا برای مخاطب، یک پیامک هم به شماره همراه وی ارسال می‌شود اما گاهی اوقات به علت اشکال در سیستم قوه قضائیه یا مخابرات، امکان دارد که این پیامک با تاخیر ارسال شود و یا اینکه ارسال نشود. در این شرایط، تاریخ ابلاغ، تاریخ ورود ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به حساب کاربری آن شخص در سامانه ثنا خواهد بود. با توجه به این نکته، پیشنهاد می‌شود که با چک کردن مرتب ابلاغیه های جدید وارد شده به حساب کاربری خودتان در سامانه ثنا، از ایجاد چنین مشکلاتی در سامانه ثنا جلوگیری کنید.

4- اگر ابلاغیه، حاوی الزام به انجام دادن کاری در مهلت خاص و مشخصی باشد، مثل اعتراض به نظر کارشناس و یا اعتراض به رای، کاربران باید، در اولین فرصت، به دریافت و چاپ ابلاغیه اقدام کنند و با در دست داشتن نسخه چاپی ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا و با مراجعه کردن به موقع به دفاتر خدمات قضائی یا شعبه دادگاه، از ضایع شدن حقوق قانونی خود جلوگیری کنند.

ثبت نام در سامانه ثنا چیست؟

هنگامی که پیامک دریافت ابلاغیه از طرف سامانه ابلاغ را دریافت می‌کنید، متوجه خواهید شد که ابلاغیه‌ جدیدی برای شما صادر شده است. اگر مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را انجام داده باشید، می‌توانید جدید ترین ابلاغیه ‌های صادر شده را مشاهده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از مسائل حقوقی می‌توانید با سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری در تماس باشید.

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟
ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

سوالات متداول در مورد ابلاغیه الکترونیک

ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا چیست؟

منظور از ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا همان ابلاغیه‌ های کاغذی است که می‌توانید در سامانه رسمی ثنا که مربوط به دادگستری و قوه قضائیه می‌باشد، مشاهده کنید.

کاربرد ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

شما بدون نیاز به مراجعه حضوری قادر هستید ابلاغیه ‌های جدید و رسمی را از طرف قوه قضائیه به صورت آنلاین دریافت کنید.

پیامک ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

لازم است اطلاع داشته باشید که پیامک ابلاغیه الکترونیکی از طرف سامانه ثنا برای شما ارسال می‌شود. بعد از ثبت نام در سایت ثنا، شما مجاز به استفاده کردن از خدمات سامانه ابلاغ خواهید بود.

پیامک تقلبی ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

اگر شما پیام ‌هایی با عنوان سامانه ثنا دریافت کردید که حاوی لینک پرداخت بودند، این نوع پیام ‌ها از نوع تقلبی و جعلی هستند که به هیچ عنوان نباید بر روی لینک آن ‌ها کلیک کنید.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام